Ik heb een timmermansoog, die viool is zo scheef als een kraai. Als je er snaren opzet moet je die op een speciale manier stemmen anders zal de kam verschuiven. En als hij dan gestemd is en de kam staat nog op de goede plaats, dan zal er op de kam een zijwaartse trekkracht ontstaan, die een behoorlijke invloed op de klank kan hebben. Ik word altijd een beetje droevig van dit soort violen. Zo vervallen zo lelijk en zo verwaarloosd.
Ik heb geen timmermansoog maar een HEMA-leesbril. Een stuk of zes om eerlijk te zijn, want ik ben ze voortdurend kwijt. Of ik zit er op. Voorts ben ik geen vioolbouwer. Maar ik vraag me werkelijk af of iemand op basis van niet meer dan de gepresenteerde foto's, dus zonder het instrument in handen te hebben gehad, tot de conclusie kan komen dat een viool scheef is. So show me the light, brother!
Om weer even terug te komen over het onderwerp waar het hier om gaat: Tobias, waaruit concludeer jij dat deze viool zo scheef is? Het lijkt me prima te doen om aan de hand van een foto de conclusie te trekken dat een instrument - een viool in dit geval- scheef is gebouwd. Er zijn hele hordes vioolbouwers die a.d.h. van een The Strad Poster hun instrument tot op de tiende millimeter nabouwen. Of er dan een leesbril van de HEMA aan te pas komt of eentje van de Pearl of Specsavers, doet er dan niet toe.
Met alle respect, maar de posters in The Strad zijn fotografisch van een, in technische zin, veel hoger niveau dan de kiekjes getoond bij dit onderwerp. Het fotograferen van violen is, zeker als je er metingen op wilt baseren, werk voor specialisten.
Dat is zondermeer waar! Maar een foto met een slechte belichting verandert de vermeende asymmetrie niet. Zo zie ik een toets die scheef staat en Tobias meent dat het gehele instrument scheef is. Ik heb in een eerdere reactie aangegeven waarom ik dat vind en daag nu Tobias uit, zijn bewering te onderbouwen en dan niet met allerlei rare vergelijkingen, want die worden verwijderd.
Maar stel nou dat deze viool scheef is, heeft dit dan invloed op de klank of het bespelen van dit instrument? En hoe zit dat met het optuigen van deze viool? Is dat te doen of is dat onmogelijk? Is de scheefheid nog te herstellen? Zo ja, wat moet daarvoor gebeuren?
Of de viool is scheef of de foto's zijn scheef. Eeltje Holtrop van der Zee was een scheepsbouwer. En Eetjebaas bouwden al zijn schepen op het oog. En geloof maar dat ze goed gebouwd waren. Ook ik heb een timmermansoog, ik hoef nooit iets te meten. En als ik ga meten, dan wordt het scheef. Kortom ik zie het gewoon, is aangeboren denk ik. Ik hoop dat Fritsbaas dit niet verwijderd, als zijnde rare vergelijkingen.
Tobias: je enige argument is dus dat je het meent te zien omdat je een timmermansoog hebt? Mag je dit nog een degelijk onderbouwde bewering noemen? Ik heb meerdere keren een viool in reparatie gehad die een asymmetrisch pingat had. Daardoor werd het staartstuk scheef getrokken: Dat is wel te herstellen. De rechter foto is van een ander instrument, echter met hetzelfde euvel: niet gecentreerd eindpingat. Anders wordt het wanneer de linker helft van het bovenblad afwijkt t.o.v. de rechterhelft, beide t.o.v. de centrale lijn. Daar valt weinig aan te doen. Is gewoon verkeerd gebouwd.
Nee, zo heeft Bert het ook niet gezegd. Niet het zwart gebeitste hardhout is Coromandel, maar Coromandel is een houtsoort verwant aan het ebben. Zie: Coromandel
Ik heb viool en die heeft heel licht bruine strepen in het zwarte hout van de toets. Volgens de vioolbouwer die hem er vroeger heeft opgezet is het ebben. Want ook ebben kan iets heel lichte strepen hebben soms.
Helemaal pikzwart ebben komt eigenlijk niet voor. De mooiste ebben bevat hier en daar nog een grijs streepje, maar bij Coromandel zijn de strepen bruin van kleur. Dat zou het wezenlijke verschil kunnen zijn tussen Ebben en Coromandel. Als je nou maar een klein stukje ebben nodig hebt kun je als het stuk groot genoeg is, precies een deel uitkiezen wat totaal zwart is!
Zie dit artikel, het uitgangspunt is dat ebben niet altijd egaal zwart is. Zal met de kwaliteit te maken hebben. Maar ook gestreept of bruin ebben kan je dus zwart maken. http://www.stewmac.com/How-To/Onlin...bony_streaks_use_black_fingerboard_stain.html
Om terug te komen over de herkomst van de viool. Naar mijn mening is de viool gebouwd zonder mal. De bladen steken niet uit bij de puntjes van de ribben en waarschijnlijk komen de uiteinden van de ribben precies op dezelfde plek elkaar tegen waardoor je een klein sneetje ziet in het puntje van de ribben bij andere bouwstijlen is dit anders en is de naad niet in het midden. Regio Schönbach deze violen zijn ook wel bekend als "Dutzenarbeit" de kwaliteit zegt overigens niets over deze benaming er konden immers ook violen van een hoger niveau per dozen gemaakt worden. Het zou fijn zijn als je aan de onderkant van de onderste rib/ribben kan kijken of ze daar samen komen of niet, als de onderste rib(en) uit 1 stuk bestaat dan gaat het om een Mittenwalder viool en die moet dan in het midden ook een inkeping hebben, zo niet dan gaat het om Schönbach Als ik terug kom uit Praag dan zal ik een topic maken over de verschillen met foto's dan kan men zelf vooraf de herkomst bepalen.
Dit vind ik echt interessant en ik snap dat dit echt lastig is om onder woorden te brengen. Ik snap het ook niet helemaal, probeer je helemaal te volgen, maar dat lukt niet echt. En ik wil het zo graag weten! Dus ik zou foto's geweldig vinden, dan kan ik heel wijs worden.... (Eindelijk...)