Waardeontwikkeling bij violen

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Frank, 12 mrt 2010.

  1. Frank

    Frank

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal,

    Dit is mijn eerste post hier. Ik ben benieuwd naar jullie reacties over het volgende; waardeontwikkeling bij violen.

    Vroeger heb ik een aantal jaren les gehad en ik ben toen gestopt omdat ik het gevoel had te stagneren. Nu begint het echter toch weer te kriebelen en heb ik mijn viool weer uit de kast gehaald en denk ik erover om weer lessen te nemen bij een andere leraar.

    Destijds, ongeveer 15 jaar terug heb ik mijn viool laten taxeren bij de op het forum hier ongetwijfeld bekende vioolzaak Max Möller in Amsterdam. Toen was de waarde f 5500,-. Nu vroeg ik me af wat de waarde nu zou zijn. Voor veel dingen geldt dat de waarde in guldens nu ongeveer hetzelfde bedrag in euro's is. Geldt dat in het algemeen ook voor violen? En stijgen violen in waarde met de tijd? Ik kan mijn viool natuurlijk opnieuw laten taxeren, dat weet ik ook wel. Ik ben echter niet van plan hem te verkopen. Zoals ik al eerder zei wil ik weer gaan spelen! Ik vind het uiterlijk en de klank nog steeds erg mooi en ik kan er nog lang niet uithalen wat er in zit. Dus een taxatie vind ik een beetje zonde, maar ik ben toch wel benieuwd. Op het forum vond ik weinig hierover dus het leek me een interessant onderwerp om aan te snijden.

    Frank
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Beste Frank,

    ik antwoord om je niet het idee te geven dat er niemand is die je onderwerp leest. Er zijn in ieder geval tot nu toe een 49-tal personen geweest die het hebben gelezen. Ik zit een beetje in m'n maag met de vraag, want het ligt er maar helemaal aan over welk instrument het gaat. Betreft het een oude Landolfi waar vraag naar is door verzamelaars of gaat het om een instrument waar Max Möller ooit eens NLG 5500,= als waarde aanduidde. In het eerste geval verwacht ik dat de waarde wel eens zou kunnen stijgen, maar bij het tweede voorbeeld weet ik het zo niet. Ik denk dat de waarde van een moderne handgebouwde viool niet steeds minder wordt, maar zo ongeveer de inflatie bijhoudt.

    Frits
     
  3. Frank

    Frank

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    2
    Beste Frits,

    Bedankt voor je reactie.
    Mijn viool is echter geen moderne handgemaakte, maar een oude handgemaakte. Volgens Max Möller is mijn viool gebouwd omstreeks 1850 in Markneukirchen. Het is een zogenaamde Stradivari kopie inclusief bijbehorend label. Op dit forum heb ik al het een en ander kunnen lezen over dit soort kopies. Ik denk dat bij mijn viool de kwaliteit wel van een andere categorie is dan de doorsnee Stradivari kopies. Het jaartal op het label is ook anders dan het gebruikelijke 1713, nl. 1725.
    Ik ben blij dat ik hem aangehouden heb en ga me focussen op spelen.

    Frank
     

Deel Deze Pagina