Wie weet er meer over deze koffer?

Discussie in 'Overig' gestart door Michael van Weert, 20 dec 2013.

  1. Michael van Weert

    Michael van Weert

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    7
    Hallo allemaal, mijn naam is Michael, middels ruil ben ik in het bezit gekome nvan ee noude viool in een houten vioolkoffer. Door nieuwsgierigheid ben ik op onderzoek gegaan, echter tast ik in het duister v.w.b. de koffer. Wie kan mij meer vertellen hierover?

    Houten vioolkoffer voor 4/4 viool. 79cm lang, 24cm breed breedste punt, 12cm breed smalste punt, 17cm hoog hoogste punt, 12cm hoog laagste punt. Eén van de drie sloten ontbreekt, koffer en sloten sluiten niet meer, sleutel ontbreekt.

    Viool die erin zit (niet op afbeeldingen getoond) is hersteld door vioolbouwer Hendrick Zick te Eindhoven. Die wist te vertellen dat houten vioolkoffers zeer zeldzaam zijn, daar men vroeger kartonnen, en later kunststof koffers maakte voor violen.
    De buitenkant is versierd met fineer, de binnenkant is bekleed met een fijne paarse stof. Dhr. Zick wist te vertellen dat deze materiaalkeuze kenmerkend is/was voor Parijse luthiers vanaf de laat-Victoriaanse tijd. Er is zeer weinig vergelijkbaar materiaal daar deze koffers volgens hem weinig voorkomen. Afgaande op de vorm van de koffer en het gebruikte materiaal/kleur is de koffer geschat op 80 tot 100 jaar oud.
    Gezien er initialen op de handgreep staan is deze koffer (en oorspronkelijke viool) indertijd waarschijnlijk gebouwd voor iemand met veel geld en middelen. Over de waarde kon Dhr. Zick niets zeggen, alleen dat het ''veel' zou zijn vanwege de ouderdom en zeldzaamheid.

    Er is contact geweest met Vicus antiekrestauratie in Veldhoven. Die gaf aan dat het restaureren van de koffer waardeverminderend zou werken, de sloten zijn nog origineel en onvervangbaar vanwege de leeftijd.

    Verschillende taxateurs hebben reeds afgewezen daar ze nog nooit iets dergelijks gezien hebben of er de in ieder geval de kennis niet hebben.

    Is er iemand op dit forum die mij meer kan vertellen over deze koffer? Weet iemand anders een goede taxateur die de waarde en leeftijd van dezekoffer kan bepalen?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Michael

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Houten koffers zijn op zich zo zeldzaam niet, maar dan betreft het meestal de zwartgelakte vurenhouten "doodskistjes" Dit is wel een mooi exemplaar vanwege de voor die tijd luxe afwerking en vooral vanwege het fineer aan de buitenzijde. De vraag zal de prijs bepalen: er zijn liefhebbers voor dit soort antiek, maar ik zou toch geen al te hoge verwachtingen hebben. Veel practisch nut in het gebruik hebben deze koffers heden ten dage niet: te zwaar, te kwetsbaar, niet op de rug of zelfs maar over de schouder draagbaar en het kost vermoedelijk een klein kapitaal om de bekleding (die ongetwijfeld gaar is) te vervangen.
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    De heer Zick heeft een beetje overdreven. Zeldzaam zijn ze absoluut niet en duur al helemaal niet. Ik krijg bijna wekelijks zulke kistjes thuis en heb er zo'n 50 op zolder liggen. Ze zijn inderdaad Frans en ze kunnen mooi zijn.

    Ze hebben niks met Parijse vioolbouwers te maken, ze werden in heel Frankrijk gebruikt en zelfs de atelier violen van Thibouville Lamy kregen zo'n kist.
    Ik heb een paar hele mooie gemaakt van walnoten hout met de scharnieren en sloten van brons. Ook een paar die gemaakt zijn van reptielen huid. Sommige hebben een etiket binnenin met b.v Millant, Gand & Bernardel, J Hell of andere grote makers van de vorige eeuwen.

    De koffer van jou is in een slechte staat en heeft geen waarde helaas.
     
  4. Michael van Weert

    Michael van Weert

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    7
    Bedankt voor de reacties, hier kan ik iets mee. De viool die erin zit is zo te horen meer waard dan de koffer.
    Misschien kunnen jullie me daar nog iets over vertellen. Het is een jaren 60' 3/4 viool van Duitse makelij (aldus Dhr. Zick). De viool was in slechte, niet bespeelbare toestand. Dhr. Zick heeft de stemmechanieken hersteld (zat teveel speling op), de toets gelijmd (zat los), finetuners geplaatst, de brug goed vastgezet (zat met een touwtje vast), de hele viool mooi gelakt/gepoetst en van nieuwe snaren voorzien.
    Vanavond zal ik wat foto's maken en hier posten, hopelijk is de investering in de viool niet tevergeefs geweest.
    Nogmaals bedankt.
     
  5. Dirk1957

    Dirk1957

    Lid geworden:
    9 okt 2016
    Berichten:
    5

    Beste Chrish,
    ik ben zelf geen violist, maar mijn vriendin wel. Voor haar verjaardag (14 November) ben ik op zoek naar een zo'n koffer voor de vedel op bijgaande afbeelding. De maten zijn bij benadering LxBxH = 65x21x12 cm. Is het mogelijk bij u een koffer te kopen? mvg, Dirk
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina