Wat is dit voor instrument?

Discussie in 'Overig' gestart door Muzirene, 23 jun 2020.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hoi iedereen,

    Ik geef muzieklessen op scholen. En nu heb ik een liedje waarbij ik een zoekplaatje heb gezet op het digibord, en de kinderen moeten (als ik het liedje ga aanleren) zoveel mogelijk instrumenten onthouden die ook in het liedje zitten.
    Op het zoekplaatje zit ook een strijkinstrument dat ik niet ken. Misschien bestaat hij niet eens...
    Weet hier iemand wat voor instrument het is? Het gaat om nummer 5...
    Wel belangrijk om te weten, want 'viool' zit in het liedje. En als een leerling dan nummer 5 zegt, en dan wil weten wat het dan wél is, als ik zeg dat dat geen viool is, dan moet ik nu zeggen: Die zoeken we op.......

    2080418-90416-muziekinstrumenten-20.jpg

    Nu zijn er nog wel een paar instrumenten waar ik zo de namen niet van weet (hopelijk vragen de kinderen er niet om!). Dus misschien heeft iemand zin om me hier alle instrumenten-namen te leren.... Doe dan maar via een privé bericht, want dat is niet meer voor het strijkersforum.

    Alvast veel dank!

    Groetjes, Irene
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Turkse Trommel

    Hoor ik op Sempre de waldhoorn, of ook wel een Turkse trom, dan moet ik zo bitter wenen en ik weet zelf niet waarom.

    Piet Paaltjens
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ow wacht, ik bedoelde nummer 5.... (ik heb even mijn eerst bericht aangepast...)
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    Een vioolachtige met fretten: vermoedelijk een fantasie van de tekenaar, voorstellende een "viool".
    Kunstenaars hebben altijd bijzonder veel moeite gehad een viool, alt of cello min of meer juist weer te geven, gezien ook de afbeeldingen van strijkinstrumenten bij oude meesters: er klopt meestal niet veel van.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Ik dacht dat mijn bril correct is afgesteld in sterkte (Multifocaal) en toch zie ik twee nummers vijf!! :(
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Lollig. Ik zie het nu ook. Dan zal het allebei als viool zijn bedoeld wellicht...
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    897
    5 op de onderste rij is een soort citer, het zou bv een kantele kunnen zijn of een psalterium (bij neer inzin toch waarschijnlijker...). Hele familie in allerlei vormen. Omdat 10 al een citer is, (of wordt er een autoharp bedoeld?) zal hier wel een andere naam bedoeld zijn. Links ervan (nr 24) lijkt me een vedel, kan ook een gamba zijn. Omdat er nogal wat instrumenten op staan die even een beetje populair zijn geweest maar nu in onbruik zijn is het best een lastige om ze allemaal te correct benoemen. Is 15 een banjoline, of is banjo goed genoeg? Is 12 een pocket trumpet (vestzaktrompet?) of is gewon trompet goed genoeg. Al met al een leuk laatje voor een pubquiz! (met plenty ruimte voor ruzie over het juiste antwoord achteraf.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Kantele
    [​IMG]

    psalterium:
    [​IMG]
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Ja, lijken enigszins, maar om twee nummers vijf te hebben is een beetje onhandig.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    De nummers zijn wat onhandig geplaatst. Ik dacht ook dat nr 5 een Kantele mooest zijn, maar toen zag ik nummers rechts staan en dat de Kantele nr 19 heeft.
    Laten we het er op houden dat de tekenaar wat moeite had met instrumenten, maar dat nummeren helemáál niet zijn sterkste punt was.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Er zijn ook twee nummers 21. Ook twee gelijkende instrumenten. Dus misschien wel bewust gedaan? Geen idee.

    Wel super alle reacties! @Hubertus Bogaers , wat een mooi plaatje van de psalter.

    Misschien dat Tobias alle banjo-achtige instrumenten kan determineren?...
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Ik kan nummer 22 niet vinden. Of zie ik iets over het hoofd?
    Nummeren is een zwak punt bij de auteur/tekenaar.
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    897
    leuke puzzel. Er lijkt systeem in de fouten te zitten...

    Er zijn 2 nrs 5 (viool en vedel),
    2 nrs 9 (alt en tenorsax) en
    2 keer 21 (allebei mandoline of een mandoline en een mandola).

    Vandaar dat er maar tot 32 genummerd is terwijl er toch 7x5=35 plaatjes van instrumenten staan.

    Hieronder volgens mij de juiste oplossingen (voor de pubquiz of voor leerlingen om een sticker mee te verdienen):
    upload_2020-6-24_22-1-10.png

    en de genummerde lijst
    upload_2020-6-24_22-2-32.png
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  13. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    897
    Nummer 22 staat tweede rij, helemaal rechts, wat ik voor een Turkse trom hou. Als je oog vol tranen schiet als je die ziet, zie je de 22 ook niet... :)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Gelukkig, dan ligt het niet aan mijn bril! :)
    Dank voor het netjes uitvogelen! :thumbsup:
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wow wat een klus! Dank je wel!

    Ik heb de lijst geprint, kom morgen beslagen ten ijs in groep 4 :D

    Ik vind het wel jammer dat de xylofoon (metallofoon dan eerder...) kleurtjes heeft, zo is het een kleuterding. Rest is wel redelijk serieus. Blij dat hier (waarschijnlijk) geen fervente xylofoon- of marimbaspelers op het forum zitten....
     

Deel Deze Pagina