werkboek vioolbouw meulstee

Discussie in 'Overig' gestart door woodpecker, 7 aug 2006.

  1. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Hallo,

    is er nog iemand die dit boekje aan mij wil verkopen, of weet waar het nog te koop is? Ik weet dat er (op z'n zachtst gezegd) betere boeken over vioolbouw zijn, maar ik heb ooit met dit boekje mijn eerste viool gebouwd. Ik leende het toen uit de bieb, het is daar inmiddels verdwenen. Uit nostalgisch oogpunt zou ik het boekje graag hebben.

    Woodpecker.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Geerten,

    Ik ken dit boekje ook. Heb het destijds (1989) uit de bieb in Arnhem geleend. Ik vond het toen een beetje een knullig werkje, zodat ik geen behoefte voelde om het aan te schaffen. Het stond trouwens wel onder de redactie van Willem Bouwman een gerenommeerd vioolbouwer (als dat tenminmste dezelfde persoon is), maar mogelijk moest het een populair werkje worden en is het doel ver overschreden.

    Ik heb even gezocht via Google –en dat zul jij ook wel hebben gedaan- maar krijg alleen maar negatieve resultaten na een zoekopdracht op:
    ISBN 073293 02 2 bij bol.com, amazon.com en deslegte.nl.

    Het zal er dus wel op neer komen het boekwerkje ergens bij een bieb op de kop te tikken en te kopiëren. Is misschien nog wel goedkoper dan het exemplaar aan te schaffen ;) . Het enige nadeel is dan dat het niet een originele druk is.

    Suc7!
     
  3. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Frits,

    bedankt voor je reaktie. Ik heb al eens gezocht op internet, zo was er enkele maanden geleden een exemplaar te koop op marktplaats. Ik kwam daar echter te laat achter, en toen was het al weg...

    Nu dacht ik dat dit forum misschien ook werd bezocht door mensen die contact hebben/hadden met de vereniging huismuziek. Daar is het boekje namelijk ooit uitgegeven. Mogelijk staat er ergens nog een doos op zolder met niet verkochte exemplaren.

    Maar goed, ik wacht nog even de reakties op mijn oproep af, wie weet.

    Groeten,
    Geerten.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    De vereniging Huismuziek bestaat toch nog steeds? Overigens kan het boekje van Meulstee ook niet op mijn bewondering rekenen; ik heb het eens doorgebladerd en er stonden een aantal merkwaardige methoden en technieken in. Aan Millant (weet niet of dat nog te krijgen is), Möckel (is in herdruk verkrijgbaar) en Sacconi samen heb je meer.
     
  5. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Hallo Bert,

    Bedankt voor je reaktie. Sacconi en Möckel heb ik hier al thuis staan. Ik zie ze vooral als naslagwerken. Bij het bouwen zelf gebruik ik vooral Courtnal/Johnson ("Art of Violin Making") en een wat minder bekend boek genaamd "Fiddlemaker's Worksheets" van Robertson. Dat laatste bevat veel (getekende) illustraties en is daardoor praktisch in gebruik. Ik geloof niet dat het nog in de handel is.

    Zoals gezegd zoek ik het boek van Meulstee voornamelijk als curiositeit.

    Groeten,
    Geerten.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Courtnal/Johnson ken ik niet, Robertson wel; afgezien van hier en daar een wat vreemde oplossing en de nogal érg eenvoudige tekeningen is het bruikbaar.
     
  7. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Bert,

    Het boek van Courtnall en Johnson is een prima boek. Goede beschrijving van het bouwproces met tal van foto's. Het bevat ook een aantal mooie foto's van oude meesterviolen (in de stijl van de Strad posters). Het is o.a. te koop bij amazon.com.

    Ik heb nog even op internet gezocht naar het boek van Millant, daar is nog wel aan te komen denk ik.

    Geerten.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik heb eens even gekeken bij amazon.com en heb daar het boek van Johnson & COurtnal gevonden. Voor zo’n US$85,= kun je hem in je bezit krijgen. Maar wat mij meer interesseerde dan de prijs, was de inhoud en wat anderen ervan vonden. Wanneer ik de recensies lees kom ik tot de conclusie dat er op een aantal items niet voldoende diep of in het geheel niet wordt ingegaan: de tuning van de bladen, het lakken en de lakbereiding.

    Een ander manco was het ontbreken van diverse maten en afmetingen van de viool. Ook een tekening voor het maken van een mal zou ontbreken.

    Ik heb het boek niet gelezen dus ik moet afgaan op wat anderen ervan zeggen. Maar voor zo ver mij bekend, vermeldt Otto Möckel evenmin in zijn boek hoe je precies de bladen moet afstemmen, en ook hij geeft geen maten, zij het dan dat achterin allerlei gegevens staan vermeld van beroemde violen, maar of dat voldoende is om een instrument van na te bouwen trek ik in twijfel.

