Bedankt Els, ik kan je alleen maar bijtreden dat samen spelen met andere muzikanten ongelooflijk leuk is, een soort ontmoeting en stimulans, maar zover ben ik nog niet op viool of cello vermits mijn keuze nog niet gemaakt is.
Hallo, Ik ben met de viool begonnen op mijn 32e ( vroeger op mijn 8e tot 10e jaar viool gespeeld) en daarna op de altviool. Op de altviool kun je al vaak bij een ensemble of orkest aansluiten als je al redelijk kunt spelen. De partijen voor de altviool zijn doorgaans niet zo erg moeilijk als bijvoorbeeld voor de 1e of 2e viool. Vaak hebben ze een begeleidende stem. Je zit dan met de altviool in de overgang tussen de cello en de 2e viool in. Ik wilde vroeger aan de cello beginnen als kind zijnde, maar heb er vanaf gezien omdat de cello in 3 sleutels speelt. Ben al blij dat ik er 2 kan lezen. Niet tegelijkertijd natuurlijk maar de altviool is misschien ook een optie ( C sleutel) . Is al eerder genoemd in deze post, maar evt het proberen waard.
Maar is het niet zo dat de altviool pas in zicht komt nadat het onderricht in het vioolspel al op een redelijk niveau is gevolgd? Ik dacht dat bijna niemand geheel startend vanuit het niets, met altviool begint. Maar misschien zijn er hier altviolisten die daar anders over denken?
Wat ik begreep van mijn viooldocente is dat zij is begonnen op de altviool als kind. Maar omdat ze al best groot was voor haar leeftijd hebben ze haar meteen op de altviool laten starten. Veel later nadat ze conservatorium heeft gedaan op de altviool is ze pas viool gaan spelen. Ergens op haar 26e als ik mij niet vergis Ik geloof dat het wel kan. Willeke Dezaire is min of meer ook op de altviool begonnen. Ze heeft maar een paar keer op de gewone viool gespeeld en toen ze de klank van de altviool hoorde. Heeft ze de gewone viool voor de altviool ingeruild. Volgens mij heeft dat een benaming als je meteen op de altviool begint. Is dat niet Brätchen in het Duits? Ik heb die term ergens eerder horen vallen.
In het Duits wordt een Altviool ook wel Bratsche (spreek uit braatsje) genoemd. Mogelijk ontleend aan het Italianse "lira da Braccio" Er zijn viooldocenten die leerlingen an een "intake" op viool van enige tijd, altviool adviseren. Er zijn kleine alten, ongeveer ter grootte van een 1/2, 3/4 en 4/4 viool. Het doorboren van het bovenblad en de stapelvoet aan de baskant verlengen tot op het achterblad is ook een optie die een kleine viool "meer als alt"laat klinken. (overigens vast wel al eens besproken op dit forum)
Ik ben op mijn 66ste begonnen en nu ruim 15 maanden aan het spelen op mijn 7/8 cello. Heerlijk gewoonweg!! Maar...niet eenvoudig. Je moet tevreden zijn mijn kleine stapjes, maar, zeker nu in coronatijd, een heerlijke en rustgevende bezigheid om dagelijks te oefenen. Kan het iedereen aanraden, zeker als je al muziekervaring hebt op een ander instrument.
vraag - help me begrijpen wat een stapelvoet aan de baskant is? Ik weet dat de stapel van bv een chrotta vervangen wordt door een verlengde stapelvoet van de kam, maar wat is dan de 'baskant'?
Baskant is laag, diskant is hoog. Een Chrotta is een goed voorbeeld: daar is ook sprake van een verlengde stapelvoet op het achterblad.
Dank je voor je reactie, Bert... maat toch; Sorry als ik hardleers lijk, maar ik begrijp dat de kam twee voeten heeft: een stapelvoet die aan de kant van de hoge snaren zit, de diskant. En een stapelvoet die aan de kant waar de lage snaren en de basbalk onder het bovenblad zit, dat zal dus de baskant zijn. Waar ik begrijp niet wat dan een stapelvoet aan de baskant is? Het omdat de stapelvoet zelf ook twee kanten heeft, een diskantzijde en een baszijde? Het is niet een vraag zonder reden: ik heb gemerkt dat het achterblad voor de hoge tonen erg belangrijk is, en dat de hoge trillingen door de stapel op het achterblad over gebracht worden. Tegelijk is er natuurlijk ook versterking van de hoge tonen doordat het bovenblad als een soort hefboom werkt: de kamvoet beweegt op en neer, de stapel is het punt waar de hefboom als het ware op rust, en het bovenblad tussen staartstuk en stapel zal ook een belangrijke functie hebben om de hoge tonen te versterken. Bij het doorboren van het bovenblad valt die laatste functie weg, en zal het instrument donkerder gaan klinken lijkt me. Mijn interesse als cellist is er juist op gericht om het achterblad zo min mogelijk af te dempen, wat een grotere en helderder toon mogelijk maakt. Vandaar dat ik probeer meer te begrijpen van de functie van de verschillende delen van een strijkinstrument, en speciaal een cello, in het voortbrengen van klank.
