welke kabel tussen viool en versterker?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Grietje, 22 jan 2010.

  1. Grietje

    Grietje

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal,

    Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb een Yamaha SV200 (met standaard line out) en wil die graag aan kunnen sluiten op een versterker, maar weet niet welk type kabel ik daarvoor nodig heb, of althans hoe de stekker heet die er aan de kant van de viool moet komen. Kan iemand mij daar mee op weg helpen?

    Alvast bedankt!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Welkom op dit forum Grietje,

    hoewel ik me alleen maar bezig houd met akoestische instrumenten, ben ik zeker wel geïnteresseerd in elektrische violen. Dat heeft ook een beetje te maken met mijn vroegere hobby elektronica. Ik heb daarom eens even het web gebruikt om wat meer te weten te komen over die Yamaha instrumenten en dan met name de SV-200. De firma zelf is niet zo scheutig met technische informatie, maar het gekke is dat bij het type SV-120/120S onder 'features' informatie vrijkomt, die mij een sterk vermoeden geeft dat het ook voor de SV-200, om een simpele jackplug gaat, wanneer de viool verbonden moet worden met de versterker. De informatie is hier te verkrijgen, inclusief aansluitschema (een beetje dóórscrollen naar beneden). Als ik het goed zie moet je een jackplug hebben met een diameter van 6,3 mm. Zie hieronder een compilatie van een tweetal pluggen met de afbeelding die behoort bij een SV120 inclusief de afbeelding van de plug zoals die bij de viool zit. Maar er zijn ook jackpluggen met een kleinere diameter. Mijn suggestie is gebaseerd op de afbeelding (van Yamaha), 6,3 mm dus.

    [​IMG]


    Er zijn vele uitvoeringen in zowel mono als stereo. Ik denk dat je de stereo-uitvoering moet hebben. Die pluggen zijn niet echt prijzig: voor een paar euro's heb je er wel een. Maar let op: er zijn er twee nodig! Eentje voor de viool en eentje voor de versterker. Verder is ook nog een twee-aderig afgeschermd snoer nodig. De afscherming (mantel aan de buitenkant van de kabel) is dan de gemeenschappelijke massa. Dan zal de maximaal toegestane lengte ook wel ergens vermeld zijn denk ik. Ik zou niet langer gaan dan 15 meter, omdat er anders nogal wat signaalverlies kan optreden.

    Dan moet die kabel aan de pluggen worden gesoldeerd en het is maar de vraag of je daar het gereedschap voor hebt (soldeerbout). Anders moet je eens te rade gaan bij een goede kennis die dit kan.


    In een andere thread over E-violen heb ik eens een schetsje gemaakt over de aansluiting van zo'n jackplug. Hier komt 'ie nog een keer:

    [​IMG]

    Blauw is massa, zwart en rood zijn de signaaldraden voor rechts en links. In de tekening zijn rood en zwart met elkaar verbonden, maar dat moet hier niet! (De schets werd gemaakt om van een mono-signaal een pseudo stereosignaal te maken)

    Zo moet het wel te doen zijn lijkt me. Laat maar eens horen of het allemaal is gelukt.


    Frits
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik zie nu dat het allemaal niet gesoldeerd hoeft te worden: er zijn standaard kabels met die jack pluggen in de handel tegen redelijke prijzen. Ze zijn er in diverse lengtes, kant & klaar dus.
    Valt dat weer even mee. ;)
     
  4. Grietje

    Grietje

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    2
    Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord, Frits!

    Heb inmiddels wel de jackplug (stereo kabel) gevonden die in mijn viool past, maar de andere kant is nog even een probleempje, omdat het geluid tot dusver nog niet versterkt wordt. Mogelijk werkt het niet op surroundsysteem van mijn vriend, of moeten we daar de juiste instellingen nog vinden. Misschien dat je perse een versterker bedoeld voor instrumenten nodig hebt, maar ik had ergens gelezen dat het met een silent violin mogelijk is om mee te spelen (afgestemd op geluidssterkte) met een CD met begeleidingsmuziek. Meespelen met een akoestische viool met de CD-speler betekende toch steeds de CD-speler behoorlijk hard zetten, tot ergernis van de buren. De kabels zijn inderdaad niet erg duur, dus vandaar dat we wat trial and error geen probleem vinden, als het uiteindelijk werkt dan ;)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Misschien zou je moeten beginnen met de jack in te pluggen in de AUX-ingang van een 'normale' versterker, om te kijken (horen) of er geluid uit komt. Als dat allemaal goed gaat weet je in ieder geval dat de viool (element) en de verbinding correct werken. Of dat met een surroundsysteem ook gaat, zou in de handleiding moeten staan, lijkt me.

    Frits
     

Deel Deze Pagina