Wittner stemsleutel met geïntegreerde fjnstemmer.

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 20 nov 2016.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    Is iemand hier bekend mee?
    En bevalt het?

    Het gaat hier dus niet om de fijnstemmers aan het staartstuk maar om de grote stemknoppen.
     
  2. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ken het niet, maar ik denk dat je met geinteresseerd geintegreerd bedoelt? ;)lijkt me wel apart overigens en wat zou het voordeel zijn ten opzichte van fijnstemmers aan het staartstuk, behalve dan dat je niet zo ver hoeft te reiken?
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2016
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Screenshot_20161120-132807-01.jpeg deze?
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    Natuurlijk, da's stom van mij.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    ja die bedoel ik.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Naja, misschien is ie wel heel ginteresseerd om fijn te stemmen ;)
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    het gaat niet zo zeer om de fijnstemmers als wel dat ik begrepen heb dat bij deze stemknoppen de snaar niet meer zomaar kan losschieten.
    En als dat wel gebeurd is de snaar heel makkelijk op te spannen, net als bij een gitaar.
    Nu moet je drukken en draaien en heel veel kracht zetten.
    Bij deze stemknoppen hoeft je maar heel weinig kracht te zetten.

    Zoals gisteren, na dat ik een paar uurtjes gespeeld had en de snaar losschoot.:confused:
    Ik had gewoon de kracht niet in mijn hand om die weer goed vast en gestemd te krijgen.:mad:
    Gelukkig heb ik toen hulp gekregen en heb weer verder kunnen spelen.
    Met zo'n Wittner stemknop had ik het waarschijnlijk wel zelf gekund:)
    En ik wil niet afhankelijk zijn van anderen als er een snaar losschiet.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.618
    Homepage:
    Wittner stemsleutels zijn bedoeld ter vervanging van fijnstemmers in of op het staartstuk. Ze hebben een ingebouwde vertraging van 8.5 : 1. Je moet ze pas (laten) maken door het gat in de sleutelkast op te ruimen. De sleutels zelf kunnen niet worden pas geslepen. Ze worden geleverd met de gangbare coniciteit van 1: 30. De sleutels aan de linkerkant zijn precies tegengesteld werkend aan die aan de rechterkant.
    Een reden die wordt aangevoerd om ze te laten zetten is dat er dan geen staartstuk met een fijnstemmer behoeft te worden gebruikt. Maar met een staartstuk met alleen een fijnstemmer voor de E (en dat kan een fijnstemmer zijn die in het gat in het staartstuk werkt!) kun je met de stemsleutels prima stemmen, tenminste wanneer er snaren gestemd moeten worden met een kunststof- of darmkern. Ik zie het nut er niet van in. Bovendien zijn ze vrij prijzig: circa €80,= per 4 stuks exclusief montage.
    Wat is er mis met de reguliere houten stemsleutels die als ze goed passen, uitstekend te bedienen zijn?

    Als je een nieuwe snaar moet opspannen en je hebt Wittner fijnstemsleutels, ben je nog wel even bezig met het opwinden, omdat die vertraging van 8.5x er in zit. Men heeft daarom een soort sleutel in het leven geroepen die je dan weer op de stemsleutel zet:

    upload_2016-11-20_14-51-59.png
    Je ziet het ook wel bij gitaren waar de stemsleutels ook een vertraging hebben.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    En hier heb je een punt.
    Er is niets mis met de stemsleutels zelf.
    Nu weet ik niet hoe jij dat bij cellosleutels vind, en ik denk dat jij waarschijnlijk behoorlijk veel ervaring hebt met het gebruik van die sleutels, en er dus handig in bent.:p
    Maar voor mij is dat anders, ik gebruik de sleutels maar heel af en toe, en dan ervaar ik dat als één brok ellende.:mad:
    Het kost mij heel erg veel kracht om de sleutel te draaien en te duwen, en het lukt dan bijna niet om dan ook nog een klein stukje te draaien, door het gebruik van zoveel kracht ben ik geneigd om direct een halve draai te maken waardoor er de kans ontstaat dat de snaar knapt.
    Dit alles geeft veel stress.
    Bij de wittner stemknop hoeft je niet te drukken en te draaien in één.
    Je hoeft als ware niet de stemknop op zijn plaats te houden als je draait.
    En de vertraging vind ik niet erg.:)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.618
    Homepage:
    Ik heb geen ervaring met Wittner cellosleutels.
    Maar als je bij de reguliere cellostemsleutels simultaan drukken én draaien moet, dan lijkt me dat de stemsleutel niet goed past. Als je bovendien heel veel kracht moet aanwenden om de sleutel in beweging te krijgen, kan ik me goed voorstellen dat die dan plotseling in beweging komt en daarom doorschiet, met alle gevolgen van dien. Zo kun je ook niet stemmen. Een sleutel behoor je soepel in beweging te kunnen krijgen, zodat je exact kunt stemmen. Is dat niet het geval -en dat lees ik uit jouw beschrijving- dan past de betreffende sleutel niet goed. De sleutel blijft juist zitten omdat de wrijving groter is dan de trekkracht van de snaar. Met extra menskracht kun je de sleutel dan wél verdraaien, want er wordt dan extra energie aangeleverd, voldoende om de wrijvingsweerstand te overbruggen. Het moet dus ook weer niet té soepel gaan, anders blijft de sleutel niet op z'n plaats.