Als je weet hoe het bij een chrotta er uit ziet: dat bedoel ik. Verder valt er niet zoveel over te zeggen.
Het is zover, ik heb mijn keuze gemaakt! Hoewel ik al enkele liedjes kan spelen op viool en het 'recht' strijken me goed lukt, ben ik uiteindelijk gevallen voor de warme en mooie klankkleur van de cello. Ook de houding om cello te spelen bevalt me. Hoewel ik (op dit ogenblik toch) nog geen lichamelijke klachten heb, heb ik toch het gevoel dat viool meer belastend is. In het begin had ik al snel nekklachten, die weliswaar snel verdwenen door bijsturing van mijn houding, maar ik slaag er gewoon beter in om 'ontspannender' te spelen op mijn cello en heb hierdoor ook het gevoel dat ik daardoor een zuiverdere/mooiere klank produceer. Ik wil iedereen echter heel erg bedanken voor de interesse en voor de commentaren die mij zeker geholpen hebben om eindelijk de stap te zetten naar het bespelen van een snaar/strijkinstrument. Ik heb nu al het gevoel dat ik verliefd geraak op de cello en hoop dit gevoel nog jaren te hebben
Mooi dat je tot een keuze bent gekomen. Heb je ook al een keuze kunnen maken voor een definitieve cellodocent? Best lastig in deze tijd met corona wellicht ook om iemand te vinden in de buurt van Antwerpen waar mee je je later live kunt verdiepen in het cellospel...
Ha, een cellist erbij! Hele goede keuze!!! Ga je veel plezier van hebben, in ieder geval wens ik je die toe! Ik kan je wel aanraden niet online cellolessen te nemen in deze beginfase (die duurt langer dan die uitprobeerfase). Een docent moet je goed van alle kanten kunnen bekijken hoe je erbij zit. Dit voor een goede houding vanaf het begin. Online ziet een docent wel veel, maar ik denk nog steeds niet genoeg!
Klopt, helemaal mee eens, alleen erg vervelend dat het nog niet overal mogelijk is, volgens mij zijn ze in België nog een stuk strenger dan hier. Een tip is wel: als je als leerling twee keer inlogt een keer met je laptop en één keer met je telefoon, kan je docent je zowel van voor als van opzij zien, en dat helpt wel een beetje. Maar het blijft behelpen Ook met het geluid natuurlijk; na een paar jaar ervaring hoor ik vrij snel of een leerling bijvoorbeeld de spieren van zijn rechter duim te strak heeft, of dat de kam niet helemaal aansluit op de klankkast. Ik kan niet eens zeggen wat ik dan precies hoor, maar als ik check wat er aan de hand is klopt het altijd. Maar online is dat totaal onmogelijk, daar kun je net voor een of een leerling een beetje zuiver speelt of niet...
En daarom zou ik haar adviseren desnoods even te wachten met lessen tot het weer live kan. In Belgie wordt ook gevaccineerd, waarna alles weer naar normaal kan. Wat win je er mee met dat behelpen? Over een tijdje kun je gewoon lessen nemen en ziet de docent alles wat nodig is om goed bij te kunnen sturen.
we verschillen niet van mening over wat het beste is, Marcelita, maar je bent wat optimistischer over wanneer alles weer kan of het nog 'even' gaat duren of het ook wel erg lang wachten kan worden. Ik hoop in ieder geval dat jij gelijk gaat krijgen!
Ja, tenslotte wordt er al behoorlijk gevaccineerd en laten we maar heel hard duimen dat de leveringen vaccins de voortgang erin helpen houden! Maar ook als het toch langer wachten wordt; met mijn kennis en ervaring van nu zou ik nog steeds pas willen beginnen met het leren spelen van een strijkinstrument als het weer fysiek kan. Hier kan haastige spoed zelden goed pijnlijk waarheid blijken. Een optie zou kunnen zijn om de liefde voor muziek tijdelijk te botvieren op piano/keyboard. Vast wel ergens een keyboard te leen of te huur. Je leert dan wel alvast noten lezen en hoort hoe die klinken. Die tijd is niet verloren! Het is in ieder geval wel veilig (ivm blessurerisico) en er zijn op youtube wel beginnerslessen gratis te krijgen.