Wel of geen examen doen.

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 16 mrt 2016.

  1. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Mij intrigeert jouw vraag :)
    Ik ben ook ooit in een heel ver verleden gestopt met examens doen en 'dus' ook geen theorie meer gevolgd. Ik ben in de klassieke muziek nooit echt vastgelopen. Wel wat praktische dingen soms als een dirigent zegt 'we beginnen bij de passage in g groot' en dan snel spieken bij de buurman waar dat is. Waar het interessant wordt is dat ik nu begin te merken dat kennis van theorie helpt om sneller een stuk te doorgronden en instuderen. Ik ga (nog) niet zover dat ik de partituur erbij pak en bekijk, maar begrijpen of iets in mineur of majeur staat, of waar dat verandert, helpt me om het sneller te spelen zoals het bedoeld is. En ook de afstanden in positiewisseling gaan sneller als ik eerst bedenk welke afstand het moet zijn (grote terts, kwint, etc)
    Ik loop nu zonder theorie wel echt vast, maar dan in de niet-klassieke muziek. Jammen, jazz, improviseren, daarbij heb ik echt nodig dat ik mijn toonladders en de I, IV, V structuur etc ken. Ik heb vooral daarom nu wel spijt dat ik dit vroeger niet meteen mee heb geleerd.

    Dus ga ik er mooier vsn spelen? Nee dat niet, maar het helpt me wel begrijpen waarom ik iets op een bepaalde manier wil laten klinken. En het helpt me om dezelfde taal te spreken als de andere muzikanten als ik geen bladmuziek voor mijn neus heb en we samen muziek willen maken.
     
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Helaas... Mijn mama kan niet meer komen kijken. Mijn pappie wel :p. Maar... Gatsie... Krijg nu de zenuwen al! Er naar toewerken vind ik superleuk. Ga ik beter van spelen. Maar... Spelen voor publiek wat ik niet ken? :eek:
    Waar wordt het examen afgenomen? Ach wat... Ik vraag dat morgen zelf wel even. :)
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Op zich ben ik wel bekend met de majeur toonladders, de mineur iets minder,maar daar raak ik wel steeds meer in thuis, en hoe de intervallen heten. Waar ik goed gebruik van maak, is de weet dat de snaren qua stemming op een kwint afstand vanelkaar zitten en je dus handig kunt kiezen wat je op welke snaar pakt. En bij kleinere intervallen kun je inderdaad een andere vinger pakken om op de naastgelegen snaar toch die toon te pakken. Inderdaad, daar zit theorie achter en dat is zeker behulpzaam! Herkennen waar een stuk van majeur in mineur gaat, is altijd een kwestie van luisteren geweest voor mij. Nu zou ik voor de theorie uit mijn hoofd moeten gaan leren hoe een mineurtoonladder zich ontwikkelt en dan ook nog de verschillen tussen harmonisch en (diep zuchten, want heb je nog meer?:confused:eh..melodisch, en inharmonisch).

    Wat is de l, lV en V structuur?

    Verder snap ik wel dat je hier wel theorie nodig gaat hebben. Ik merk hetzelfde met het folkgroepje. Stukjes worden vaak aangeleverd met alleen een regel in de g-sleutel en wat gitaaraccoorden. Ik ben dus toch maar alvast e.e.a. gaan uitzoeken. Voor wat betreft de toonsoorten kon ik dus wel al een begeleiding erbij improviseren, maar gitaaraccoorden geven nog wel meer info prijs waar ik mijn voordeel mee kan doen om het beter te laten klinken.

    En inderdaad is het handig als je met elkaar dezelfde 'taal' spreekt, je komt sneller verder met elkaar!:)
     
  4. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Tja volgens mij is de I IV V structuur geen officiële term hoor :oops: ik bedoel er vooral de akkoorden en akkoordenschema's mee die gaak gevolgd worden: als je begint in A, komt daarna vaak de D (vierde noot vanaf de A) en daarna de E (5e noot vanaf de A) om daarna weer terug te gaan naar de A.

    En helaas, hoezeer ik zelf ook weet dat de theorie me helpt, ik kan me er slecht toe zetten om het te leren. En bij al die verschillende toonladders haak ik helemaal af :eek:. Eerst maar eens de majeur en mineur en de akkoorden snappen. Zo uit het boekje gaat het me slecht af. Het gaat nog het best al ontdekkende tijdens het spelen. En ach, daar gaat het toch uiteindelijk om: om het spelen :)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Dat is dus een schema van nogal wat liedjes/muziekjes, begrijp ik dat goed? Ik heb ooit een beetje gitaar gespeeld en er waren inderdaad heel wat liedjes die je alleen al met de accoorden A-D-E-A kon spelen.
    En nu strijk ik bij sommige stukjes de accoorden (dus in dit geval A-D-E-A), maar in sommige gevallen is het niet mooi die A te strijken en dan wijk ik uit naar een andere in die toonladder.
    Ik ben ook meer van het doen en horen of het dan klopt of niet.
     

Deel Deze Pagina