Was het geheim van stradivarius een houtworm bestrijdingsmiddel?

Discussie in 'Viool' gestart door Satch, 12 okt 2021.

  1. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik las volgend artikel:
    https://www.thebrighterside.news/po...-s-unique-sound-identified-for-the-first-time

    Ik heb geen idee van de wetenschappelijke waarde van het onderzoek ter sprake maar vond het wel leuk om lezen.

    Langs de ene kant zegt men dat de waarde van een "strad" meer te wijten is aan het halo effect dan aan een effectief betere toon, langs de andere kant blijft men zoeken naar geheime technieken die zouden gebruikt zijn om een superieure klank te bekomen.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Die onderzoekers zouden hun tijd beter kunnen besteden aan het zoeken naar mogelijkheden om de echte problemen op aarde op te lossen, in plaats van te zoeken naar de zogenaamde Heilige Graal in oude Italiaanse strijkinstrumenten. Nagyvary is overigens nogal omstreden in de vioolbouwwereld.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2021
  3. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Lijkt me ook, ondertussen zijn er toch al verschillende blinde tests uitgevoerd die aantonen dat moderne instrumenten vaak beter scoren dan de vereerde oude italiaanse instrumenten.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dertig jaar geleden schreef Nagyvary ook al zoiets. Als iedere vioolbouwer zijn 'advies' zou hebben opgevolgd hadden we allemaal Stradivari's waar we op speelden. Nagyvary heeft wat dit betreft een slechte reputatie.
    Er zijn trouwens ook verhalen die beweren dat Propolis, een component die de bijen in hun raten produceren, eenzelfde beschermende en schimmelwerende eigenschap heeft. Er zijn dan ook recepturen in omloop die daarvan opgave doen.
     

Deel Deze Pagina