Weg met de vioolschoudersteun!!!

Discussie in 'Viool' gestart door cavani27, 10 okt 2009.

  1. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Viool schodersteun is zeer gevaarlijk voor de gezondheid van de violist!
    Gebeurt een anatomische fenomeen : schouder en rugspieren door de viool schoudersteun worden actief waardoor het moeilijk is alleen maar charmant en natuurlijke vioolspelen. Hebben jullie afgevraagd waarom de wereldberoemde violist(en), Heifetz,Ferras,Oistrah en meer anderen heeft net zo natuurlijk gespeeld? Heel duidelijk : vanwege de schouder en rugspieren die niet door hun actief waren gelaten.
    Hoe kunnen wij die schouder en rugspieren niet laten activeren?
    Ten eerste : niet de viool schoudersteun te gebruiken!
    Ten tweede:de viool niet aan rust op de schouder worden overgelaten(kijk naar Heifetz,Oistrah enz.) !
    Als er een tendens op de viool met je hoofdkin contact te druken,dan de spieren van het hoofd veroorzaakt pijn en kramp.
    Dus grote zorg is dat nooit de schouder, hoofd en rugspieren laten activiren.
    Is niet alleen kestie van wenen zonder schoudersteun te spelen,maar dit sort manier om vioolspelen automatisch allerlij techniek,toon en klank kwaliteiten 100% zou boven brengen.Het is geweldig! Jullie kunnen dit niet voorstelen!

    Het is heel moeilijk, maar met mijn methode zijn jullie al op de juiste weg om een uitvoerend violist te kunnen spelen. in maar 3 manden,met natuurlijk, hard werk bereid om te doen. Wie intereseerd is, mij contacteren naar tel.nr.0798888204 of e-mail adres:fieraru.nl@gmail.com. Graag, Tot ziens!
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Jarenlang zonder individueel aangepaste schoudersteun of kinhouder spelen, kan leiden tot verkrampt spelen. Dit kan weer leiden tot pijnklachten in nek of schouder. Deze klachten kunnen chronische blessures veroorzaken en op den duur tot een bepaalde mate van invaliditeit leiden.

    Een schoudersteun is derhalve zeker niet gevaarlijk voor een violist, vooropgesteld dat deze individueel aangepast is aan het lichaam van de violist. Gelukkig kan tegenwoordig de viool ergonomisch aan het lichaam van de mens aangepast worden.

    Ergonomisch vioolspelen is het nieuwe vioolspelen. Kijk voor ergonomisch vioolspelen op Violinist in Balance.
     
  3. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    zijn ook andere waarde musici die mijn theorie ondersteunen. Ik begrijp dat u een vioolbouwer bent : daarom u zelf accepteerd nooit vioolspelen zonder schoudersteun.

    Ga je rustig en met geduld dit lezen:

    hier onder de adres :

    http://www.itoa.nl/pso/rb99e002.htm
     
  4. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    ik help je wel:

    River Kwatsj Tijdens mijn verblijf in Parijs ben ik van techniek veranderd: ik ben overgeschakeld op vioolspelen zonder schoudersteun. Eigenlijk is viool spelen met een schoudersteun als lopen met krukken terwijl je gezond bent. Er zijn legio violisten die heel goed spelen met een schoudersteun, maar toch verdoezelt het veel spanningen in je schouders. Ivry Gitlis noemde de schoudersteun de bridge over the river Kwatsj. Voor mij zijn er drie redenen om zonder schoudersteun te spelen. De belangrijkste is dat de vioolklank veel beter tot zijn recht komt. Je krijgt een echte vioolklank, minder hol. Het verschil is minimaal, maar duidelijk waarneembaar. Ikzelf hoor het direct of iemand met of zonder schoudersteun speelt. Verder geeft spelen zonder steun je veel meer vrijheid. De viool ligt los tegen je schouder, je houdt ‘m meer vast met je hand dan met de kin. Dat is een pure balans kwestie. Volgens mij zijn schoudersteunen uitgevonden door vioolleraren die niet wisten hoe ze de balans bij het vasthouden van de viool moesten uitleggen. Maar het is binnen een paar maanden te leren, als je veel oefent. Als je dat eenmaal gewend bent wil je er nooit meer vanaf. De derde reden is dat de viool veel platter komt te liggen, wat het makkelijker maakt voor de rechterarm om toon te maken. Je hoeft minder met kracht te spelen en kunt het gewicht van de arm beter gebruiken.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik stel het op prijs wanneer meneer Cavani een wat vriendelijker toon in zijn berichten zou aanslaan.
    Wie baat heeft bij een schoudersteun gebruikt er een, wie zonder wil spelen gaat zijn gang. Het lijkt mij geen onderwerp voor een actiegroep!
     
