Winterwaarschuwing.

Discussie in 'Overig' gestart door BertBoonVioolbouw, 31 jan 2012.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    31 jan 2012: Hedenochtend stond de thermometer op -7 en de hygrometer hier in de winkel al iets onder de 50. Paulusma & Co voorspellen voor de komende dagen louter winterweer. Het wordt daarom in veel huizen te droog.

    Tijd dus om extra alert te zijn voor droogteschade aan strijkinstrumenten, vooral omdat de overgang van vochtig naar droog op dit moment wel erg snel gaat.
    Wie de vochtigheid in huis niet kan regelen (wie kan dat wel trouwens) heeft wellicht op dit moment baat bij een vocht-regulator. (Google op "bevochtigers dampit trophy")

    Zelf haal ik vandaag het luchtbevochtigingsapparaat van zolder om het in de winkel te installeren: je weet maar nooit.
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Bert, hoe werkt zo'n vocht-regulator eigenlijk?
    Want ik zag dat je dat in je instrument hangt?? klopt dat?
    Hoe weet ik dat het dan weer niet te vochtig wordt voor mijn viool?

    Ik droog elke maandag en dinsdag expres veel was op de verwarming. Maar dat kan ik niet een hele week doen. (en het lijkt hier wel een washuis nu :lol: :cool: )
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is een geperforeerd rubber slangetje, dat gevuld is met een soort spons. De spons laat je water opzuigen. Eenmaal in het instrument gehangen geeft het ding vanzelf vocht af aan de lucht in het instrument. Droge lucht absorbeert sneller en meer vocht dan vochtiger lucht. Het werkt niet anders dan het drogen van je wasjes op een rekje, alleen op een kleinere schaal en dan in IN je instrument.
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dus ik kan er vanuit gaan dat het niet te vochtig wordt in de viool?
    Want lucht die niet te droog is, absorbeert het vocht uit dat slangetje niet, of niet snel?
    Voorheen deed ik een theeëi met een vochtig zakdoekje in de koffer. Maar schroefjes in de koffer gingen oxideren. :rolleyes:
    Maar zo'n slangetje... ik heb er al eens naar gekeken op je site. Het is misschien wel de moeite om uit te proberen. ;)

    Edit:
    Weer even gekeken.
    Ik zie 3 verschillenden. Wat is het verschil?
    (Dampit, Trophy, Humitron)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    In de werking is er geen enkel verschil. In het klimaat van Nederland en Vlaanderen is voor de meeste instrumenten alleen in winters als de huidige tijdelijk emplooi voor de Dampits etc.
     
  6. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Toevallig (nou ja, niet helemaal) had ik vandaag ook de dampit (van Bert Boon) in mijn cello gehangen.
    Die kan er ook tijdens het spelen in blijven hangen, begreep ik.
    En op mijn verwarming in het kamertje waar ik speel, doe ik steeds natte theedoeken.
    Die vervang ik soms wel 3x tijdens het spelen. Ik heb het namelijk niet zo op die droogte.

    Ik hoop dat het goed blijft gaan met (de snaren van) mijn cello.
    Vorig jaar sprong de een na de ander los.
    En aangezien ik twee linkerhandjes heb (behalve tijdens het spelen ;) ) probeer ik er zoveel mogelijk aan te doen om dit te voorkomen deze winter.

    Veel schaatsplezier op violen en cello's!

    Groetjes,

    Anara
     
  7. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    ik ben gister naarde vioolbouwer geweest en die had de tip om een goed uitgewrongen nat washandje in een boterhamzakje waar je gaatjes in prikt te stoppen. Let er op dat het washandje alleen maar vochtig moet zijn en niet kletsnat. Die stop je in je vioolkist. En je moet het washandje elke dag opnieuw vochtig maken. na een week moet je het washandje in de was stoppen want anders wordt het muf. Ik probeer het uit en hoop dat het werkt.
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ikzelf heb een theeëi met een vochtig zakdoekje erin in de vioolkoffer liggen. Dat is goed voor de stemsleutels maar de viool heeft er zelf niet veel aan.
    Ik heb nu zo'n dampit in de viool hangen en dat werkt echt heel goed!
    Mijn viool klinkt nu net zo mooi als op een regenachtige dag, wanneer de luchtvochtigheid goed is. Dus... bedankt voor de tip en uitleg Bert!
     
  9. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Vandaag heb ik ook maar een dampit besteld.
    alhoewel mijn viool altijd in zijn koffer in de kleerkast staat op een verhoging. gaf mijn digitale weerstation maar 40% humidity aan. soms zakt deze af naar 35%.
    Nu het regent is de luchtvochtigheid in huis niet optimaal.
    De radiator bakjes zijn gevuld met water, en de luchtbevochtiger draait op volle toeren.
    Ik ben benieuwd of de dampit zijn werk doet in mijn viool.

    Gr D.
     
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Vast wel!

    Hier is het ook spannend wat de luchtvochtigheid doet. Nu is het nog goed. (50%) Wij hebben verbouwd en nu een apart muziekkamertje met vloerverwarming. Maar nog niet echt een opbergmogelijkheid voor de violen. (3 ondertussen) de violen staan nu nog in de koffer op het buro. Ik durf ze niet op de grond te zetten. Lijkt me niet goed.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Met de huidige zachte (en regenachtige) winter is een Dampit (of Trophy of Humitron) nog niet nodig. Het is wel handig om er een in huis te hebben, mocht het weer omslaan. Tegen de tijd dat het echt bar wordt, zijn Dampits op veel plekken uitverkocht.
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb vorig jaar de dampit gebruikt. Ik was erg blij dat ik hem had! Werkte een stuk aangenamer dan mijn thee-ei. ;)
    Wanneer moest je hem er ook alweer inhangen Bert? Vanaf welke luchtvochtigheid? (Ofwel droogheid :/ )

    Hoe kwalijk is vloerverwarming als ik onze violen in koffer daarop zet? De voelt niet heel warm. Maar het kamertje is niet koud. Dus de verwarming zal het wel doen. Zelf dacht ik: een viool zet je ook net op een radiator. Dus ook niet op een vloerverwarming. Klopt dat?
     
  13. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik heb altijd gedacht dat als de luchtvochtigheid zakt beneden de 40% dat het dan verstandig was om een dampit te gebruiken in je viool. of heb ik dat dan mischien verkeerd gedacht?
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb een keer een klant meegemaakt die zijn cellokist met cello erin op een vloer met vloerverwarming liet staan: er zat op een gegeven moment wel een barst in het bovenblad.
    40% is al aan de te droge kant: onder de 50% zou ik een strijkinstrument niet te veel laten komen.
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    De luchtvochtigheid is hier 60% nu. Dus ik hoef me nog geen zorgen te maken. ;)
     
  16. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Waarom niet gewoon een kommetje water op de verwarming zetten?
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Kan zeer zeker geen kwaad, al is het effect daarvan gering; bij strenge vorst gooit mijn bevochtigingsapparaat per etmaal 7 liter vocht in de vorm van fijne nevel in mijn relatief kleine winkel en houdt het dan nog maar net boven de 50% relatief. Bij de droogte van de laatste dagen (over een paar dagen naar het schijnt alweer voorbij) is een Dampit (of Trophy of Humitron) geen overbodige luxe. Dit jaar was het tot nu toe lang niet zo extreem als in de vorige winter.
     
  18. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Tja, dan zullen wij hier thuis nog nooit een extreme winter gehad hebben qua droogte :)
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ach, die Vlamingen weten ook niet wat een echte winter is; op dat gebied zijn het een beetje watjes! :p
     

Deel Deze Pagina