    Wel was men in het algemeen lovend over de kwalitatief hoogwaardige fotografie.

    Ik denk dat mensen die een O. Möckel’s “Kunst des Geigenbaues” reeds in hun bezit hebben dit werk van Johnson & Courtnall niet behoeven aan te schaffen om hun eerste viool te bouwen, tenzij de foto’s de aanschaf rechtvaardigen maar daar staan ook diverse andere tijdschriften voor ter beschikking. Je kunt vanaf het internet geen inzage krijgen in het boek, zodat het een beetje moeilijk inschatten wordt of het de aanschaf waard is.

    Frits
     
  9. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Frits,

    ik zelf vind het boek erg de moeite waard, ik denk dat het gezien kan worden als het beste moderne boek over praktische vioolbouw.

    Wat betreft het ontbreken van mallen, dat zie ik inderdaad als een (klein) gemis. Zeker voor mensen die aan de hand van dit boek voor het eerst een viool bouwen. In het boek wordt verwezen naar de posters van The Strad als goede basis voor mallen. Zelf denk ik dat het ontbreken van mallen een bewuste keus is van de schrijvers, op deze manier wordt de lezer uitgenodigd een model naar eigen keuze te bouwen.

    Dan 'plate tuning', hierover geeft het boek een vrij beknopte maar duidelijke beschrijving (7 pagina's). Zowel de Hutchins-methode (met thee blaadjes en toongenerator) als het traditionele bekloppen en buigen (flexing) van de bladen worden besproken.

    Om een beter beeld van het boek te krijgen zou je het eens kunnen aanvragen bij je lokale bieb (zij kunnen het waarschijnlijk weer opvragen in den lande).

    Geerten.


    Edit:
    - het boek heeft een hoofdstuk over lakken, maar dit is inderdaad niet zeer uitgebreid (11 pagina's). Met de gegeven beschrijving is het echter wel goed mogelijk een eigen laksysteem te ontwikkelen. Voorts verwijzen de schrijvers achterin het boek naar leveranciers van lakmaterialen (zoals NRI en Hammerl).

    -



    (Dit bericht is door woodpecker bijgewerkt op 10/08/2006 om 23:50 uur)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Bert, zou je eens willen aangeven in welke gevallen jij vindt dat Robertson vreemde oplossingen hanteert? Daar ben ik reuze benieuwd naar.

    Die tekeningen van Roberson vind ik nu juist zo charmant en veel ervan vind ik best wel goed. Nog méér waardering ontstaat wanneer je zèlf -zoals ik dat regelmatig doe- een tekening in perspectief maakt van bijvoorbeeld hoe een lijmrand in een hoekklos bij de C-bout dient te worden ingelaten.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Frits,
    Het is wat ik me van R. herinnerde: ik heb het niet speciaal nageslagen, maar wanneer ik eens tijd heb (en dat is momenteel weinig) zal ik jouw opmerkingen eens nalopen.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Fijn Bert, ik houd het in de gaten :)
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik heb het in de gaten gehouden, want nu we al weer twee maanden verder zijn, zou ik Bert nog eens aan zijn toezegging willen herinneren. Meer kan en mag ik ook niet doen.
    Ik ben nog wel steeds benieuwd naar zijn commentaar op de tekeningen van Robertson.

    Dus afwachten maar.....
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    En afwachten maar.... :(


    Wat kan een mens in dit geval nog anders dan...afwachten maar... :/


    Ik ben namelijk wel heel benieuwd naar Bert's bevindingen want dit werkje behoort ook tot mijn verzameling vioolbouwliteratuur.

    Ik heb het ook even weer geactualiseerd door er weer eens op te reageren.
    Komt het weer even onder de aandacht (van Bert hoop ik).


    Frits
     
  15. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Heb je toevallig nooit tegen mij gezegd dat ik antwoordde op een bericht van 1 jaar oud???
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Zou best kunnen, maar in dit geval reageer ik op mijn eigen bericht! :)

    Kijk eens Kees, reageren op een bericht wat nogal bejaard is, is geenszins verboden alleen verwacht geen reactie.
    In dit geval ligt dat een beetje anders. Lijkt mij.
    Bovendien: Bert kent me nu wel een beetje.:)


    Frits
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    R. = Robertson

    Misschien dat je nog eens een momentje kunt vinden? Ik heb dat boekwerkje van Robertson ook in mijn bezit en ben benieuwd waar jij vindt welke tekeningen 'vreemde oplossingen' bieden?

    Frits
     

Deel Deze Pagina