welke maat viool?

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Marlies, 12 nov 2011.

  1. Marlies

    Marlies

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    15
    Ik heb 2 kinderen, 1 van bijna 4 jaar en 1 van 5 jaar. Ze willen alletwee graag viool leren spelen doordat ze hun mama regelmatig zien oefenen en geinteresseerd zijn in mooie muziek.

    Ik weet alleen niet welk maat viool er bij hun past. Mijn idee is om er eerst eentje te kopen (of te huren) en te kijken of ze het echt wel leuk vinden. Ik kan ze wat les geven (heb ik vroeger wel gedaan, ook in deze leeftijd).
    Mochten ze echt geinteresseerd zijn, dan kunnen ze op vioolles bij iemand anders en krijgen ze ieder hun eigen instrument.

    Kan iemand mij hierover adviseren hoe ik dit het beste kan aanpakken?

    Met vriendelijke groet van Marlies
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Marlies,

    over de aanschaf van het best passende instrument bestaan wel algemene richtlijnen. Het gaat niet alleen om de leeftijd maar vooral om de armlengte. Daar hoort een bepaalde grootte van instrument bij. Hoe vaker er wordt gewisseld naar steeds een groter instrument hoe vaker er ook weer gewend moet worden aan de grotere afstanden tussen de vingers op de toets. Daarom zou ik niet een kleiner instrument kiezen als een maatje groter al kan. Er zit altijd wel wat overlap in.

    Hieronder een aantal lengtes (ongeveer, er kan best een 5 mm verschil in zitten) van het gehele instrument (dus inclusief hals en krul):

    grootte totale lengte
    4/4 59 cm
    3/4 55 cm
    1/2 52 cm
    1/4 46 cm
    1/8 42 cm
    1/16 38 cm

    Om nu een indicatie te hebben welke vioolgrootte geschikt is zou ik voor het omvatten van de krul zo'n 10 cm nemen. Dan moet van de armlengte 10 cm worden afgetrokken en dan kijken welk type viool daar goed bij past. Dus wanneer de armlengte inclusief hand 65 cm bedraagt, zou een 3/4 viool uitstekend kunnen.
    Wat nogal eens wordt vergeten in de aanschaf te betrekken is een strijkstok die ook qua lengte geschikt is voor de armlengte. Want het heeft geen zin een kind dat eigenlijk een 1/2 stok moet hebben, met een hele stok te laten spelen.

    Daarom voor de juiste lengte van de strijkstok onderstaande tabel:

    grootte viool lengte stok in mm (zonder opspanschroef)
    4/4 733
    3/4 673
    1/2 613
    1/4 553
    1/8 493
    1/16 433

    Nadat de keuze voor het instrument is gemaakt altijd controleren of de juiste lengte klopt aan de hand van de daadwerkelijke meting met het instrument.

    Frits
     
  3. Marlies

    Marlies

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    15
    Bedankt Frits.

    Ik wist wel dat het met armlengte en omvatten van de krul met de hand ging, alleen kon ik nergens de maten vinden.
    Dankzij jou matentabellen kan ik, als ik ergens een goedkoop viooltje ziet die de goede maat heeft, m'n kinderen het laten uitproberen. Vinden ze het dan na een tijdje nog steeds erg leuk dan ga ik voor een goede koop of huurviool en zorg ik dat ze les van iemand anders krijgen.

    dank.

    Groetjes van Marlies
     

Deel Deze Pagina