Welke demper gebruiken om samen te spelen met akoestische gitaar?

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 18 jun 2014.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mijn man speelt nu vier jaar gitaar en het lukt steeds beter om stukken samen te spelen. Echt zo tof! We zitten hele avonden soms te klungelen en af en toe klinkt het ook nog wel eens goed, per ongeluk.

    Maar: Om boven mijn viool uit te komen, MOET mijn man de elektrische gitaar pakken. Dan kan hij het volume regelen. (Ik zou de elektrische viool weer in ere kunnen herstellen, zou ik een versterker moeten aanschaffen, maar eigenlijk ben ik klaar met dat ding. Heb eigenlijk besloten hem te verkopen. Ik doe er te weinig mee en ik vind hem niet fijn spelen.)

    Nu zouden we dus het hele gebeuren akoestisch willen organiseren, wat niet zo moeilijk hoeft te zijn. Dat betekent namelijk dat ik de viool zou moeten dempen. Maar ik heb geen flauw idee welke demper ik hiervoor zou moeten nemen. En om nou bij Frits de hele webshop leeg te halen om ze allemaal te proberen vind ik ook weer zoiets....

    Iemand een tip?

    En gewoon nieuwsgierig: Zijn er anderen die viool spelen, samen met gitaar? Wat spelen jullie vooral?

    Zelf heb ik trouwens 'Dust in de wind' (Kansas) uitgeschreven voor viool (en ik was bezig met tweede viool, alleen is die partij nog niet helemaal jofel, kan ik zelf in mijn eentje niet zo goed uitvogelen) en begeleiding op gitaar. Ik ben hem wel eens in boeken tegengekomen, maar dan zonder gitaarbegeleiding of met gitaarbegeleiding en dan de vioolpartij minimaal, dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Mocht iemand interesse hebben om hem uit te proberen, laat maar weten. Let wel: het is een concept-versie, dus het kan zijn dat er nog foutjes in zitten. Maar die hoor ik dan graag.

    Irene
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Voor zover ik weet heeft Frits geen webshop :(

    Met een demper verknoei je eigenlijk naast het volume ook de klankkleur en karakter van je viool. Als je kiest voor akoestisch moet de viool een beetje in balans zijn met de gitaar en dan heb je in jullie geval dus een luidere gitaar nodig. Je hebt niet gemeld of het om een nylon snarige concert gitaar gaat of om een staalsnarige westerngitaar. In het laatste geval kan je kiezen voor een luidere westerngitaar of een electrisch-akoestische gitaar (met enige versterking). Dan behoud je het akoestische geluid. En natuurlijk de gitaar wel een beetje stevig aanslaan. Ik heb ook wel eens een viool begeleid op een staalsnarige Takamine en dat ging prima.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  3. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Alvast geen hoteldemper denk ik dan... heb eigenlijk niet zo veel ervaring met dempers... wel met akoestische spelen met gitaarbegeleiding (zowel in de rol van violiste als gitariste) en het beste is om de gitaar te versterken. Ik speel dan veel folk, ierse folk, gipsy...zo van die dingen

    Ik zou inderdaad, zoals Geert zegt, de viool niet dempen, om de viool genoeg te dempen om op gelijk niveau met gitaar te zijn, moet je veel dempen en dan verlies je inderdaad heel veel aan klankkleur. Een gedempte viool kan echt als een muisje klinken.

    Op wat voor gitaar speelt je man? Ik zou inderdaad opteren voor een westerngitaar met stale snaren, maar zelfs dan kom je zonder versterker vaak niet boven de viool uit, ideaal is een akoestische gitaar met elektrisch element, dan heb je de akoestische klank nog, maar wel versterkt. Er zijn trouwens heel goede versterkte akoestische gitaren/versterkers die een heel mooie natuurlijke klank produceren! :) En als je toch geen versterkte akoestische gitaar kiest, kan je je akoestische gitaar eventueel versterken met een microfoontje. :) er zijn best wat optties

    Nu, qua klank vind ik in principe mooier dat wanneer 1 instrument versterkt wordt, alle instrumenten versterkt worden, dan komt de klankkleur beter overeen, maar dat is mijn mening, en wat je zelf graag hoort is een beetje probeer werk natuurlijk :D
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Da's jammer, want die van Bert is al leeg, heb ik al geplunderd. Grinnik...

    Dus de gitaar versterken. Mijn man heeft een akoestische folk en een spaanse gitaar. De folk gitaar heeft stalen snaren en daar speelt hij het liefst op. Maar die komt lang niet boven de viool uit. En mijn viool klinkt ook nog eens echt flink!
    Hij heeft ook Berry (zo heeft hij die genoemd, lol!). Die hangt hier aan de muur. Dat is een elektrisch-akoestische jazzgitaar. Als we nu samen spelen pakt hij deze meestal op de versterker.

