Wat voor viool bespeel jij?

Discussie in 'Viool' gestart door chrish, 25 jun 2008.

  1. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Ik speel op een viool van Franz Sandner uit Mannheim. Hij is gebouwt in 2002. Mooie lage timbres, maar de hogere minder. Misschien omdat hij blijkbaar ook celli maakt? Daarom koop ik binnenkort een nieuwe. Suggesties?
     
  2. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    ik speel op een Paardekoper. Heerlijk instrument!!
    wat spelen trouwens weinig mensen op dit forum op een viool van huidige Nederlandse bouwers!? Dat valt me wel op, of ik heb er overheen gelezen, dat kan ook natuurlijk.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Voor alle duidelijkheid: ik schreef in post#20 over mijn eerste viool: de Tsjechische 4/4 fabrieksviool. [Daarvoor begonnen op een 3/4 van de Muziekschool].
    Dan heb ik het over de jaren 60 uit de vorige eeuw.

    Een paar jaar later op een handgebouwde Duitse 4/4 viool overgegaan (bouwer onbekend), die na zo'n 35 jaar is 'overgedragen' aan mijn dochter.
    Die viool heeft veel meegemaakt: lief en leed (van mij dan).

    Vanaf het moment dat één van mijn eerste gebouwde instrumenten gereed kwam, heb ik daarna altijd op dát instrument gespeeld!! Een ‘Oosterhof’ dus met bouwjaar 1989.

    In 2005 kwam van dezelfde bouwer (Oosterhof) na ettelijke violen, een altviool tot stand en ik was helemaal verkocht aan die klank. Vioolspelen doe ik alleen nog zo nu en dan, de altviool wordt veel vaker bespeeld.


    Frits
     
  4. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik speel helemaal geen viool. Maar als het je interesseert, ik bespeel een Boheemse cello uit het einde van de negentiende eeuw. De maker is onbekend. Ik weet alleen dat hij in 1905 een keer is gerepareerd door Jan Vavra, een Praagse vioolbouwer.
     
  5. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Misschien omdat de oude bouwers voornamelijk(?) in het buitenland zaten?
     
  6. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Leuk te horen welke instrumenten gebruikt worden en hoe mensen tegen hun eigen instrument aankijken.
    Er is, denk ik, geen algemene "eis" waar een viool aan moet voldoen. Sommige mensen zijn blij met hun "fabrieksviool" anderen vinden dat een muziekinstrument oud moet zijn of van een bepaalde vioolbouwer om een "echt" muziekinstrument te zijn.

    Wat ik ook wel eens grappig vind is dat een muziekinstrument zoveel anders klinkt als je er op afstand naar luistert. Je speelt immers altijd zo dicht bij je eigen instrument dat je soms niet merkt hoe mooi (dan wel anders) je eigen instrument over komt in een zaal. Idee om gewoon eens iemand anders te laten spelen, hoor je het ook eens van een ander...

    Ok dan nu mijn instrument (best tevreden mee maar ik geef mijn oren wel de kost):

    Een (fabrieks)altviool van Stentor (Elysia). Voor een beginner zoals ik meer dan ik mag wensen. (Wat zou ik doen als ik een goed gevulde beurs had?)

    Ik heb een afgeronde conservatorium studie piano gedaan maar ik vind altviool spelen zo leuk dat de piano zielig in een hoekje dreigt te blijven staan.

    (Dit als kennismaking, mijn eerste berichtje op Strijkersforum)
     
  7. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Hallo Ferrie, welkom op dit forum.

    Het klopt helemaal wat je zegt. Als je van een afstand naar je instrument luistert herken je deze bijna niet. Het lastige vind ik dan ook dat je dus niet helemaal goed hoort hoe de viool klinkt als je er zelf op speelt. Tegenwoordig neem ik mezelf weleens op om te luisteren hoe ik een stuk speel. Dat klinkt nooit zoals in het echt natuurlijk. Maar ik kan er soms helemaal van overtuigd zijn dat ik een stuk op een bepaalde manier speel terwijl mijn leraar het totaal niet hoort. Als ik het dan terug luister hoor ik wel dat mijn leraar gelijk heeft :D

    Maar wat ik me afvraag: een piano zit niet zo dicht bij je oren. Is dat dan minder of ervaar je dan ook dat je het zelf anders hoort dan van een afstand?