  6. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Zo laang de schoudersteun gebruiken wordt en hij zo erg gezondheid schade in onze lichaam brengt, is wel spraak van onderwerp voor een actiegroep! In meer gevalen moeten we verandwoordelijk allemaal zijn en soms moeten we actie ondernemen! Passive blijven is geen punt.Door de schoudersteun gebreukers steeds meer slactoffers worden.Dus,weg met dat ding. Jammer voor de fabrikant,maar de waarheid moet winen!Punt uit!Zijn waarde bewijzen niet alleen van mij (wie ben ik?) maar wel van waarde musici,ga maar jullie goed de artikels lezen, zijn heel veel op internet.Dus ondersteunen jullie deze misleid niet meer!
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Er zijn ook heel veel artikelen op internet die juist in het voordeel van de schoudersteun argumenteren. Je noemt dat het aan te raden is de viool meer met de hand vast te houden dan met de schouder en kin. Is dit niet belastend en beperkend voor de linkerhand?

    Ik ben heel benieuwd naar de voordelen van zonder schoudersteun spelen, maar ik vind het erg onprettig om mijn nek zo diep te kunnen buigen dat ik zonder schoudersteun kan spelen. Met een schoudersteun is mijn nek wat rechter.

    Ik ben trouwens ook benieuwd wat je naar initiatieven als Violinist in balance vindt, waar Alexander een linkje naar heeft geplaatst. Hier heb je niet nog op gereageerd. Violinist in balance heeft veel onderzoek gedaan naar de juiste houding en de juiste hulpmiddelen bij het vioolspelen. Hier wordt ook over balans gepraat, wat jij ook kort aanstipte. Wat vind jij van deze onderzoeken?

    PS: Je 'tone of voice' vind ik niet dusdanig aanlokkelijk om bijv. eens bij je les te nemen.
     
  8. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Zo bedoel ik !
    iedere schoudersteun speler kan vroeger of laat dit krijgen :


    cervicale kanaalstenose: kan geen viool meer spelen!


    ''Bij mij is na MRI onderzoek gebleken dat ik cervicale kanaalstenose heb, met links en rechts ernstige foraminale versmalling.
    Het is nog net geen myelopathie.
    Ik dacht alleen een nekhernia te hebben...
    Doordat er enkele zenuwen bekneld raken zodra ik mijn nek maar een klein beetje beweeg, kan ik nu helaas geen altviool meer spelen, wat voor mij meer is dan alleen een hobby. Probleem!!
    Weet iemand soms iets over mogelijke aanpassingen aan de viool, zodat mijn nek tijdens het spelen gestrekt kan blijven?''


    Ingezonden door: MariëtteD

    Ik ben 100%zeker dat deze dame met een schoudersteun heeft altijd gespeeld!
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    En zonder schoudersteun kan je nek altijd gestrekt blijven? :s
     
  10. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    voor NoName#2 strijkinstrumenten


    Tuurlijk! Ik heb de oplosing net als andere meisters die zonder schoudersteun viool spelen.Maar bij iedereen verschillende theorien en methoden zijn.Bij mij zijn goede oefeningen voor de linkerhand licht te worden en niet spierenkracht als: schouder,kin en hooft te activeren.Moet je muziek instrument met je handen spelen (dus bewegenkracht van handen) niet met je lichaam spierenkracht.Dit is heel belankgrijk te opmerken!Daarom moet alles onder mij controol gebeuren.Het is niet maakelijk moet je alleen hard in de eerste mand 6-8 uur per dag studeren.Daarna minder. Ik heb op mijn zelf geprobeert, en werkt!

