wat voor grondlaag aanbrengen op een ongelakte viool??

Discussie in 'Viool' gestart door nozo, 27 mrt 2009.

  1. nozo

    nozo Bert van Zoest

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    10
    Ik kan nergens achterhalen wat de samenstelling is van de grondlaag. Het is de bedoeling dat de poriën afgesloten worden om te voorkomen dat ze vollopen met lak en daardoor de klank negatief beinvloed wordt. Ik heb wel puimsteenpoeder maar hoe moet ik dat aanbrengen, eerst oplossen? Overigens stond er een artikel in HP/De Tijd over die grondlaag van de Stradivariusviolen. Leuk maar het recept staat er niet bij. Mijn doel is het zelf te kunnen maken. Wie weet meer? :/
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.964
    Homepage:
    Ik denk, dat wie de samenstelling van de grondering van Stradivari zou ontdekken, dat geheim niet zomaar gratis en voor niets zou weggeven. Er is in de literatuur nogal wat geschreven over grondering; zinvol en onzin en van alles ertussenin. Ik denk dat je daar eens in moet grasduinen en je eigen weg moet zien te vinden. De meeste vioolbouwers zetten hun succesrecept niet zomaar op het www. Op het engelstalige forum van Maestronet, the Pegbox is een hele historie te vinden van posts over gronderingen; vandaaruit kun je wellicht zelf eens op onderzoek.
    Succes!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    @nozo,

    Je hebt het over puimsteenpoeder die je wilt oplossen, maar het lost alleen maar op in een zuur en dat is als toepassing uitgesloten. Als je al puimsteenpoeder wilt gebruiken zal dat er als een dispersie opgebracht moeten worden, in olie denk ik.

    Anderen hebben goede resultaten bij een alcoholische oplossing van blanke schellak en weer anderen zweren bij een aanmaak van dunne huidenlijm. Dat laatste schijnt het bezwaar in zich te hebben, dat het gevoelig is voor bacteriën.

    Wat ook wel wordt gebruikt is de Vernice Bianca, met weglating van de toevoeging van honing waarbij men alleen de eiwitfase gebruikt, die eenmaal op het blad gebracht, later hard wordt.

    Nog weer anderen ‘gronderen’ helemaal niet, maar laten de UV-stralen in het zonlicht hun werk doen om daarmee een aangename verkleuring te weeg te brengen. Dat is wat ik de laatste tijd toepas. Je krijgt er een heel mooie bruin-gele tint mee! Het beste seizoen daarvoor is het voorjaar en de zomer: nu dus!

    De suggestie die Bert deed om eens te gaan speuren in Maestronet levert vermoedelijk zeer veel informatie op, waaruit het moeilijk wordt er eentje te gaan selecteren en toe te passen. Opgemerkt zij hier dat de termen ‘ground’ en ‘sealer’ door elkaar gebruikt worden. Dat komt omdat een gronderingsmiddel veelal ook dienst doet als sealer.

    Het opbrengen van een thee-extract wordt ook gebruikt al of niet gevolgd door een chemische reactie van de tannine (afkomstig uit de thee) met ammoniakdamp, waardoor een intens bruine kleur ontstaat. Die ammoniakdamp komt dan van een bodempje ammonia die in een plastic zak wordt gedaan. De viool die al met thee is behandeld wordt dan in die zak gedaan zonder dat de viool de vloeistof (ammonia) raakt. Daarna wordt de plastic zak een tijdje afgesloten zodat de ruimte zich kan verzadigen met ammoniakgas.

    Ikzelf ben nooit zo gecharmeerd van allerlei chemische reacties aan houtvezels, omdat die naar mijn mening worden aangetast. Ammoniak is behoorlijk basisch (pH>7).

    Het ‘sealen’ heeft ten doel om onregelmatige uitwaaiering van de kleurlak te voorkomen.

