wat is normaal na 1 jaar celloles?

Discussie in 'Cello' gestart door jobje, 18 jul 2008.

  1. jobje

    jobje

    Lid geworden:
    18 jul 2008
    Berichten:
    5
    Hoi

    11 maanden geleden ben ik met celloles begonnen, 39 jaar oud. Vind het super leuk, een droom uitgekomen.
    Nu vraag ik mij af hoe ver men gemiddeld is na ongeveer een jaar les. Vraag me nl af of mijn leraar me niet een beetje overschat. Ben nu bezig met Bach Bourrée I en II met positiewisselingen en overgebonden noten. Vind het o zo moeilijk. Maar ja, misschien moet je dat wel kunnen na een jaartje les.

    Groetjes :)
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    je bent 39 ;) op die leeftijd gaat het al flink wat langzamer dan als tiener. Overgebonden noten hoor je eigenlijk naar 2 maanden te kunnen spelen ;) bourree heeft bach er tientallen van dus daar kan ik niet over oordelen zonder het te hebben gezien.
     
  3. jobje

    jobje

    Lid geworden:
    18 jul 2008
    Berichten:
    5
    Dank je Chrish. Ik ga er gewoon eens even heel hard op oefenen deze vakantie! Overgebonden lukt op zich wel, maar in combinatie met een positiewisseling vind ik het echt lastig.

    Groetjes :)
     
  4. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Ik ben 36 en heb nu twee jaar les. Beetje vergelijkbaar dus. Na 1 jaar les had ik Piatti en Position Pieces (Rick Mooney) uit (misschien ken je die boeken en kun je een vergelijking maken) ik heb aan het eind van dat jaar A-examen gedaan en daar speelde ik onder andere de eerste sonate van Cirri en concertino II van Breval. Daarna ging ik verder met Romberg op. 38 (ERG leuk stuk!)

    Waar ik vooral moeite mee had in dat eerste jaar (en nog) zijn dubbelgrepen. Ik denk dat je als je jonger bent je vingers in meer bochten kunt dwingen dan wanneer je ouder bent.

    Verder denk ik niet dat iets 'normaal' is. Ieder heeft zijn eigen tempo en ik denk dat een docent zijn of haar lesprogramma aanpast aan de student. Ik denk dat hij wel in kan schatten wat je aankunt.
    Ik krijg tussendoor ook nog wel eens een etude op van ver terug, puur en alleen om te kunnen en moeten letten op alle zaken buiten de noten. Houding, stokvoering, die moeten in zo'n stuk perfect zijn. Bij een moelijk stuk heb ik het vaak zo druk met positiewisselingen en vingerzettingen dat ik op andere zaken vergeet te letten.
     
  5. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik weet niet wat normaal is. Iedere leraar heeft zijn eigen methode, ook verschilt de lesduur (een uur, of een half uur), de frequentie, hoe hard jij studeert, hoeveel aanleg je hebt, of je al muzikale ervaring hebt, hoe goed je gehoor ontwikkeld is, welke problemen je tegenkomt, of je al samenspeelt enz.

    Er is dus niet echt een antwoord te geven op je vraag. Ik denk dat het belangrijkste is dat jij tevreden bent. Als je het gevoel hebt dat je progressie te langzaam gaat (wat volens mij niet het geval is!), moet je er eens over praten met je leraar. Een evaluatiegesprek kan sowieso wel zinnig zijn. Gewoon om eens samen te vatten wat je hebt geleerd, wat je wilt gaan leren de komende tijd, waar je aan moet blijven werken enz.
     
  6. jobje

    jobje

    Lid geworden:
    18 jul 2008
    Berichten:
    5
    Dank voor jullie reacties. Ik ben heel erg blij hoor met mijn leraar! Maar ik was gewoon een beetje benieuwd.

    Groetjes :)
     

Deel Deze Pagina