Wat moet ik nemen viool of cello

Discussie in 'Cello' gestart door GLichtspel, 7 jan 2021.

  1. GLichtspel

    GLichtspel

    Lid geworden:
    7 jan 2021
    Berichten:
    6
    Bedankt Els, ik kan je alleen maar bijtreden dat samen spelen met andere muzikanten ongelooflijk leuk is, een soort ontmoeting en stimulans, maar zover ben ik nog niet op viool of cello vermits mijn keuze nog niet gemaakt is.
     
    Els31 vindt dit leuk.
  2. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    344
    Hallo,

    Ik ben met de viool begonnen op mijn 32e ( vroeger op mijn 8e tot 10e jaar viool gespeeld) en daarna op de altviool. Op de altviool kun je al vaak bij een ensemble of orkest aansluiten als je al redelijk kunt spelen. De partijen voor de altviool zijn doorgaans niet zo erg moeilijk als bijvoorbeeld voor de 1e of 2e viool. Vaak hebben ze een begeleidende stem.

    Je zit dan met de altviool in de overgang tussen de cello en de 2e viool in.

    Ik wilde vroeger aan de cello beginnen als kind zijnde, maar heb er vanaf gezien omdat de cello in 3 sleutels speelt. Ben al blij dat ik er 2 kan lezen. Niet tegelijkertijd natuurlijk maar de altviool is misschien ook een optie ( C sleutel) .

    Is al eerder genoemd in deze post, maar evt het proberen waard.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.358
    Homepage:
    Maar is het niet zo dat de altviool pas in zicht komt nadat het onderricht in het vioolspel al op een redelijk niveau is gevolgd? Ik dacht dat bijna niemand geheel startend vanuit het niets, met altviool begint. Maar misschien zijn er hier altviolisten die daar anders over denken?
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    344
    Wat ik begreep van mijn viooldocente is dat zij is begonnen op de altviool als kind. Maar omdat ze al best groot was voor haar leeftijd hebben ze haar meteen op de altviool laten starten. Veel later nadat ze conservatorium heeft gedaan op de altviool is ze pas viool gaan spelen. Ergens op haar 26e als ik mij niet vergis

    Ik geloof dat het wel kan. Willeke Dezaire is min of meer ook op de altviool begonnen. Ze heeft maar een paar keer op de gewone viool gespeeld en toen ze de klank van de altviool hoorde. Heeft ze de gewone viool voor de altviool ingeruild.

    Volgens mij heeft dat een benaming als je meteen op de altviool begint. Is dat niet Brätchen in het Duits? Ik heb die term ergens eerder horen vallen.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.147
    Homepage:
    In het Duits wordt een Altviool ook wel Bratsche (spreek uit braatsje) genoemd. Mogelijk ontleend aan het Italianse "lira da Braccio"

    Er zijn viooldocenten die leerlingen an een "intake" op viool van enige tijd, altviool adviseren. Er zijn kleine alten, ongeveer ter grootte van een 1/2, 3/4 en 4/4 viool. Het doorboren van het bovenblad en de stapelvoet aan de baskant verlengen tot op het achterblad is ook een optie die een kleine viool "meer als alt"laat klinken. (overigens vast wel al eens besproken op dit forum)
     
  6. nassau

    nassau

    Lid geworden:
    17 feb 2020
    Berichten:
    60
    Ik ben op mijn 66ste begonnen en nu ruim 15 maanden aan het spelen op mijn 7/8 cello. Heerlijk gewoonweg!! Maar...niet eenvoudig. Je moet tevreden zijn mijn kleine stapjes, maar, zeker nu in coronatijd, een heerlijke en rustgevende bezigheid om dagelijks te oefenen. Kan het iedereen aanraden, zeker als je al muziekervaring hebt op een ander instrument.
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    642
    vraag - help me begrijpen wat een stapelvoet aan de baskant is? Ik weet dat de stapel van bv een chrotta vervangen wordt door een verlengde stapelvoet van de kam, maar wat is dan de 'baskant'?
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.147
    Homepage:
    Baskant is laag, diskant is hoog. Een Chrotta is een goed voorbeeld: daar is ook sprake van een verlengde stapelvoet op het achterblad.
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    642
    Dank je voor je reactie, Bert... maat toch; Sorry als ik hardleers lijk, maar ik begrijp dat de kam twee voeten heeft: een stapelvoet die aan de kant van de hoge snaren zit, de diskant. En een stapelvoet die aan de kant waar de lage snaren en de basbalk onder het bovenblad zit, dat zal dus de baskant zijn. Waar ik begrijp niet wat dan een stapelvoet aan de baskant is? Het omdat de stapelvoet zelf ook twee kanten heeft, een diskantzijde en een baszijde?

    Het is niet een vraag zonder reden: ik heb gemerkt dat het achterblad voor de hoge tonen erg belangrijk is, en dat de hoge trillingen door de stapel op het achterblad over gebracht worden. Tegelijk is er natuurlijk ook versterking van de hoge tonen doordat het bovenblad als een soort hefboom werkt: de kamvoet beweegt op en neer, de stapel is het punt waar de hefboom als het ware op rust, en het bovenblad tussen staartstuk en stapel zal ook een belangrijke functie hebben om de hoge tonen te versterken. Bij het doorboren van het bovenblad valt die laatste functie weg, en zal het instrument donkerder gaan klinken lijkt me. Mijn interesse als cellist is er juist op gericht om het achterblad zo min mogelijk af te dempen, wat een grotere en helderder toon mogelijk maakt. Vandaar dat ik probeer meer te begrijpen van de functie van de verschillende delen van een strijkinstrument, en speciaal een cello, in het voortbrengen van klank.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.147
    Homepage:
    Als je weet hoe het bij een chrotta er uit ziet: dat bedoel ik. Verder valt er niet zoveel over te zeggen.
     

Deel Deze Pagina