    Hoe kan ik zonder teveel kosten uitproberen hoe het is om de viool te versterken? Een elektrische viool op een gitaarversterker gaat niet, ben ik achter. Kan dat wel met een akoestische viool?

    Maar ik ben deze topic ook gestart omdat ik op vakantie ook wel lekker samen wil spelen af en toe. Het idee van kampvuurtje, gitaar, en dan viool erbij......
    Dan gaat er een Spaanse gitaar met nylon snaren mee (die ene die kan zwemmen) en hopelijk een vakantiechineesje. Die dempen zal misschien zelfs wel helemaal je-van-het zijn: weg klankkleur, hoera!
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Om een gewone viool te versterken zijn er verschillende mogelijkheden, van piëzo-elektrische elementen op de kam tot opzet microfoons. Maar je hebt eigenlijk altijd een versterker nodig die geschikt is voor akoestische instrumenten, dus niet voor elektrische gitaren met magnetische elementen. Maar waarom zou je dat willen? Het vioolgeluid wordt er alleen maar nog harder van, nooit zachter. Het akoestische geluid blijf je ook horen, in tegenstelling tot bij een e-viool.
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Omdat Xeerar aangaf dat het het mooist is als je beide instrumenten versterkt. Dat zou ik dan wel eens willen proberen...
     
  7. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Toch naar mijn mening :D maar het is zeker de moeite om te vergelijken. Alleen hoop ik dat je geen last krijgt met de buren ;)

    Je kan misschien proberen in een muziekwinkel waar ze zulke microfoontjes verkopen? Die microtjes kunnen vrij prijzig zijn soms, dus je wil wel wat kunnen horen voor je wat aanschaft (wat dat betreft moet je natuurlijk ook zelf beslissen of je het zelf nodig vindt/mooi vindt om je viool te versterken)... Ik ben met de versterkte viool in contact gekomen via mijn muziekleraar, waar ik dan zo heb kunnen uitdokteren wat ik wel en niet mooi vond, dat helpt natuurlijk wel.... :/

    Over versterkers, je heb inderdaad een akoestische versterker nodig, en normaal, met gebruik van zulke microfoontjes of vaste elementen aan je viool kan je die dan gebruiken. Maar inderdaad, belangrijk is dat je een versterker hebt voor een akoestisch instrument :) (over e-violen kan ik weinig zeggen, zelf namelijk geen ervaring mee)

    Over de camping: De chineesjes hebben vaak wat "minder" power (maar elke viool is anders natuurlijk) dus misschien komt de gitaar dan wel boven de viool uit. Zo niet, kan je toch proberen van de nylon gitaar te versterken (met een microfoontje bv, en er zijn ook kleine draagbare op batterij werkende versterkertjes, niet zoveel power... maar met een chineesje kan het waarschijnlijk wel ;) )
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Bij een zaaloptreden is dat zo, dan wil je versterkt een evenwichtig geluid. In de huiskamer zou ik toch gaan voor viool en een staalsnarige westerngitaar met meer volume. Maar het is lastig, als je "dust in the wind" tokkelt op een folkgitaar en de viool pakt de melodie dan kan ik me wel voorstellen dat de gitaar wat achterblijft.
     
  9. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Ja, dat had ik er misschien wel even bij moeten melden. Bij wat huiskamer-jam is het natuurlijk niet van opperst belang, je gaat er zover in als je zelf wil natuurlijk. Maar ik dacht ik geef het toch maar even mee. Misschien in de toekomst....je weet maar nooit ;) (ik loops soms op de zaken vooruit)
     
  10. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Mijn dochter speelt akoestische gitaar en we hebben een gewone gitaar bij Lutier in Den Bosch een versterkingselement in laten bouwen. Werkt perfect!

    Mijn akoestische altviool versterk ik uit met een Headway band (besteld via diezelfde leeggeplunderde webshop). Bandje om de altviool heen, prachtige gitaar versterker en gaan.
     
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Willeke, sorry, we tikten tegelijk, Headway band inderdaad ook een mogelijkheid
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=33_531_532&products_id=281


    en om nog even om te laten horen over welke muziek we het hebben:
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Precies! Dat wil ik ook zo houden.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Maak je geen zorgen: geen PLUNDRA bij strijkers.net en het wordt vrijwel dagelijks bijgevuld.
    Ik test binnenkort ook het FWS element en zal hier rapporteren.
     

Deel Deze Pagina