Wat is een gangbare bovenblad dikte ?

Discussie in 'Viool' gestart door Fred, 16 jan 2009.

  1. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Scalpels zijn ook te koop bij winkels voor kunstenaarsbenodigdheden, maar ik zag ze laatst zelfs bij de gamma liggen.
     
  2. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    even een vraagje over gewicht.

    ik heb een Chinese viool die is totaal (zonder toets, wel gelakt) 320 gram.

    Nu bouw ik zelf m'n 1e viool en ik kom op een totaal gewicht van 560 gram (zonder toets, niet gelakt), terwijl de kloptonen al zijn afgestemd.

    het bovenblad is f, onderblad is g. Het bovenblad was 60 jaar gedroogd.

    mijn onderblad is nu rond de 5 mm en bovenblad rond de 3 mm.

    het onderblad weegt nu 280 gram in zn 1tje.......dat is bijna net zoveel als die Chinese viool.

    als ik nog dunner ga veranderen de kloptonen weer....

    Is dit een normaal gewicht???

    Luthier, Koen
     
  3. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    ik heb al wel een kristallen mix aan de binnenkant aangebracht, dit is ook zon 50 gram schat ik
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Waar heb je het over? Wat is dat? :/
     
  5. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    ik heb inmiddels een lijst gevonden met het gewicht van 80 violen

    http://waddleviolins.com/downloads/Weights_Nov2003CASJournal.pdf

    (flinke laadtijd, en bij error retry kiezen,dan zie je de pdf)

    mijn viool is nu 720 gram als alle ebben onderdelen meegewogen worden. er is maar 1 viool op die lijst die op 731 gram komt, dit is de zwaarste.....

    Ook moet ik de bindingen nog maken in het achterblad, en de geultjes langs de randen......

    Maar nog steeds voelt hij zwaar aan......

    Ik ben dus bang dat ik niet veel meer kan verminderen in het gewicht......
     
  6. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    een kristal mix, is een laagje met verpoederde kristallen,voor geluid filtering.

    het is ook wel eens besproken een tijd geleden

    http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=1324


    maar om even iets conreter te zijn, moet het bovenblad een F zijn , en onder G(klopt dit , of moet dit Gis zijn?


    of kan ik ook een halve toon omhoog of een hele, om het gewicht nog iets te verminderen....
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb dat artikel bestudeerd en kom direct al in de problemen wanneer men het gewicht van een Barokviool vergelijkt met dat van een huidige! Dat is appels met peren vergelijken! Daarnaast zijn er instrumenten die een staartstuk hebben van buxus of een toets die niet van ebben is gemaakt of zelfs een 7/8-instrument vergeleken met een 4/4! Dan hebben een groot aantal Barokinstrumenten geen kinstuk en dat scheelt ook aanzienlijk in gewicht.
    Ik zou dit flutonderzoek niet al te serieus nemen en me niets aantrekken van wat het gewicht moet zijn volgens de 'onderzoekers'.
    Doet me denken aan een opdracht die ik van iemand kreeg voor het bouwen van een 7/8-viool, waarbij de eis was dat de viool niet meer mocht wegen dan een bepaald gewicht (weet niet meer wat het maximale gewicht mocht zijn). Ik ben daar niet op in gegaan, omdat ik geen violen bouw op gewichtsbasis. Dat werd geaccepteerd.
     
  8. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    bedankt,

    dus :

    -720 gram met alle ebben onderdelen is niet zo extreem dat het onbespeelbaar word? (ik ben geen violist)

    -kunt u iets meer vertellen over gangbare klop tonen voor boven en onderbladen...

    Koen
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Koen,

    Ik ben de mening toegedaan, dat het totale gewicht van een instrument (of viool in dit geval) veel minder zegt dan het gewicht van de afzonderlijke bladen. Wanneer je bij een bovenblad op dikte bent en de grondtoon zit ergens bij de E, dan zit je goed. Bij het achterblad (=bodem) zal een gemiddelde dikte van 4,5 mm meestal wel leiden tot een eigentoon die zich beweegt rondom de Fis. Waar en hoe het blad dient te worden aangeslagen staat uitvoerig beschreven en afgebeeld in de op StrijkersForum ter beschikking staande literatuur.
    Een hardere houtsoort zal een hogere eigentoon opleveren, een zachtere houtsoort een lagere. Er is onder diverse bouwers verschil van mening of de bladen echt werden afgestemd of dat het opwekken van de eigentoon een middel c.q. methode was om de dichtheid te bepalen en hoorbaar te maken.
    Maar ik zou –en dat geldt het meest voor het bovenblad- de dikte laten prevaleren. Dat moet ook wel want stel dat de eigentoon bij een gemiddelde dikte van 3 mm (bovenblad) eigenlijk nog veel te hoog is? Dan zou het blad dus nóg dunner moeten en de vraag is of dat wel kán! Hier bedienen veel bouwers zich ook van het met de hand buigen van het blad in diverse richtingen: het ‘twisten’ en ‘roteren’ wat ook staat beschreven in het eerder genoemde artikel. Daaruit kan informatie verkregen worden over de stijfheid van het blad. Die informatie moet door ervaring worden verkregen en lukt meestal niet bij een eerste blad. Maar je moet er een gevoel voor ontwikkelen: gewoon buigen en ervaren hoe dat voelt.

    Nu kan het ook nog zijn dat bijvoorbeeld het achterblad een veel te hoge eigentoon heeft, maar die kan niet dunner gemaakt worden omdat er dan heel andere problemen gaan optreden. Dan zij er een tweetal mogelijkheden die hiervoor kunnen compenseren:

    1) de hoogte van de krans aanpassen: hoger maken
    2) de f-gaten smaller maken, zodat de opening een kleinere oppervlakte krijgt.

    Een relatief dunne bodem zal een wat donkerder (misschien wel té donker) klankkarakter genereren. Een bodem moet toch in het midden niet dunner zijn dan 4 mm en bij de hohlkehle niet dunner dan 2,5 mm om problemen te voorkomen.
    Wanneer je bent gekomen op een punt dat er niets meer wordt verandert, noteer je de eigentoon, dikte en als het kan de dikteverdeling op kenmerkende plekken. Dit kan bij het volgende instrument weer tot voordeel dienen.

    Frits
     
  10. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    bedankt voor de uitleg, zeer helder.

    Mijn achterblad was 280 gram los.........

    dat leek me best veel.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    280 gram voor alleen het achterblad? Dat is wel heel erg veel. Enig idee hoe dat kan? Op de plaatsen naast de onder- en bovenklossen voldoende materiaal weggehaald?
    Alle diktes nagemeten en in 'kaart' gebracht?
     
  12. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    Op dit moment zijn de randen nog 6,5 mm , daar zal nog veel verdwijnen.......


    het is een blad uit 1 stuk, al denk ik niet dat dit zwaarder zal zijn dan 2 delen.

    Ik heb veel geleerd bij deze (1e) viool, het voordeel van een opleiding is dat mensen je kunnen behoeden voor fouten. Deze fouten moet ik eerst maken om ze te kennen.

    Ook heb ik geen conventionele lijm gebruikt maar moderne witte lijm, hij kan dus niet meer open voor correcties.

    Vanwege deze lijm alleen al zal menig vioolbouwer en speler deze viool onmiddellijk verwerpen.......
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    'Moderne witte lijm?'

    Foei, zwaar foei zelfs! :(
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Merkwaardig: al die moeite doen om zelf een viool te bouwen en dan PVA lijm gebruiken voor de constructie! Afgezien van de moeite die je bij latere reparaties hebt, is de hechtkracht van witte lijm niet al te best bij het soort verlijmingen die je in de vioolbouw maakt en het ergste is wel, dat de lijm als een soort kauwgum tussen de verlijmde delen blijft zitten.
    Jammer; huidenlijm kost bijna niets en is in de verwerking nou niet het moeilijkst te leren op het kronkelpad naar het vioolbouwerschap!
     
  15. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    Ja. ik weet dat dit misschien wel de grootste "no" is in de vioolbouw.

    Maar ik zie best vaak violen die uit elkaar vallen of waar ribben loskomen, of zelfs violen die in de (hele hete) zon loskomen.

    Ook dacht ik dat als er sterke lijm gebruikt word, dat er minder kans is op reparaties in een later stadium.

    Ik had er nog wel aan gedacht om in ieder geval 1 blad met beender- of huidenlijm te doen, maar ik heb dit toch niet gedaan.

    Achteraf misschien niet zo tactisch.......
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Mijn achterblad voor de altviool weegt 153 gram, het hieltje is nog niet in de juiste vorm. Verder geheel op dikte en met inleg.

    Vraagje: heb je wel een betrouwbaar weegtoestel?
    Ik heb toch ernstige twijfels of dat apparaat wel goed meet. :/

    Frits
     
  17. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    haha de batterij van mn digitale weegschaal is op, dus heb ik nu tijdelijk een plastic weegschaal van 1 euro ofzo.voor eten afwegen e.d.

    niet deze in de link ,maar zoiets

    http://www.aliexpress.com/product-gs/267473575-diet-scale-wholesalers.html

    het zal niet de betrouwbaarste zijn......:(
    ik moet batterijen kopen maar ik zie ze (platte cellen) nergens

    Koen
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dat verklaart alles!
    Ik zou die batterijen maar laten zitten, want dergelijke weegapparaten zijn uitermate onnauwkeurig, zeker wanneer het gewicht onder de kilo zit. Je kunt je achterblad nog beter op een balans in de supermarkt wegen, dan dit meetgeval te gebruiken.
    Alle voorgaande reacties die gaan over het hoge gewicht dat je gemeten hebt, kun je nu wel buiten beschouwing laten.
     

Deel Deze Pagina