Wanneer vierde vinger gebruiken en wanneer losse snaar?

Discussie in 'Viool' gestart door Luci, 27 dec 2019.

  1. Luci

    Luci

    Lid geworden:
    27 dec 2019
    Berichten:
    2
    Hi iedereen,

    Sinds september ben ik begonnen met tweewekelijkse vioollessen en het is fantastisch! Momenteel ben ik bezig met het oefenen van de vierde vinger (eerste positie). Nu vraag ik me af wanneer je een losse snaar gebruikt en wanneer je de vierde vinger gebruikt tijdens een muziekstuk. Als lesmateriaal gebruik ik o.a. Fiddle Time Joggers (deel 1), en met name de oefenstukken geschikt voor 3e en 4e vinger ben ik 'at loss' wanneer je nu precies de vierde vinger of een losse snaar gebruikt.
    Het is nu vakantie en mijn eerstvolgende les is pas tweede week van januari, dus ik kan het tussentijds niet aan mijn docent vragen.
    Bedankt!
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Luci,

    Welkom hier. Ten aanzien van je vraag of je een losse snaar dan wel, in de eerste positie, de vierde vinger moet gebruiken acht ik het niet uitgesloten dat hierover verschillende opvattingen bestaan. Ter voorkoming hiervan en ter vermijding van misverstanden lijkt het mij dan ook het beste je vraag aan je docent voor te leggen. Want van hem (m/v/overige) heb je les.

    Maar toch wat algemeenheden. Het makkelijke voorbeeld zijn toonladders. Althans een deel daarvan. 'Opgaand' de losse snaar en 'dalend' de vierde vinger (nog altijd redenerend vanuit de eerste positie).
    De vraag wat te doen in etudes of andere stukken heeft zowel te maken met gemak als met klankkleur. Stel, je speelt een oefening op de a-snaar (in de eerste positie) en je krijgt te maken met een e. Die speel je dan met behulp van de vierde vinger. Want hiervoor de losse e-snaar gebruiken houdt niet alleen een snaarwisseling voor maar mogelijk één noot in, maar ook een wijziging in klankkleur. En die 'klinkt' niet.

    Tenslotte is het niet gebruikelijk noten met een langere tijdsduur op losse snaren te spelen. Niet in het minst door de onmogelijkheid hier vibrato te gebruiken. Dat kun je overigens deels ondervangen door vibrato op het hogere octaaf, maar laten wij het simpel houden.

    Over het gebruik van losse snaren wordt in de kring van 'authentiek musiceren' deels wat anders gedacht. Maar dat betreft andere instrumenten, darmsnaren en strijkstokken uit de oudheid. Resulterend in een andere klank die nogal verschilt van wat van 'moderne' bespanning mag worden verwacht. Succes!
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2019
  3. Luci

    Luci

    Lid geworden:
    27 dec 2019
    Berichten:
    2
    Hartstikke bedankt voor je reactie! Het is al wat duidelijker geworden wat betreft 'logica', en ik zal na de vakantie verder kortsluiten met mijn docent. Genoeg om te oefenen hier ;-)
     
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Je kunt ook in je oefeningen nu gewoon zoveel mogelijk de vierde vinger gebruiken. Dan oefen je het zo veel mogelijk hè :)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik kan het helemaal eens zijn met Hopf, die een goede beschrijving geeft. Soms is een losse snaar een geweldig hulpmiddel om een snelle positiewisseling te realiseren, zoals dat bij voorbeeld gaat in (een gedeelte uit) Etüde 1o van Kreuzer:

    upload_2019-12-29_15-53-16.png

    Vooral in de eerste maat van de bovenste balk van het getoonde gedeelte.
     

Deel Deze Pagina