    Tip: kijk ook eens in de categorie 'Literatuur’ van dit Forum, want daar staan een behoorlijk aantal recepturen in!
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.964
    Homepage:
    VANDAAG een News-Alert van het gezaghebbende blad The Strad:

    The Strad News Alert: Stradivari's hot secret revealed
    Red chilli powder could be the reason why Stradivari's instruments sound so special. A Russian scientist claims that traces of the spice used in the maker's varnish affected the structure of the wood and strengthened its tonal qualities. Professor Leodor Ubishev of Moscow's Institute of Agronomy and Food Science analysed tiny samples of wood from two Stradivari violins owned by the Russian nickel magnate Igor Ripdov. Ubishev told The Strad: It's likely that Stradivari used the chilli powder for its aesthetic qualities. He could not have guessed at the chemical effects that its powerful ingredient capsaicin would have on his materials.' Eminent US food historian James DeGruncy says that chillies were known in Italy from the early 16th century, but would have still been a curiosity in Stradivari's time: 'Lombardian cuisine had little use for the chilli pepper, so either Stradivari was a pioneering gastronome or an associate brought him back the spice from his travels.'

    De tekst van dit bericht, dat ik VANDAAG per e-mail ontving kan ik het forum natuurlijk niet onthouden.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    In dit verband zou het me niks verbazen als de Chinese fabrieksviooltjes met sambal worden gegrond!

    Frits
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.964
    Homepage:
    Niet zo flauw Frits, IK heb het bericht NIET uit mijn duim gezogen hoor! Een afdruk van het artikel zoals ik het vanochtend ontving heb ik even ontsloten:

    http://www.bbviolins.nl/nieuws.html
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Sorry Bert, als het van de Strad komt, ja dan móet het wel waar zijn! ;)
     
  8. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    En als het nou eens een 1-aprilgrap van The Strad is?

    Googelen op de naam 'James DeGruncy' leverde alleen maar een aantal publicaties van een politicoloog op. Terwijl een eminente deskundige naar alle waarschijnlijkheid wel meer hits dan nul zou moeten opleveren.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.964
    Homepage:
    Een 1 aprilgrap Lise, van zo'n serieus blad als de Strad? Toch heel goed van je dat je de bronnen even hebt nagetrokken. Kan het niet zijn dat die beroemde politicoloog ook een erkend expert is in zijn vrije tijd? :lol:
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.964
    Homepage:
    Een hele horde was het helaas niet, maar die van dit jaar had ik niet zelf verzonnen; het was een originele Strad Grap; iets te simpel te doorgronden.
    Maar ik ben toch benieuwd of een viool met een kruidige grondering ook pittiger klinkt. Kan NoZo dat niet eens uitproberen wanneer hij toch aan het gronderen slaat?
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Wat een scherpe opmerking!! :p

    Misschien dat NoZo er ook wat extra JoZo bij moet doen? Tenslotte werkt Navygary ook met Boraxzout als grondering. Hij heeft fantastische resultaten, althans dat beweert hij zelf.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.964
    Homepage:
    Ik denk ook een flinke scheut Belgisch Bier om het geheel wat minder dorstig te maken. Daarover kan de heer Vieuxtemps wellicht nog een zinvolle suggestie doen, aangezien hij een gevuld bierglas als Avatar voert! :cool:
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Aangezien het bierglas van zijn avatar steeds maar gevuld blijft, heeft hij geen gebruikers ervaring, waardoor de dorst blijft.
    Of er daarom nog een zinvolle suggestie uit de doos komt betwijfel ik, mede gezien het feit dat Hendrik V. nauwelijks of geen interesse toont in andere fora dan die van 'hemzelf'. Dit forum zal door hem vermoedelijk niet worden gelezen. Dat is geen ramp want ik lees zijn reacties ook niet, mede omdat die in feite neerkomen op dialogen met zichzelf.
    Ik verwacht van de zijde van Hendrik V. daarom geen commentaar op deze reactie noch op dit onderwerp.
    Ik moet echter wel weer op het actuele onderwerp zien uit te komen en dat gaat over gronderen. Welnu, ik denk dat met een alcoholische oplossing (geen bier!!) van blanke schellak een goede sealer kan worden verkregen. Twee lagen volstaan. Daarna overgaan op de kleurlak. Wanneer met een drietal lagen de gewenste kleur is verkregen, zou dat ideaal zijn.
     
