Nijmegen is wat ver voor mij (ik kom uit België). Toch om regelmatig op en af te rijden. De op te frissen cello is al van de baan (gelukkig nu ik mij in de situatie bevind van geen cello meer te hebben). Ik heb een leencello van Huub. Maar die went niet. Ik moet dus asap terug naar daar. Huub, bezoeeeeeeeek Ondertussen heb ik een andere leencello. Die ligt mij beter maar is niet zo lang geleden door de poetsvrouw om de grond gevallen. Plat op de kam. De cello werd zo goed hersteld dat je er niets meer van ziet. De cello is door een luthier besnaard en nagekeken en zo. De klank draagt niet ver. Ik speelde er vandaag op in de orkestklas en de dirigent vond mijn spel minder sterk dan vorige week (waar ik dus met mijn deels kapotte cello heb gespeeld). Ik was (net als vorige week) enige celliste dus hij kon dat beoordelen. Ik ging even langs bij mijn leraar, de La (A) moet eraf en een Larsen in de plaats. Voor de rest is hij tevreden en mag ik de cello kopen. Al is dat aan de helft van de waarde na zijn val, vindt hij. Dat durf ik dus niet zeggen tegen de dame. De kam (die vakkundig opnieuw werd gemaakt), moet herdaan worden, de twee middelste snaren staan te ver uiteen en dus te dicht tegen de buitenste snaren. Heeft dat invloed op de klank? Het is natuurlijk weer een nieuwe kost. Ik ga moeten onderhandelen. De cello kost 3.500€ en ik moet zakken naar 1.800€ of zo. Dat durf ik echt niet. Enfin, ik heb nog tijd tot dinsdag of woensdag om te beslissen. Ik kan daarna meer op mijn gemak verder zoeken en ondertussen blijven spelen en studeren.
Ik denk dat elke "Hollander" de uitdrukking goed kent en dat de meerderheid hem ook in praktijk brengt!
Zeker heeft dat invloed op de klank, maar het ergste is dat deze afstelling spelen bijna onmogelijk maakt. Ik begrijp niet dat dit instrument in deze staat werd afgeleverd.
Oei. Het is nochtans een hele bekwame luthier die de herstelling heeft gedaan. Ik kijk met de eigenares van ed cello of ik die nog even mag houden zodat ik ermee bij de luthier kan langsgaan.
Het is op foto wel een pak opvallender dan in het echt, komt door de perspectief van de kromming van de kam. Tussen C en G zit 1,3 cm Tussen G en D zit 1,7 cm Tussen D en A zit 1,4 cm Ik weet niet of dat erg is. Het is mijn leraar die mij erop wees.
Snaren lijken ook vrij diep in de kam te liggen. Dat houdt in dat de kam meer massa heeft dan nodig is. Ik had ook de indruk dat kan aan de bovenkant aan de dikke kant is. Als je nog wat speling hebt met de snaar hoogte (dus de snaren niet aan de lage kant op de toets liggen) zou het mogelijk zijn aan de bovenkant van de kam wat weg te halen van de hoogte, en de top van de kam ook wat smaller te maken. Daarna kunnen kleine inkepinkjes gemaakt worden, waar de snaren niet diep in liggen maar wel op hun plaats gehouden worden. Dat kan best veel verschil maken in het geluid: het instrument zal waarschijnlijk helderder worden, maar kan dan ook te schel zijn. Of de cello beter gaat dragen is moeilijk te zeggen. Het lijkt me een ingreep die nog onder de garantie zou moeten vallen van de vioolbouwer die de kam heeft gemaakt (nu is het broddelwerk). Als de snaren al laag liggen, heb je die ruimte niet, en zal een nieuwe kam gemaakt moeten worden. Als tussen oplossing is het mogelijk om kamvoetjes iets omhoog te brengen door er wat hout onder te zetten, dan krijg je de ruimte om het alsnog in orde te maken en kun je de cello in ieder geval beoordelen. Maar een kam die op die manier verhoogd is hoort niet bij een instrument in deze klasse, dat is iets wat je doet bij een beginnersinstrument waar een nieuwe kan van € 150 eigenlijk te duur is. Als je op dit instrument een nieuwe kam overweegt, kun je ook denken aan een Belgische kam, die wat hoger op de pootjes staat en vaak wat briljanter is met een grotere toon.