    Dus , nog een keer :Alle onze lichaam spierenkracht moet niet activeren.De viool in begin moet vashoude met de linkerhand en tegen je kin.Als je pijn krijgt, 1min. loos laten,daarna weer.Iedere keer voel je verbeteringen.Nooit de tendens om op viool te druke, of op je schouder laten liggen.Dit is een heel groot fout en een vals gevoel dat je lekker rust zal krijgen.Viool spelen betekend alleen onze handen bewegen!De rest van lichaam spieren moet rust krijgen.Stap per stap moeten wij niet zo een groot controol naar alles te hebben.Alle technische dingen komt automatisch door de inwerken van onze miraculous lichaam die een kleine univers is en niet door de vervelende standaard oefeningen. Geloof jullie mij, ik spreek de waarheid.Als rezultaat, na 3 manden...je geloof je oren en je ogen niet!! Is een mirakel lieve mensen, wat je krijgt!
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik vind ook dat het ieder zijn keus is. Ik persoonlijk krijg een gigantische 'ruzie' met m'n viool en met m'n sleutelbeen (of welk botje het ook mag zijn), als ik zonder schoudersteun speel, en daarom heb ik er een hekel aan en doe ik het dus ook nooit.
     
  12. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    inderdaad het is heel moeilijk.Vioolspelen zonder schudersteun is niet voor iedereen.Dit is alleen voor mensen met groote passie voor dit muziekinstrument. Voor mensen als hobbie,moeten ze maar beter vergeten,want vooral in de eerste maand krijg je onzetend pijn bijna overaal.Waarom? Door de vechten met de zwaartekracht!
    Dus jullie beter niet proberen!
     
  13. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Ik speel naast modern viool ook een aantal jaren barokviool. Daarbij is de klank naar mijn ervaring het mooiste als het lukt zonder steun en druk van de kin op het blad, dus ook zonder kinhouder. Positiespel is dan inderdaad moeilijk, maar niet onmogelijk als je linkerduim op het juiste balanspunt staat, en de viool rust op het "tafeltje" van het sleutelbeen.
    Daarbij moet wel gezegd worden, dat de stand van de hals bij een barokviool anders is dan bij een moderne viool. Overigens zou ik graag aan het verhaal willen toevoegen, dat ik in het orkest waar ik speel, Holland Symfonia, enkele mensen inderdaad zonder steun zie spelen.
    Mijn indruk is dat het maar een enkeling lukt om ontspannen te blijven spelen.
    Maar bij orkestspel zijn ook andere factoren die een rol spelen;
    Een andere complicatie is bijvoorbeeld de geringe bewegingsvrijheid in krappe orkestbakken, die vaak tot verkramping leiden en het feit dat je soms uren in dezelfde houding moet musiceren. Als je dan zonder steun gaat spelen, moet je dat wel heel goed aanpakken want anders leidt dit m.i. juist tot blessures.
    Solisten hebben veel meer bewegingsvrijheid omdat ze staand spelen en meer ruimte tot hun beschikking hebben.
    Rest de vraag of het goed zou zijn om het te proberen (zonder steun te spelen). Dat hangt natuurlijk van de persoonlijke situatie af, bijv ook lichaamsbouw, en zou dit alleen uitproberen in combinatie met mensendieck oefeningen, sport, en onder medische begeleiding c.q. toezicht.
     
  14. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Ok! maar de geluiden ,de toon, de klank de virtuositeit,kwaliteit van spelen door een violist zonder schoudersteun te spelen....u zegt niets over????Dit is de natuurlijke speel.Als ik luister Heifetz,Ivry Gitlis,Christian Ferass,Oistrah,Enescu.......enz......wil ik nooit meer de moderne schoudersteun violisten horen spelen.Als we eerlijke musici zijn, moeten we dit naar boven brengen!De menseheid moet vechten voor de waarheid!Dit is onze missie van allemaal.Alleen aan de kant van de waarheid zijn!