  15. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    En gronderen met ei-wit?
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    In feite is dat het basis concept van het door Sacconi vermelde 'Vernice Bianca' recept, waarin eiwit een essentieel bestanddeel is. Volgens Sacconi zou dat ook door Stradivari zijn gebruikt op twee plaatsen: tussen de grondering en de kleurlak en aan de binnenkant van beide bladen. Hij had overigens weinig bewijs voor deze bewering.
    Trouwens het is meer aannemelijk dat eiwit een substantieel ingrediënt is van de VB, dan die andere toevoegingen Arabische Gom, honing en (kandij)suiker. Hoe Sacconi dat dan wist is en blijft een groot raadsel, want echte analytische bewijzen zijn er niet voor.
    Maar ook komt 'Vernice Bianca' veelvuldig voor in de schilderkunst waar het vroeger op grote schaal zou zijn toegepast: 'tempera'. Het grootste verschil is echter dat bij de 'tempera' eidooier wordt gebruikt als medium om de pigmenten te dispergeren.

    Gebruik van alleen het eiwit wordt door menig bouwer gebruikt als grondering/sealer. Het moet dan eerst worden gescheiden van de dooier en worden opgeklopt (blender, mixer o.i.d.) en gescheiden van de niet-waterige fase. De waterige fase moet je hebben, die is een goede sealer. Eerst een dunne laag opbrengen en na droging (ongeveer een uur) licht opschuren met fijn schuurpapier en een tweede laag aanbrengen. Om helemaal op safe te spelen, 12 uur laten drogen.
     
  17. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Klopt, wat je daarvoor nodig hebt is gelatinepoeder (wordt gemaakt uit beenderen) en dat is o.a. te koop bij fa Hammerl:

    (Je kan ook zelf gelatine maken door botten of visgraten te koken totdat er gelatine vrij komt, zo deden ze dat 300 jaar geleden ook ;) denk ook aan beenderlijm)

    Los 30 gram gelatinepoeder op in een liter warm water en dan verhitten totdat een heldere oplossing ontstaat.
    Gelijkmatig met een kwast aanbrengen op het witte hout, goed laten drogen en met fijn schuurpapier voorzichting glad schuren.
    Daarover kunnen verschillende soorten kleurbeits en lak worden aangebracht.


    zie ook http://www.hammerl.com/deutsch/beizen.php
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    V.w.b. de kwaliteit van de gelatine: koop geen gelatine bladen die in de supermarkten liggen, want daar zijn o.a. consumptieve suikers aan toegevoegd. Koop ook geen gelatinepoeder bij de drogist, want die hebben allemaal hetzelfde ‘probleem’ en kosten daarom ook niet veel.

    De gelatinepoeders die te verkrijgen zijn bij de winkels die kunstenaarsbenodigdheden verkopen, hebben ook allemaal producten die qua zuiverheid te wensen over laat.
    Ik zou daarom gaan voor een hoge kwaliteit met een zuiverheid van tenminste 98%. Dat is te verkrijgen bij de apotheek.

    Misschien hier en daar toch nog wel bij een goede drogist, maar dat vereist navraag omtrent de zuiverheid en vaak weten die ‘juffen’ dat niet, laat staan dat ze weten waar je het over hebt. :( Ze zijn 'slechts' apothekersassistentes en geen apothekers.
     
  19. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De industriele gelatinepoeder met bestelnummer 7460 van Hammerl kost 1,55 per 100 gram. Hammerl is een vioollak specialist zodat je zeker weet dat je de goeie spullen krijgt. Het zijn vriendenlijke mensen, als je ze belt nemen ze de tijd om je vragen te beantwoorden.
    Ze verkopen ook complete setjes waar alles in zit om één viool te lakken en te polijsten (olielak)
    Een setje is in verhouding wel vrij duur maar koop alle spullen maar eens los als je er al aan kan komen.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.327
    Homepage:
    Aan de prijs te oordelen zal die gelatine van Hammerl niet al te zuiver zijn!

    Het is meegenomen dat ze 'vriendelijk' zijn en 'vioollakspecialisten', maar dat is geen garantie dat ze de meest zuivere gelatine leveren.
     

Deel Deze Pagina