Deze kam lijkt niet alleen aan de bovenzijde te dik, maar ook aan de onderzijde te dun, al kan dat ook een perspectief-vertekening zijn. Het is gewoonweg prutswerk van een amateurtje deze kam!
dat gaat de gerenommeerde luthier niet zo graag horen… Hij werd mij eerder al door mijn leerkracht aanbevolen. Oeps.
De diepte van de inkeping is ten hoogste die van de helft van de snaardikte. Bij de A is dat minder omdat de snaardruk hoger ligt en de inkeping daardoor dieper wordt dan is aangebracht.
Naast alle interessante reacties pak ik even de startvraag terug. Mijn favoriet, die ook op veel cello's kansrijk is (om daar vanuit desgewenst weer verder te specificeren): Larsen Original Medium. Zeer homogeen, eenheid over de snaren heen, van krachtig tot mild, rond. Zit eerder aan de wat donkere kant dan aan de scherpere, heldere-. Vooral de A-snaar en D-snaar staan zeer goed bekend. Nog dit: Eventueel combineren met ander type Larsen G en C of met G en C van Spirocore. Wat ook goed kan uitpakken is combineren met d'Addario Kaplan C. En dit: Ik kwam na meerdere uitprobeersels terug bij 4x Larsen Original Medium. De G-snaar vinden sommigen wat moeilijk ('dun' in diameter), maar juist over de klank van die G krijg ik positieve reacties van vioolbouwer en cellist (professional/docent).
Nog een suggestie: Omdat ie Bie op viool Pirastro Olive gewend is kan ik me bij overstap naar cello voorstellen: Pirastro Passione. (Zie voor info bertboonviolons, snaarwijzer.nl, pirastro.com, en meer).
Bij de drie reacties over de kam: ja, ook als eenvoudig amateur herken ik ‘te diep’ en ‘te dik boven ..’. Idd: voor zover de foto geen vertekend beeld geeft en ik vermoed dat dat wel het geval is.
Het is Het is bertboonviolins, niet violons (ik overweeg nog geen vestiging in Frankrijk of Wallonië) Voor darmsnaren op een viool geldt niet helemaal hetzelfde als voor darmsnaren op een cello.
Daar ben ik het mee eens; omdat Passione darm versterkt met kunststof en de a- en d- snaar metaalkern hebben schat ik Passione in tussen Larsen en darmsnaren. Meer dan inschatting is het niet, want ik heb Passione niet zelf uitgeprobeerd.
Mijn inschatting van Passione is dat die op de meeste cello's echt veel meer power gegeven dan Larsen, en grotere toon en vrij heldere C en G snaar. Maar ik heb Passione maar op twee cellos uitgeprobeerd. Vrij hoge snaar spanning.
Ik ga dat uittesten van zodra het hier rustig genoeg is en zal proberen niet vergeten om feed-back te geven over wat ik zelf ervaar op Marguerite. Elke cello is uniek dus zal de snaarcombinatie dat ook zijn, vermoed ik. Maar ervaringen van anderen maken het uit te proberen spectrum iets minder groot. Waarvoor dus mijn dank.
Volgens mij kon je vroeger bij Michael van Berkum (eigenaar van Snaarwijzer) te Zutphen met je instrument tegen betaling, diverse snaren uitproberen. Maar als ik zijn website open kan ik die optie niet meer vinden. Is daar misschien wel mee gestopt? Volgens mij heeft Muzirene (Forumlid) hier ervaring mee met haar viool.
Nog even doorgezocht en ik vond op deze pagina 'snaaranalyse': https://www.snaarwijzer.nl/optuigen.php