Waarom vioobouwer/maker worden!

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 24 sep 2004.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Mischien stel ik hier en vraag aan een persoon, Bert Boon.

    Want er zijn dus duidelijk niet veel Nederlandse vioolbouwers die actief zijn op internet, ik bedoel Nederlandstalige vioolbouwers.
    Er zijn voldoende goede vioolbouwers in Nederland maar alleen BB is waarschijnlijk actief of internet.

    Maar dan toch de grote vraag:
    Waarom of wat was/is de reden dat je besloten hebt om vioolbouwer/maker te worden en hoe is dit gekomen?
    Wat trekt je aan in dit vak, wat motiveertje.

    Het is best een eenzaam beroep, veelal in je attelier, en winkel.

    Voor mij is het een hobby, een eutopie. Als kind (11 a 12 jaar wilde ik vioolbouwer worden omdat ik een viool zo mooi vond, zo mooi vond klinken), er is van alles tussen gekomen, te veel, veel te veel.

    Voor mij is het knutselen aan een viool of het proberen te repareren van een viool, het snijden van een krul nog een hels moeilijke klus, zeker als je het netjes wilt doen.

    Ik hoop dat er wel meerdere reacties komen en niet alleen van Bert Boon, er zijn genoeg vioolbouwers in Nederland en niet alleen oude kanarren die niets van internet afweten en alleen maar in de studio bezig zijn, maar ook genoeg jongere vioolbouwers die hun weg via internet weten te vinden.

    Amateurs en Profs!

    Please, reageer

    Groetjes


    Remi


    (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 24/09/2004 om 00:48 uur)
     
  2. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
    Leuk topic! Ben ook wel benieuwd...

    Jan-Peter
     
  3. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Het is natuurlijk geweldig als je zoiets moois als een strijkinstrument kunt maken! Het valt alleen niet mee om in Nederland vioolbouwer te worden, want er is hier geen school waar je dat kunt leren. Vroeger ging je natuurlijk gewoon bij een vioolbouwer in de leer, maar of dat nog kan? Ik denk dat er dus eigenlijk helemaal niet zoveel jonge vioolbouwers zijn in Nederland.

    Misschien wil ik ook wel vioolbouwer worden. De opleiding in Belgie is een soort MTS, en die is het dichtst bij Nederland. Dat betekent dus dat je als je 16 of 17 jaar bent daar op kamers moet. Ik denk niet dat veel kinderen dat mogen of kunnen betalen.

    Ik denk ook nog dat vioolbouwers meer in muziek zijn geinteresseerd dan in internet.

    Groeten van
    Anner
     
  4. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Ooit na het VWO ben ik ook gaan informeren voor het beroep van vioolbouwer. O.a. Bouwman in Den Haag gebeld, maar die was een beetje negatief zo van 'moet je niet aan beginnen'. Ook nog vioolbouwer in Amersfoort bezocht die wat uitleg gaf over het beroep e.d. Van viooldocent nog folder over cursussen vioolbouw, maar die foto's daarbij schrikte nogal af; veel oude excentriekelingen. :)

    Probleem was dus dat je in Newark, Cremona of Mittenwald moest gaan studeren. Als kind van 17 (zo voelde ik me toen, kijk er ook zo op terug) had ik dat niet gekund; om helemaal alleen, in een ander cultuur met een andere taal een paar jaar van huis te zijn. Was daar toen niet rijp genoeg voor.

    Toen dus Bestuurskunde gaan doen en ja, dan rol je in het kantoorwerk, krijg je vriendin en is er eigenlijk geen weg meer terug. Heb nu de stap genomen om in deeltijd aan Universiteit Geschiedenis te gaan doen om toch mn hart te volgen (Bestuurskunde vond ik niks). Als ik kijk naar mn hobby's is het toch allemaal de wat artistieke kant.... vioolbouwer zou toch niet zo'n gek idee zijn geweest!!! Spreekt me ook gewoon aan als ik bij een vioolbouwer ben; die mooie inrichting, de instrumenten met hun verhaal, de houtkrullen, juist het in je uppie werken e.d.

    Lijkt me toch nog wel een gaaf idee om uit een dikke plank hout zelf een bovenblad inclusief f-gaten te steken. Al was het maar om voor de sier op te hangen. Wie weet, ooit!?



    (Dit bericht is door Christoff bijgewerkt op 24/09/2004 om 16:40 uur)
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Even snel een eerste reactie terug (het is al laat).

    Er is dus genoeg animo voor vioolbouw in ons lage landje.

    Waarom geen club van amateur van vioolbouwers in Nederland en in het buitenland wel?
    Natuurlijk is vioolbouw erg moeilijk, maar het is te leren zo getuigd de geschiedenis.

    Groetjes

    Remi
     
  6. Andrea

    Andrea

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    57
    Homepage:
    Nou, een paar reacties op dit forum lijkt me niet echt een aanwijzing dat er genoeg animo voor is... :)
    Moet zeggen dat ik dit wel een interessant onderwerp vind!
     
  7. Janneke

    Janneke

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    14
    Hmm...Ik heb wel gehoord van mijn eigen vioolbouwer (die is een jaar of 30, 35 geleden naar Cremona gegaan) dat hij zeker iets met viool wilde doen. Hij had geen zin om echt musicus te worden. Toen is bij hem het idee om vioolbouwer te worden gaan groeien. Ik snap het wel: je bent toch de hele tijd bezig om 'joue' viool te mnaken, jouw handelsmerk.
     
  8. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
    Ben benieuwd wat BertBoon te vertellen heeft... :)

    Jan-Peter
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Om een oud citaat van Frank Zappa nog eens uit de kast te halen:
    "We are only in it for the money"
    Nee, al dat soort filosofisch getinte achtergrondinformatie vind ik meer iets voor bij het haardvuur, vergezeld van een goed gevuld glas, niet voor een internetforum. Maar laat anderen vooral hun diepste zieleroerselen ontboezemen; van mij mogen ze.
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Een leuke mogelijkheid om in de praktijk te leren bouwen lijkt de cursus van de vioolbouwers Peter Brandt en Bart Straatemeier in Assen. En in Arnhem wordt dacht ik ook zoiets gedaan door iemand anders.

    http://www.vioolbouw.com/

    [​IMG]
     
  11. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    In Arnhem wordt een cursus gegeven door Kees Roos (via stichting Huismuziek).
     

Deel Deze Pagina