Wat voor viool is het handigst/best voor een beginner?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door muzieknootje:), 5 apr 2012.

  1. muzieknootje:)

    muzieknootje:)

    Lid geworden:
    5 apr 2012
    Berichten:
    2
    Hallo, ik speel 7jaar piano, en kan harp, ukulele en mondharmonica. Ik vind viool al lang een heel gaaf instrument maar dacht dat ze heel duur waren. Pas ben ik er achter gekomen dat dat niet zo is. Mijn ouders en waarschijnlijk ook onze buren vinden het fijner als ik een e-viool koop, maar mij maakt het niet zo veel uit. Mijn budget is rond de 175 euro. Ik hoef er niet super goed in te worden maar ik vind het wel leuk om er op te spelen. Mijn vraag is nu: Wat voor viool (elektrisch of niet) en welke kan ik het beste nemen voor mijn budget?
    XxXikS :cool:
     
  2. muzieknootje:)

    muzieknootje:)

    Lid geworden:
    5 apr 2012
    Berichten:
    2
    Trouwens, waar kan/moet ik het meest op letten als ik een viool koop?
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    dat klopt niet helemaal, een goede viool is echt wel betrekkelijk duur. 175 euro uitgeven voor een viool (Electr of Akoestisch) is weggegooid geld.

    Hier zijn al verschillende discussies over geweest zoals deze:
    http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=260

    de "goedkoopste" e-viool waar nog iets mee is te beginnen is waarschijnlijk de Leonardo EV-30 of de nagenoeg identieke Gewa Line Electric Violin deze kosten 250 a 300 euro
    Grootste probleem van alle "goedkope" e-violen is het veel te hoge gewicht en de slechte electronica.
    Yamaha Silent Violin is ongetwijfeld goed en wordt dan ook vaak aangeraden maar is prijzig.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Voor dat budget is helaas geen fatsoenlijke viool te koop waar je op kunt spelen. Een fatsoenlijke viool met strijkstok kost al snel een € 500,- en dan heb je nog niets speciaals maar iets wat bespeelbaar is. Wil je les gaan nemen en een redelijke studie viool gaan nemen waar je de eerste jaren mee vooruit kunt, denk dan aan een € 1.200,- voor viool en stok samen. Budgeteer dan ook ongeveer een € 700,- per jaar voor vioolles.

    Voor dat bedrag kun je wel gedurende iets langere tijd een fatsoenlijke viool huren bij een vioolbouwer. Let er dan op dat deze gediplomeerd is, dan weet je zeker dat je op een goed adres zit. Iedereen die een guts en een stuk hout kan vasthouden kan zich namelijk vioolbouwer noemen.

    Mocht je toch een viool gaan kopen, ook dan adviseer ik je om naar een gediplomeerde vioolbouwer te gaan om meer zekerheid te hebben op een betere viool maar ook service daarna als er een reparatie moet gebeuren of als je een nieuwe snaar nodig hebt kun je meestal terug naar de vioolbouwer.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Wie persé een goedkoop instrument wil kiest het beste een mondharmonica of tamboerijn :D
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zijn alleen geen strijkinstrumenten en daar ging het hier nu juist om.

    Dat laat zich allemaal moeilijk omschrijven. Ik zou indien mogelijk iemand meenemen die er (meer) verstand van heeft. In de meeste gevallen is de docent dan de aangewezen persoon. Je zou het instrument waar je keuze opvalt ook mee kunnen nemen naar de docent. Die kan er dan eens op spelen en bekijken. Verwacht voor weinig geld niet een geweldig instrument.

    Bij de elektrische instrumenten heb ik van de reacties op dit forum begrepen dat de 'pretletters' niet sterk genoeg zijn en na verloop van tijd breken of scheuren vertonen. Lees de betreffende onderwerpen maar eens door.

    Succes met het zoeken en vinden van een viool!
     
  7. 1969

    1969

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    15
    een e viool hoef niet duur te zijn het gaat er om wat wil je er mee doen?
    wil je een actief of een passief element , het verschil is actief is versterkt en passief niet , ga je met effecten werken zoals je die gebruikt op elektrische gitaar of niet
    wand waneer je een effectebak gebruik dan klink een passief e viool het mooist , zie het maar als of je een elektrische gitaar speel, maar dan op je schauder
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Wat voor viool is het handigst/best voor een beginner?

    Gewoon, traditioneel, ´t klinkt afgezaagd. maar een gewone viool is "geweun" het beste.
    Electriek is leuk en meuk, om op los te gaan.

    Remi
     
  9. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Sinds mijn zoon op kamers is, heb ik een ruimte vrij om mijn Stagg met randapparatuur te presenteren aan iedereen die de moed heeft om te komen luisteren. Ik erger me wild aan de manier waarop jullie betweters een jongen met een duidelijk budget (175 euro) het bos in sturen zonder zelfs maar de moeite te doen om je te verdiepen in een oplossing waar anderen heel tevreden over zijn. Ik speel met mijn apparatuur voor zeer kritisch publiek en krijg nooit klachten.
    Dus een vriendelijke uitnodiging aan alle forumleden: kom bij mij langs of houd je voortaan buiten dit soort discussies. Want hoe goed bedoeld ook, je zit er compleet naast als je denkt dat je voor weinig geld nooit plezier kan hebben van een viool.

    Prima als jullie topkwaliteit willen aanraden aan mensen met een topbudget, maar niet bij dit soort vragen, en niet zonder het antwoord gecheckt te hebben. Ik sta ook open voor een dubbel-blind test. Ik heb geen aandelen en geen belangen, maar gewoon een grondige hekel aan tunnelvisie.

    Ik woon in Amersfoort, de koffie is gratis.
     
  10. 1969

    1969

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    15
    wijs gesproken gdae!

    ik zit hier weleens met open mond, over de bedragen die sommigen uit geven voor een e viool, als je daar alleen al naar kijk dan zakt de moet je al in de schoenen.
    Het is alle maal maar Yamaha of duurder, maar een Yamaha word ook gewoon in C. Zhina of in een ander laag loon land gemaakt, maar dat vergeten de meesten. Ze denken: O Yamaha is Japans dus het komt uit Japan, maar daar kan je je lelijk in vergissen, want als je de doos bekijk dan zie je dat die opeens niet zo Japans is dan je wel dacht, want dan staat er opeens MADE IN CHINA!
    Dat is dus ook de reden dat je niet de oorspronkelijke doos niet ziet als je een e viool koopt, wand hoe wil je dat uit leggen? YAMAHA is Japans en op de doos staat MADE IN CHINA
    dat wilde ik effe kwijt
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Voor zover ik weet komen de Yamaha E violen uit een fabriek in Japan. De akoestische Yamaha violen komen voor zover ik weet uit een fabriek in China. Dat Yamaha E-instrumenten niet de goedkoopste zijn is al langer bekend. De kwaliteit is er ook naar. Wie iets goedkoops wil moet dat natuurlijk zelf weten.
    Van mij mag je een opponent een betweter noemen, maar zelf volhouden dat de goedkope modellen eigenlijk prima zijn heeft óók een "lichte zweem van betweterigheid"(laat ik me voorzichtig uitdrukken). De richtingenstrijd in deze is volgens mij al gevoerd; kijk maar in de forum-archieven. Dat nog een dunnetjes overdoen lijkt mij niet wenselijk. Gelukkig is iedereen zelf baas over zijn eigen portemonnee en heeft zelf de regie over zijn viooleducatie.
     
  12. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Bert, het grote verschil tussen jou en mij is dat ik beide opties geprobeerd heb. Dus kom gewoon een keer langs als je in de buurt bent, dan praten we nergens meer over
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Geen verschil: ik heb ook beide geprobeerd (heb ik ook al eens vermeld geloof ik) en daarop baseer ik mijn mening. Maar mocht ik in de buurt komen, dan hoop ik toch nog ergens over te kunnen praten :)
     

Deel Deze Pagina