Welke snaar is dit?

Discussie in 'Overig' gestart door Muzirene, 9 sep 2023.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik wil mijn vergulde e snaar vervangen, maar ik weet niet meer welke het is. Het is echt een gouden snaar. (Niet een 'gold'.)
    Omwikkeling Bij staartstuk en stemsleutel is groen.
    Bij snaarwijzer vind ik geen vergulde snaren, maar misschien zoek ik niet goed.

    Kan iemand me helpen?

    Dank!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Het lijkt mij de Pirastro EVAH Pirazzi E, vergulde variant. Een aanzienlijk voordeliger en m.i. zelfs beter alternatief voor deze nogal dure snaar is de Optima Goldbrokat E verguld. Ik mag hier geen link geven, maar die stuur ik je per PM. Succes!
     
  3. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    453
    Ik heb onlangs voor het eerst de goldbrokat E verguld opgelegd, prijs kwaliteit ben ik best tevreden maar als ik puur op klank moet beoordelen gaf de vergulde versie van de obligato e wel een beter resultaat op mijn viool. Ik ben nu voor de combinatie gegaan die Bert regelmatig aanraad (corelli cantiga met vergulde goldbrokat e) en ben wel te spreken over het algemene resultaat. Maar als ik niet op de prijs zou hoeven letten zou ik toch voor andere snaren gaan. Wat de originele vraag betreft, ik denk dat het ook de gouden e van de pirastro olives zou kunnen zijn?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    De vergulde E snaren van Pirastro (Obligato, Oliv, EVAH) zijn volgens mij identiek, behalve de zijdekleur en het zakje. Een alternatief voor de Pirastro vergulde E snaren zijn (afgezien van de Goldbrokat) m.i. de Thomastik E-Mi in de vergulde versie.
    Maar elk instrument klinkt natuurlijk anders en ook techniek, strijkstok en akoestiek doen een duit in 't zakje.
     

Deel Deze Pagina