    Wat denkt u over dit filmpje:

    zo ben ik begonen zonder schoudersteun te spelen een jaar geleden,en bij mij werkt! Ik wil zeggen dat van te voren mijn vioolspeel was een ramp,ik kon geen klassiekmuziek spelen.Dit is in januarie 2009 en nu zijn we in october,de verbeteringen komen steeds naar boven!

    vriendelijke groeten,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  15. Pjotr

    Pjotr

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    2
    Als ik naar het filmpje kijk zie ik dat je zelf een vrij korte hals hebt, voor jouw is het dan ook ergonomisch makkelijk om zonder schouder en kinsteun te spelen.

    Ik speel zelf viool en heb een vrij hoge kinsteun met schoudersteun nodig, anders zou ik een heel erg blessuregevoelige houding aan moeten nemen, aangezien mijn hals vrij lang ( 13 cm ong.) is. Dan zou ik juist de spieren in mijn hals/schouder/rug activeren omdat ik me met mijn hele lichaam rond de viool moet draaien.
    Ik weet niet hoe het zit bij andere mensen met een lange hals maar voor mij is een schoudersteun een noodzaak.
     
  16. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik heb ook een lange hals, en voor mij is zonder schoudersteun spelen een kwelling. Ik moet heel erg buigen en knijpen...

    En verder moet je iets aan je intonatie doen, want het is vals!!! :|
     
  17. Pjotr

    Pjotr

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    2
    Maar Mr. Casini, gaat ut eens in op het probleem bij iemand van een wat langer hals, die kunnen toch helemaal niet zonder schoudersteun?

    Verder ben ik het met u eens dat mensen met een korte hals inderdaad geen schoudersteun hoeven te hebben, of dat het spel verbeterd zou ik niet uit eigen ervaring kunnen zeggen aangezien het bij mij praktisch onmogelijk was. Die dingen ga ik dan ook niet betwisten.
     
  18. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Mijn leraar heeft enkel een kussentje op z'n schouder. Mijn hals is van sleutelbeen tot kaak 15cm dus zonder schoudersteun gaat het niet lukken.

    Het stuk was vrij vals, misschien komt dit omdat je geen schoudersteun gebruik??
     
  19. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    beste mensen is geel simpel : de viool vast houden met de linkerhand en tegen de kin.
    zo heb je geen meer: drukkracht,tegenkracht of zwaartekracht. Met speciale dagelijkste oefeningen,6-8 uur per dag in de eerste maand en daarna minder.Is een geel zwaare werk, met veel pijn,maar op een gegeven moment,alle pijnen verwijdert en allebij handen heel lichter zullen worden.Met langer hals of korte hals,maakt niets uit,gewoon de viool vasthoude met de linkerhand en tegen de kin, dus om hoog tegen de kin,maar niet met de kin druken,jullie moeten een gevoel van lijmen hebben!Dus lijmen toesen je kin en kinhouder van viool.Dat is alles! Maar verwachten jullie niet dat na 3 dagen wel een goed rezultaat zou kunnen komen.Zeker is,dat iedere keer voel je alleen maar verbeteringen.Dus aan de slag lieve mensen,zonder twijfelen!Het is zo simpel,maar somige van jullie zo snel als kan na 3-4 uur, een Heifetz willen worden!Het is onmogelijk,lieve mensen!Voor iets waard moet je heel hard werken.
    Vergeten jullie niet dus,6-8 uur per dag,en daarna,na 3 manden hard werken,zal je de gelukkigste mens van derwereld zijn!

    Als nog vragen zijn blijv ik verder in jullie dienst!

    groeten,
     
  20. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Iedereen hoort dat dit vals is... dat is geen mening maar een feit :|
     

Deel Deze Pagina