    En hoe is het om viool te leren als pianist? Je bent al wel gewend om met twee handen andere dingen te doen, maar je spieren zullen toch wel moeten wennen. Succes in ieder geval...
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Als pianospeler kan ik beantwoorden. Ik beschik over een flinke vleugel dus dat geeft wat volume. De boventonen vallen weg als je speelt en het klinkt heel anders, een 3 stemmig stuk is moeilijk om te horen als je zelf speelt terwijl van enkele meters je precies de noten kunt onderscheiden. Zo heb ik weleens een stuk opgenomen, bij het spelen hoor je alles even hard maar als je het afspeel hoor je het heel anders. Bij viool is dit iets anders, heeft vooral mee te maken dat je in het midden van echo staat.
     
  9. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt voor jullie reactie Pleunie en chrish,

    Ik zou durven beweren dat ik als pianist bij het altviool spelen een licht voordeel heb van alle onafhankelijkheidstrainingen en het spelen van polyfonie. Maar inderdaad: viool spelen vraagt wel aandacht van nieuwe spiergroepen. Ik ben al geen jonkie meer en dus niet meer zo kneedbaar. Gelukkig kan ik wel mijn aandacht wat verleggen naar meer viooltechnische moeilijkheden omdat ik niet het hele palet van een beginnend musicus meer hoef door te nemen. Ik moet eerder oppassen niet al te ijverig te willen zijn en een en ander voor lief te nemen.

    Het zou voorts een interessant onderwerp kunnen zijn ervaringen te delen over wat je zou kunnen noemen "de accoustische ervaring" van de bespeler van een muziekinstrument. Mijn persoonlijke ervaring is ook dat het beluisteren van een piano van dichtbij (als speler) een ander beeld geeft dan wanneer iemand (op hetzelfde instrument) van veraf (jij als luisteraar) speelt. Iets waar je vooral rekening mee zult moeten houden als je je publiek wilt behagen.

    Trouwens, pleunie, iets wat ik oppikte van zangles die ik een aantal jaren terug heb gehad: ik was vaak bezig met mezelf opnemen en vertelde mijn leraar dat ik niet echt tevreden was over wat ik hoorde. Het antwoord van mijn leraar was duidelijk: -laat je niet afleiden door wat je hoort van de opname maar richt je op je ontspanning en geniet van het moment-.
    Ik kan er aan toevoegen: laat je niet te veel beïnvloeden door prachtige studio-opnames. Er wordt immers zo enorm (ook accoustich) geknutseld aan plaatopnames. Zou dus een foute benadering zijn om "live" het klankbeeld van de cd-opname te willen bereiken.


    Ferrie
     
  10. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Interessant om jullie bijdrages te lezen over wat voor viool je bespeelt. Ik heb al diverse andere instrumenten voorbij zien komen in dit topic dus waag ik me er ook maar eens aan. Vroeger heb ik viool gespeeld en daar was de bouwer onbekend van maar naar inschatting van een vioolbouwer kwam het instrument uit Duitsland en was ruim 100 jaar oud. Vorig jaar heb ik een rebec laten bouwen door Amit Tiefenbrunn in Israel. Een fotootje kunnen jullie zien hier links. De klank is kleiner en wat nasaler dan van een moderne viool. Er bestaat geen standaardstemming. De stemming van mijn rebec is d'' - a' - d' dus ik mis jullie g-snaar en de e-snaar staat een secunde lager.
     
  11. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Hee, een collega Sandneriaan! (Weliswaar een viool en een cello maar ach) Als het goed is komt jouw viool dan ook van Pot & van Dalen?
     
  12. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Ik heb mijn viool gekocht bij Johannes Jacobs uit Middeldurg. Het is een studieviool. In de muziek die ik nu speel is mijn viool niet toereikend. Ik heb dus een halffabricaat besteld bij dezelfde man. Ook een Duitse. Maar ik ben altijd onder de indruk geweest van het geluid van de lagere tonen. Dat is een timbre dat een vriend van mij op zijn cello op heeft.
     
  13. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Wat is een halffabricaat?
     
  14. viva

    viva

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    14
    Ik bespeel een Franz Sandner uit 1997. Het is een viool die ik huur bij de academie waar ik les volg, dus zal het waarschijnlijk een studieviool zijn? De eerste viool die ik huurde was er een "zonder naam", en die klonk veel koeler (of misschien lag dat toen nog aan mij.)
     
