wanhopig

Discussie in 'Viool' gestart door dennis26, 4 mrt 2013.

  1. dennis26

    dennis26 dennis

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    26
    Beste mensen bedankt voor alle tips . Het helpt zeker in zekere maanden . ik ga al zeer vlot vooruit . Vind aleen momenteel wel dat ongeacht de tonen kloppen (kan natuurlijk altijd beter) en ook wel redelijk klinken ik niet weet hoe ik ze ook mooi kan laten klinken . Vol en niet kaal en leeg . De derde vinger klinkt nog wel enigsins maar de rest tog vrij kaal . Waar zal ik nu op moeten letten en hoe doe ik dat? .
    Een vriendelijke groet
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Klankvorming heeft meestal te maken met de streek. Controleer jezelf tijdens het spelen op de volgende punten:
    - recht strijken
    - streeksnelheid
    - druk op de snaren
    - ontspanning van de rechter hand/vingers/arm
    - soepele polsbeweging rechts

    Misschien heeft je leraar nog wel wat oefeningen om je streektechniek te verbeteren.
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Voor de spiegel oefenen, let hierbij op dat de snaren precies tussen de kam en de toets worden bestreken en dat haaks op de snaar.
     
  4. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Precies tussen de kam en de toets?
    Ik heb geen verstand van vioolspelen, maar bij de cello is het zo dat je dichter bij de kam speelt als je met je linkerhand opschuift naar beneden (hogere tonen).
    Maar misschien speel je op een viool meestal met de strijkstok op dezelfde plaats?

    Groetjes van Anara
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Voor gevorderde zal dat waarschijnlijk wel anders zijn, of misschien dat het op een cello gewoon anders is.


    Mij is verteld dat je de snaren haaks moet aan strijken en dit moet oefenen voor de spiegel en dat ik in het midden moet blijven, mij lijkt deze oefening hier ook relevant.

    Trouwens, zo even via schrift/ mail kan niet uit worden gelegd of er wel hard genoeg op de snaren word gedrukt en dat in combinatie met de strijksnelheid. Daarom is het weer nodig om te zeggen... neem gewoon een aantal lesjes, dan zul je merken dat het echt wel nodig is. Je leert het jezelf zo makkelijk verkeerd aan...

    De pols stand vooral, dat is echt iets wat je moeilijk af leert als je dat verkeerd heb aangeleerd. Sommige dingen heb je pas weer na 3 mnd. afgeleerd... zou echt zonde zijn om door foutieve gewenning het speelplezier na verloop van tijd te moeten gaan missen.

    Zaken die het geluid beïnvloeden:
    - Locatie van vingers (echt waar hoor, ha ha)
    - Nagels (knippen a.u.b., mogen niet snaren raken)
    - De druk
    - De aanstreek hoek van de snaar
    - De locatie van de streek.
    - De Snelheid

    - De bouw (in de ruimste zin van het woord, met o.a. eigenschappen hars enz)
    - Omgevings-variabelen
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Anara: bij viool gaat eigenlijk zo met strijken om een goede dynamiek te krijgen:

    - dichtbij de kam strijken voor forte tot fortissimo (met een strijkstok een beetje meer drukken op de snaren om fortissimo (ff) te kunnen spelen)
    - dichtbij de toets strijken voor piano tot pianissimo (met een strijkstok een beetje lichtjes drukken op de snaren om pianissimo (pp) te kunnen spelen)

    (en ik vernoem nog niets over de snelheid en zo en waar je moet strijken als je in hogere posities speelt (boven de 5de posities) en hoe je moet strijken en wat je vinger van je linkerhand moet doen voor "harmony", enz.)

    voor beginners gewoon midden in tussen de kam en de toets en recht strijken. (eigenlijk niet alleen voor beginners, hoor....maar om te strijken zonder op de dynamiek te letten. en ook strijk ik in het midden voor "neutrale" klank)
     
    Maurien Bart vindt dit leuk.
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Bij de viool maakt het ook heel veel uit waar je strijkt (plaats tussen toets en kam). Dichter bij de toets krijg je een meer wollig en zachter geluid, dichter bij de kam een scherper geluid. Daarbij is het inderdaad bij een viool ook zo dat in een hogere positie je meer richting de kam gaat strijken.

