Wat is dit voor wolfdemper?

Discussie in 'Cello' gestart door RolandS, 2 nov 2021.

  1. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
    Beste celliste en bouwers,

    Kent iemand dit type wolfdemper? Stukje lood en een bladveer, lijkt het. Ongeveer 5 mm breed.

    Ik trof het aan toen ik de binnenzijde van mijn cello onderzocht, met behulp van een endoscoop. Het dempertje zit er zeker al een jaar of 35-40 in.

    Gewoon, een vraag uit nieuwsgierigheid.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 nov 2021
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het lijkt alsof het er is ingelijmd. Het doel is om massa aan te brengen op een bepaalde plaats (bovenblad), meestal onder het linker f-gat. Ik ken dit systeem niet. Er bestaat wel een vergelijkbare toepassing die bestaat uit twee supermagneten. Die op het bovenblad heeft dan meestal een bruinachtige kleur. Bij het erin brengen wordt de cello verticaal gezet. De magneet voor het bovenblad op de gewenste plaats gehouden en de magneet voor de binnenzijde wordt via het linker f-gat ingebracht en losgelaten. Het zeer sterke magneetveld zorgt ervoor dat in de val de tegenpool wordt bereikt, waarmee de combinatie wordt gefixeerd.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb deze zelf nog nooit gezien: dank voor het delen!
    Het lijkt op een oudere versie van de "Resonator":

    upload_2023-7-22_15-5-3.png

    een wolfdoder met een intern veersysteem dat ook vast in het instrument gelijmd wordt nadat de juiste plek op het bovenblad is gevonden.


    Zware wolven worden tegenwoordig ook wel bestreden met de Morteloup, een uitvinding van de Nederlandse vioolbouwer Edwin Katzie, die tegenwoordig in Frankrijk woont:

    upload_2023-7-22_15-7-10.png


    En vaker met de Krentz modulator, waarmee ik zelf bijzonder goede ervaringen heb:

    [​IMG]

    De Krentz heeft een veel lager gewicht dan de Morteloupe en werkt ook via een trillend element dat de wolftoon dempt. Sommige van mijn klanten melden bij gebruik van de Krentz modulator ook een zekere toonverbetering: een eigenschap die de Amerikaanse uitvinder van de Eliminator ook claimt.

    Voordeel van Krentz en Morteloup is dat hij niet vast in het instrument wordt aangebracht en ook later nog weer kan worden verwijderd of op een andere plek worden geschoven.

    Uiteraard zijn er nog veel meer wolfdoders in allerlei soorten en maten, die meestal op de snaar tussen kam en snarenhouder worden aangebracht, met een uiteenlopende mate en wijze van wolfdemping.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2023
  4. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
    Beste Frits en Bert,

    Deze wolfdemper zit er al heel erg lang in. Al vanaf voordat ik dit instrument verwierf (1984). Het dempertje zit geplakt op enkele cm’s onder het bas-f-gat, aan de binnenzijde van het bovenblad. Het instrument heeft inclusief dit dempertje maar weinig wolf, en precies op D. Een toon die je gemakkelijk kunt compenseren door bij D op de G-snaar altijd de D-snaar vrijheid tot meeresoneren te geven (vingers krom!).


    Ik heb deze wolfdemper er niet uit weggenomen, omdat hij waarschijnlijk goed werk doet. Zodoende kan ik alleen maar over de werking speculeren. Vermoedelijk is het een massa-veersysteem met een eigenfrequentie die gelijk is aan die van het systeem van de cello (inderdaad de hele rimram, van body, staartstuk, kam, snaren etc. etc.). Oftewel, de toonhoogte van de wolftoon van het betreffende instrument. Als zodanig kan deze demper de eigenfrequentie van het cellosysteem absorberen. Je kunt dit begrijpen als het concept antigeluid, dat je misschien kent van hoofdtelefoons met actieve geluidscompensatie. Op deze manier kan de wolftoon (nl. interferentie van de gewenste (gespeelde) toonhoogte met de eigenfrequentie van het cello-systeem) worden voorkomen.


    De Dictum Wolf Resonator werkt waarschijnlijk (ik heb nog nooit een opengewerkt exemplaar gezien) op precies deze manier. Ik zou haast denken dat de Krentz Wolf Eliminator ook op deze manier werkt, al ken ik die alleen maar van de foto. Zit daarin ook een massa-veersysteem in? De Katzie Morteloup werkt sowieso anders, omdat die demper alleen maar uit een gewicht bestaat. Ik verwacht dat de Morteloup de resonantiefrequentie van het cellosysteem verandert naar een lagere toonhoogte, maar hem niet doet verdwijnen. Hij zou dat kunnen doen door een hoog gewicht aan te brengen op de plaats van een trillingsbuik in het bovenblad. Als ie er in slaagt om die frequentie tot beneden C te brengen, dan is dat afdoende.

    PS. Ik vond ondertussen ook dit model op internet. Werkt volgens hetzelfde resonantie-absorbtieprincipe (www.wolfterminator.com):

    Cello Wolftoon onderdrukker.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2023
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat zijn goede waarnemingen.
    Ik had in het verleden contact met de uitvinder van de Wolf Terminator en had toestemming ze te gaan importeren, maar mijn aarzeling betrof het Black & Decker-achtige uiterlijk, het feit dat ze oorspronkelijk eigenlijk voor Contrabas zijn ontwikkeld en het feit dat ze in het zicht worden gemonteerd. (hoewel ik nu zie dat er nu ook een mogelijkheid is om ze intern te monteren in overigens niet alle celli) Als je de reviews mag vertrouwen, werken ze wel!
     

Deel Deze Pagina