  15. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Een halffabricaat is een instument dat alleen wordt afgewerkt door de vioolbouwer. Hij besteld de onderdelen, bovenblad, onderblad, e.d. Hij lijmt vervolgens de viool zelf en maakt zelf de onderdelen die er niet bij zitten. Het is een beetje een bouwpakket. Maar op die manier heb je kwaliteit voor minder geld.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Een beetje 'slimmerik' die deze methode toepast, bestelt gelijk bladen mee die in de fabriek zijn verlijmd en voorgefreesd.

    Dan bestelt hij natuurlijk gelijk ook nog: reeds voorgevormde linings (lijmrandjes), voorgevormde kransdelen, in vorm gebrachte klossen, uitgefreesde krul met reeds opgelijmde toets en passende sleutels en een setje prutssnaren.

    Dan alleen nog even in elkaar lijmen, lakken en in drie dagen is er weer een topinstrument geboren.

    Ik kan het geen vioolbouw meer noemen. :(


    Frits
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @ Frits

    Wat een dom gewauwel Frits…

    Als ik een klein optelsommetje maak bestel ik de circa 80 onderdelen in een keer, ga naar een “vakidioot” a.k.a.vioolbouwer en koop gewoon een viool.
    Bespaar me de ellende van alles wat mis kan gaan (en mis gaat), en mis de geur van huidenlijm, de geur van houtkrullen, de geur van lak, de geur van vioolbouw.

    Een reply waar je twee kanten mee uit kan gaan.

    Is het in elkaar zetten “prutsen” van en dergelijk pakket fout of verkeerd, nee ik denk het niet.
    Je moet er alleen niet het label van vioolbouw aan hangen als het om een bouwpakket gaat.
    Vioolbouw is een vak en laat zich niet vertalen naar het in elkaar plakken van een voor gevormd object. Daar zijn we het denk ik direct over eens en iedere vergelijking gaat direct mank.

    Halffabrikaat of kwartfabrikaat, ’t heeft eigenlijk niets met vioolbouw te maken en is eigenlijk meer te vergelijken met modelbouw. En toch zijn er hel veel mensen die juist hier aan enorm veel plezier aan beleven. Niet alle sores en ellende, ook niet de broodnodige kennis van instrumentbouw en het afstemmen der bladen. Niet de drama’s rondom de stapel (als het ding staat is het al mooi genoeg). Het snijden van een kam, hu… wordt een kam gesneden…
    En ga zo maar door.
    Ja er zijn mensen die dolblij zijn met hun bouwpakket, hun zwart gebeitste toets en ze hoeven alleen maar te plakken en te lakken.
    En inderdaad is er weer een topinstrument geboren, tenminste, wel voor de bouwer (Bob de Bouwer.

    Remi
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Hoewel dergelijke uitspraken in strijd zijn met de Regels, zal ik het laten voor wat het is.

    Evengoed: toch 'bedankt' voor de 'lovende' woorden.

    Lees ik je verhaal echter door, dan wordt mijn bewering alleen maar onderbouwd door jouw reactie. Ik begrijp daarom niet waarom je zo reageert.

    Frits
     
  19. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Dat is wel heel kort door de bocht. Er zullen zeker vioolbouwers zijn die het zo doen, maar mijn vioolbouwer besteld alleen de onderdelen en maakt hij daar de viool van. Onderdelen zoals de kam en de stapel maakt hij nog altijd zelf! Dat duurt nog altijd wat langer dan een maand.

    http://www.violinmaker.nl/nl/info.htm

    Op deze site staat wat meer informatie hoe Johannes Jacobs te werk gaat.

    (Als contrast met die grove woorden)
    Met vriendelijke groet,

    Kees
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits, je moet me nu toch een beetje kennen.

    Dat eerste zinnetje over het gewauwel moet je met een korreltje zout nemen.

    Ik kan me nog een reactie van mijn kant herinneren m.b.t. het verwijderen van lak (Hopf a.k.a. Ronald)
    http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?pid=1845#p1845

    Ik reageerde met iets over een slijptol en jij nam dat serieus, zo ook in dit geval beste Frits neem je het te serieus. Frits en wauwelen gaan niet samen en ik had eigenlijk kunnen weten dat je zo zou reageren.

    Sorry.

    Ik wilde eigenlijk aangeven dat je als je het helemaal makkelijk wilt maken gewoon een kant en klare viool moet kopen, ben je ook van de bouwzorgen af.

    Remi
     

Deel Deze Pagina