    Ik begrijp echter uit Dennis zijn verhalen dat hij nog niet zo lang speelt en dan zijn dit soort vaardigheden nog niet aan de orde en is het in het begin een kwestie van recht strijken in het midden om een mooie klank voor elkaar te krijgen. Het schuiven tussen toets en kam komt pas later aan bod als de basis aanwezig is.
     
  8. dennis26

    dennis26 dennis

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    26
    Oh maar ik heb ook wel degelijk eens in de week les. En mijn lerares heeft ook gezegd dat het aan het strijken ligt. Maar dat is ook zo'n groot begrip dat ik het leerzaam vind het via verschilende stand punten te zien. En er zijn zo veel details die zo'n grote invloed hebben. En zoals u al heeft aangegeven wil ik niet het verkeerde doen wat mischien wel er helemaal niks mee te maken heeft.
     
  9. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Het duurde even, maar nu pas merk ik echt verschil tussen dicht bij de kam te spelen of dicht bij de toets.
    Wat ik ook wel probeer met piano spelen is zo min mogelijk haar de snaren te laten raken, dus de strijkstok iets kantelen.

    Momenteel veel vibrato aan het oefenen, dat doet echt al zeer na 3 minuten aan de bovenarm, een klein beetje bewegen mijn vingertoppen, maar ow wat is dat moeilijk, vooral die wijsvinger, die is zo stug :(

    Om deze oefening wat makkelijker te maken deed ik schilderstape (makkelijk te verwijden) over de snaren zodat mijn vinger meer grip kreeg en eerder het vingerkootje wiebelde. Vooral in het begin als je vingers nog niet gewend zijn aan deze flexibiliteit is dat een uitkomst.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2014
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Ik probeer me hier een beeld van te vormen en als ik het goed begrijp dient de tape als een soort stroef materiaal dat er voor moet zorgen dat de vingertop op z'n plaats blijft bij het scharnieren van het laatste vingerkootje? Wat een raar soort vibrato is dat dan. Waarom beweeg je de pols niet of de hand? Daarbij ontstaat het vibrato doordat de vingertop naar voren en naar achteren beweegt. Die rolt als het ware heen en weer over de snaar.
    Er zijn vast wel wat YouTube filmpjes over te vinden.
     
  11. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Nee, geen YouTube filmpje>
    Inderdaad het is om het vingertopje flexibel te maken, maar een fatsoenlijke vibrato heb ik nog steeds niet...
    Mijn docente legde uit dat het vingertopje, door het wrijven over de snaar, zou moeten bewegen. dat lukte mij alleen als ik een stroef oppervlakte had, nu lukt dat zonder die tape, maar een vibrato... nee, lang niet wat het moet zijn.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Ik heb even voor je gezocht en vind er zo 172.000, maar eentje is genoeg!
    Dus hier eentje over hand/pols-vibrato.

    En tenslotte hier nog de armvibrato.

    Met een jaartje heb je het onder de knie! ;)
    Of moet ik zeggen: heb je het in de vingers!?
     
    Maurien Bart vindt dit leuk.
  13. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ok, bedankt.
    De manier zoals ik het nu aangeleerd krijg zou uit de arm moeten komen. Eerst zou ik de vingerkootjes soepel moeten maken, de pols vibrato wilde ze voor later bewaren....
    En mijn lerares is dit jaar afgestudeerd op het conservatorium, dus ze zal wel het beste voor mij weten.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Ja, je moet ergens van uitgaan!
    Ik denk dat de persoonlijke ervaring van deze docente geprojecteerd wordt op de leerling. Soms werkt dat, soms ook niet. Maar hoe dan ook: succes met het aanleren van vibrato!
     
    Maurien Bart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina