Wat voor viool bespeel jij?

Discussie in 'Viool' gestart door chrish, 25 jun 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Kees,

    je bent nog niet zo lang actief op dit forum en dat betekent dat je mij nog niet genoeg kent, om te weten dat mijn hele verhaal ironisch bedoeld is.

    De aangegeven website van Jacobs geeft in woorden aan, dat voor het verlagen van de prijs, zich een 'bouwpakket' uitstekend leent. Vioolbouwers die zelf nog een kam maken, zijn er niet zo veel meer. Ik heb er wel eens een paar gemaakt, maar daar houdt het ook wel mee op. Waarschijnlijk bedoel je, dat de kam wordt pas gesneden hetgeen iedere vioolbouwer doet, zodat dat ook niets bijzonders is.

    Een stapel zelf maken?
    Zal wel moeten want geen enkele stapel past 'zo maar' in een instrument, die moet namelijk altijd worden pas gemaakt voor het instrument.

    Frits
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Remi,

    ik ken je dus wel al een hele tijd, maar kennelijk nog niet genoeg!
    Het kwam in eerste instantie nogal bot op me over, maar nu weet ik dat je het niet zo bedoeld hebt.
    In ieder geval is er nu duidelijkheid, waarvoor dank.

    OK, verder geen probleem. ;)


    Frits
     
  3. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Nou, dan leer ik jullie zo een beetje kennen.

    Kees
     
  4. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Wat grappig dat er dan toch al 3 mensen hier op een Franz Sandner spelen en alledrie de warme diepe klank noemen. Dat is ook waar ik uiteindelijk deze cello op uitgekozen heb; deze klank vond ik op geen ander instrument.
     
  5. anicka

    anicka

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    2
    Ik speel helemaal geen viool. Maar als het je interesseert, ik bespeel een Boheemse cello uit het einde van de negentiende eeuw. De maker is onbekend. Ik weet alleen dat hij in 1905 een keer is gerepareerd door Jan Vavra, een Praagse vioolbouwer.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Een vreemde reactie van anicka, die ik verder nog niet goed ken.

    Wat me echter wel opviel was het volgende:

    Post #24 van Lise:
    “Ik speel helemaal geen viool. Maar als het je interesseert, ik bespeel een Boheemse cello uit het einde van de negentiende eeuw. De maker is onbekend. Ik weet alleen dat hij in 1905 een keer is gerepareerd door Jan Vavra, een Praagse vioolbouwer.”

    vergelijk dat eens met:

    Post #45 van Anicka:
    “Ik speel helemaal geen viool. Maar als het je interesseert, ik bespeel een Boheemse cello uit het einde van de negentiende eeuw. De maker is onbekend. Ik weet alleen dat hij in 1905 een keer is gerepareerd door Jan Vavra, een Praagse vioolbouwer.”

    Dit lijkt me niet alleen hetzelfde dit IS hetzelfde!
    Wat is de reden van dit soort plagiaat?
    Of heeft Lise zichzelf met een andere naam geregistreerd?

    Dat laatste kan ik gemakkelijk nagaan.


    Frits
     
  7. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Nou het lijkt mij dat het dezelfde persoon is daar ik geen enkel nut inzie om dit soort plagiaat te plegen.
     
  8. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Plagiaat plegen en in een ander bericht bewust onhandig taalgebruik creeren, lijken voor mij meer op pesterij.
     
  9. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    En bedankt. Omdat iemand het kennelijk nodig vindt om me te citeren zonder de bron te vermelden, wordt er gelijk met modder gegooid?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik maak uit de reactie van Lise op, dat ze geenszins zichzelf nogmaals onder een andere gebruikersnaam heeft geregistreerd.

    Hoef ik dat tenminste niet meer uit te zoeken. ;)

    Wat ik dan wel in de gaten houd is of iets dergelijks zich vaker gaat voordoen.

    Mocht dat zo zijn, dan zal ik dat zonder pardon verwijderen.


    Frits
     
  11. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Begrijp me niet verkeerd, mijn reactie was geenszins aanvallend bedoeld. Ik kan gewoon niet begrijpen dat, mocht iemand een grap uithalen, daar de lol van inziet.

    Wat wel kan is dat iemand je wilde citeren en daar daarbij de quote tags heeft weg gehaald en vergeten is te reageren. Op zich ook wel apart.
     
  12. allart

    allart

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    1
    Ik heb twee violen, een eenvoudige franse viool en een italiaanse Giovanni cavani & Figlio. Ik ben er blij mee.

    Groeten Allart
     
  13. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Ik beschik over een nieuw viooltje. Zwitsers (zover ik weet), zonder label en laten maken 6 jaar geleden. Het klonk voor geen meter maar het geluid is inmiddels een stuk warmer geworden.

    Wat doet warmte en wat doet koude precies met de klank? Wat zijn de nadelen?
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Warmte zet je viool uit, bij kou krimpt ie :) Optimale temperatuur zal wel kamertemperatuur zijn omdat je viool daaraan geacclimatiseerd is. Bij extreme warmte in combinatie met droogte kun je je viool elke minuut stemmen.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Wanneer er twee variabelen zijn kan het effect versterkt worden (naar beide kanten) of geen effect hebben. Laten we eens aannemen dat de temperatuur hoger wordt en de RH (relatieve vochtigheid) ook, dat gaat meestal samen. Dan zal hout van de viool een beetje zwellen (door de vocht) en uitzetten (door de temperatuur). Door de zwelling zal het hout een ietsje dikker worden, maar de houtvezels van het bovenblad zijn daar gevoeliger voor dan die van het onderblad en krans (Esdoorn). Het volume van de klankkast neemt daardoor een ietsje af.
    Door de temperatuurstijging zet al het hout een beetje uit maar voornamelijk in de lengterichting. Het resultaat is dat de hele klankkast een beetje groter wordt.
    Nu zijn beide effecten elkaar aan het tegenwerken zodat het nettoresultaat nihil is. Dus ik denk dat het allemaal wel mee valt voor wat betreft de klankkast.

    Mochten er omstandigheden zijn waarbij de klankkast werkelijk groter of kleiner wordt, dan heeft dat tot gevolg dat de 'eigenfrequentie' (Helmholz-frequentie) van de klankkast verandert. Dat kan wèl grotere gevolgen hebben, omdat dan de hele klankkarakteristiek van het instrument verandert. Dat kan nadelig zijn, maar ook gunstig zijn. Gunstig, omdat juist de kleine verandering beter past bij het instrument en die komt dan precies beter uit z'n vel. Ongunstig als het instrument al precies in balans was, maar door de veranderde omstandigheden daaruit komt. [Meer hierover is te lezen in allerlei artikelen van o.a. Marleen Hutchins, Saunders en Martin Schleske].

    Er zijn ook effecten die werken op de snaren en effecten die werken op de geluidssnelheid in lucht. Hoe die in lucht verandert als functie van de temperatuur en de RH valt te zien in een website die ik tegenkwam:

    geluidssnelheid

    Een derde factor die de viool anders dan ‘normaal’ laat klinken is je eigen gemoedstoestand. Er zijn momenten waarop de viool niet ‘wil’ klinken. Dat ligt niet aan het instrument, maar aan jezelf. Een beetje een onverklaarbaar verschijnsel, wat door velen wordt erkend.

    Frits
     
  16. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik heb een vraag aan de forumlezers maar eerst nog even het volgende.

    Ik ben eerder nog vergeten te vermelden wat voor viool ik bespeel. Ook al speel ik tegenwoordig voornamelijk altviool, ik bezit al langer een fraaie Amati kopie met het volgende label: Joh. Bapt. Schweitzer, fecit at forman, Hieronym Amati Pestini 1813.

    Dan nu het vraaggedeelte:

    Ik ben op zoek naar een andere altviool. Ik bezit op dit moment een leuk instrument, grootte ongeveer 15 inch. Onlangs heb ik gespeeld op een instrument van 16,5 inch en ik merk dat die grootte me goed bevalt.

    Weet iemand of de grootte per definitie inhoudt dat je een instrument hebt met een grotere klank? (Dan kan ik inzoomen op een grotere maat, wat me veel zoekwerk kan besparen)
     
  17. J0N

    J0N

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    2
    Ferrie:
    Ik geloof niet dat altviolen net zoals gewone violen altijd dezelfde lengte zijn als je het hebt over hele of halve (alt)violen. Een hele altviool is niet altijd even lang.
    Toch zou ik (als jij volwassene of in ieder geval uitgegroeid bent) inderdaad een hele alt nemen die volgens de cijfers een corpuslengte hebben van gemiddeld 16 inch. Het lijkt me zeker wel van invloed voor de klank wanneer een alt 16,5 inch is, alhoewel ik niet weet of 1,3 cm langer veel kan doen met de klank. Maar groter hoeft niet altijd mooier te zijn, het is maar net wat je wilt.
    Probeer het gewoon uit zou ik zeggen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

    OT:
    Ik heb een hele viool van vioolbouwer 'van berkum' uit zutphen. Hij is nog steeds vioolbouwer en maakt naar mijn idee goeie instrumenten. Zeker goed voor mensen met niet veel geld. Mijne is dus gewoon nieuwbouw en er zit geen kaartje in. Wel is die mooi versierd en heeft een mooi kleurtje.
    Alleen is de kam wat hoog, wat vooral lastig kan zijn bij hoge noten. Is het mogelijk zoiets simpel aan te (laten) passen?

    Dit is mijn eerste post trouwens, ik ben blij dat ik een forum heb gevonden hierover. Lijkt me zeer handig!

    Welkom JON,
    alleen zit je op het verkeerde forum!
    Ik denk dat je naar 'Bouw' moet met je reactie. Kun je de tekst verwijderen (middels copy/paste) en even plaatsen onder: viool/altviool? Dan loopt de 'zaak' niet door elkaar. Ik kan de tekst wel verwijderen, maar dan komt er geen post op jouw naam te staan en dat is jammer. Zet hierboven maar zoiets als: 'verkeerd forum'.

    bvd

    Frits
     
  18. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Om mijn plaatje nu compleet te maken:

    Ik heb net een altviool (41,3 cm) gekocht van Jay Haide (Jay Ifshin en Haide Lin).

    Een prachtig instrument met een heel warme, volle klank.

    Wie nieuwsgierig is geworden: ik weet dat Jan Willem Paardekooper uit Den Bosch nog een exemplaar (40,3 cm) van deze bouwer(s) heeft (Maggini model).
     
  19. meikjuh

    meikjuh

    Lid geworden:
    22 aug 2009
    Berichten:
    9
    Ik speel op een Hofmeister. Een eenvoudig viooltje maar de klank is wel mooi.
     
  20. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Ik speel op een 17.5 inch Vasile Gliga altviool.

    :cool:
     

Deel Deze Pagina