Wanneer koop je een goede viool?

Discussie in 'Aangeboden' gestart door cpt, 29 dec 2008.

  1. cpt

    cpt

    Lid geworden:
    29 dec 2008
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal,

    Komend jaar wil ik graag altviool leren spelen. kBen op zoek naar een goede altviool. Wie heeft er voor mij een paar adressen van waar ze goede (alt)violen maken/verkopen? En voor welke prijs heb je een redelijk tot goede altviool? Er staan soms aanbiedingen van erg goedkope violen op internet. Dit lijkt me niets. Wanneer is het een goede (alt)viool? Waar moet je dan op letten?
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Welkom op dit forum!
    Je doet er goed aan om op een goede altviool te willen spelen.
    Aangezien wij niet weten waar je woont, geef ik je een standaard advies: zoek mbv internet http://muziekinstrumenten.startpagina.nl naar een vioolbouwer bij jou in de buurt. Deze vioolbouwer bouwt niet alleen (alt)violen, maar verhuurt ze ook. Je weet dan dat je op een kwaliteitsinstrument speelt. Dit in tegenstelling tot eentje die je via internet koopt.
    De vioolbouwer geeft jou een goed afgestelde viool mee, en passende accessoires zoals een schouderseun, kinhouder en strijkstok.
    Woon je in de regio Groningen, dan zou je een bezoekje aan Bert Boon Vioolbouw kunnen overwegen.
    Veel succes!
     
  3. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Voor zo'n hele set betaal je waarschijnlijk zo'n €180,- per jaar.
     
  4. cpt

    cpt

    Lid geworden:
    29 dec 2008
    Berichten:
    2
    Opt moment woon ik in Zeeland, maar verhuis midden volgend jaar naar Flevoland. Groningen zou dan evt. wel kunnen. En wat meer in de buurt? En, vanaf welke prijs is een altviool nu echt een goede viool? Of is een viool van een vioolbouwer standaard een 'beter' instrument?
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Met een goed speelklaar gemaakt beginnersinstrument in de juiste maat voor jouw armlengte kun je de eerste beginselen onder de knie krijgen en dan pas langzamerhand uitkijken naar een instrument daar jouw hart, dat ook binnen je budget past. Zo'n instrument is bij mij te huur voor 34,50 euro per drie maanden incl. stok, kist en steun. Dat is op jaarbasis 138 euro, geen 180.
    Ik verhuur ook buiten de regio Groningen, al is het voor de huurder lastig wanneer er iets aan het instrument gedaan moet worden. Toesturen van een huurinstrument is mogelijk onder voorwaarden. Zoek eerst een leraar die je les gaat geven, die weet waarschijnlijk ook wel adressen van verhuurders in jouw buurt.
    Van een vioolbouwer mag je verwachten dat ook een eenvoudig instrument goed speelklaar is gemaakt en dus goed bespeelbaar is.
    Voor 1000-3000 euro kun je ook een goed instrument aanschaffen, maar je moet zoeken naar het beste instrument voor jouw budget. Prijs is dan geen garantie voor de kwaliteit die jij zoekt. Alten zijn er bovendien veel minder dan violen, dus uiteindelijk ben je nogal wat tijd kwijt om een mooie alt te vinden.
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Bij een laag budget, marktplaats GOED afstruinen en tientallen violen proberen, zo heb ik ook mijn schat gevonden, onder de 90% troep zijn er nog altijd violen die erg aangenaam klinken. Mijn viool was van een amateur concert violiste en mijn leraar blijft versteld staan van het mooie geluid. Als je geen goed gehoor hebt is dit niet aan te raden zonder de mening van een professioneel iemand. Maar als je veel troep hoort dan springen de goeden er wel tussenuit ;)
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Een viool hoef zeker niet altijd bij een vioolbouwer gekocht te worden.

    En... prijs zegt absoluut niet alles!

    Als je zelf goed kan horen wat wel en niet een goed instrument is, probeer ook eens andere bronnen dan de vioolbouwers. Kun je het zelf niet goed horen, dan heeft een vioolbouwer ook weinig zin. Neem eventueel je lerares/leraar mee op speurtocht. Of vraag of je een instrument op proef mee kunt krijgen.

    Bij mij krijgen klanten altijd 7 dagen proeftijd op het instrument dat ze gekocht hebben (in overleg eventueel te verlengen tot een maand). Dan kun je de mening van je leraar/lerares ook mee laten wegen.
     

Deel Deze Pagina