    Maar bij een cello is er een ander 'probleem'. Terwijl de meeste vioolsnaren een kunststof- of darmkern hebben zijn cellosnaren in de meeste gevallen voorzien van een stalen kern. Er zijn wel cellosnaren die een darm- of kunststof als kern hebben, zoals: Chorda (Pirastro), Gold (Pirastro), Synoxa (Pirastro), ProArte (D'Addario) maar als dat niet het geval is wordt het lastig stemmen met stemsleutels. Niet omdat goed passende sleutels dan verstek laten gaan, maar omdat de snaarspanning van dergelijke snaren veel hoger is en je daardoor hele kleine verschillen niet of nauwelijks nog kunt regelen met de sleutel. Bedenk daarbij ook dat de diameter van de stemsleutel mede bepaalt hoe fijn je kunt afstemmen. [Een viool stemsleutel is daarbij in het voordeel → kleinere diameter!] Vandaar dus ook dat de meeste cello's een staartstuk hebben met geïntegreerde fijnstemmers. En dan kom je op het punt dat je kunt stellen: ik heb liever een staartstuk zonder fijnstemmers maar dan wel stemsleutels die een dergelijke taak kunnen overnemen.
    Maar wat is dan het voordeel als je die fijnafstemming kunt doen met de stemsleutels in plaats van met de fijnstemmers in het staartstuk? Daar ben ik wel benieuwd naar.
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    Ik weet niet hoe dat bij viool is, maar bij cello moet je altijd drukken en draaien.

    En ik denk dat voor de meeste amateur cellisten geld dat de grote stemsleutels het énige grote pijn punt is aan de cello.:(
    De houten stemsleutels blijven gewoon achter in ontwikkeling.
    Werken niet prettig en laagdrempelig.
    Het vraagt vaardigheden , lef en kracht om die aan te draaien.
    Nogmaals het gaat mij bij de wittner stemsleutels niet perse om het fijnstemmen, maar om het gemak waarmee ze te bedienen zijn.
    De fijnstemmers op het staartstuk werken bij mij prima.
    Tot ik op het punt kom waarop ze helmaal zijn uit of ingedraaid , dan moet je wel aan de grote stemsleutels draaien, en dan begind de ellende.:mad:
    Daar komt nog bij dat ik soms gewoon de kracht niet hebben om de grote stemsleutel op te draaien.:(
    Bij de wittner sleutels heb je geen kracht nodig, vandaar dat ze mij ideaal lijken.:)
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.368
    Ja, soms lastig, @marloes s . Wat ik wel eens merk, bij sommige cellospelers, dat er een drempel is. Als het niet vaak gedaan is voelt een cellist zich ineens onmachtig als een snaar los schiet. Voor de meesten geldt: na een paar keer gedaan te hebben is de drempel weg. Wel kan het idd zwaar zijn: draaien en duwen tegelijk.

    Mooie info, @Oosterhof Vioolbouw . Op de een of andere manier zou het mij wel aanspreken ook het fijnstemmen met de stemknoppen te doen. Toch houd ik het maar bij het oude .... . Wie met het 'grove' werk vertrouwd is geraakt (nieuwe snaar zelf plaatsen, los geschoten snaar op orde brengen) kan het 'fijne' werk prima aan het staartstuk doen.

    Vraag. Als door temperatuurwisseling of droogte een snaar los schiet: wat gebeurt er in dezelfde situatie als de snaar muurvast zit met zo'n Wittner? Kromme kam of gebroken snaar of al teveel kracht op hals????
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    Hier heb ik eens over zitten nadenken.
    Door een hogere vochtigheid zet hout uit, en dus zal een houten stemknop ook eerder vast komen te zitten dan los te schieten.
    Wang en stemknop zetten uit en klemmen elkaar vast.
    Bij droogte krimpt het hout en schiet de boel los.
    Bij uitzetting van hout door vochtigheid, zal een houten stemknop dus meer klemmen dan een kunstof stemknop omdat allen de wang dan uitzet en en niet de kunstof stemknop zelf.
    Je hebt dus eerder minder verschil in spanning op de hals, kam en snaren , dan met een houten stemknop.

    Natuurlijk zijn dit alleen maar gedachten en ben ik erg benieuwd naar de mening en onderbouwing van anderen :)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.618
    Homepage:
    Is allemaal waar wat je schrijft: hout werkt en is dus gevoelig voor verschillen in temperatuur en vocht.
    Naar mijn mening heeft temperatuur een grotere invloed dan het verschil in vochtigheid. De vochtopname als gevolg van een hogere relatieve vochtigheid gaat veel langzamer. De opname van vocht gaat veel beter in de kopse nerfrichting dan in de langsrichting. En is esdoorn (de wang van de sleutelkast) gevoeliger voor vocht dan ebben?
    Dan denk ik dat de aangebrachte conus van 1:30 die de meeste stemsleutels hebben (sommige instrumenten hebben 1:20) er juist voor zorgt dat de stemsleutel ook weer past als er verschillen in vocht en temperatuur optreden. Dat is misschien wel juist de reden dat de vroegere meesters dit zo bedacht hebben. Waarom moet een stemsleutels anders conisch zijn?
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    Geen idee, ik zou het niet weten.
    Goed punt!
    Maar kan de werking van een instrument dusdanig groot zijn dat de kam krom trekt? de snaren of hals kan afbreken?:eek:
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.618
    Homepage:
    Nee, dat lijkt mij niet. Het gaat maar om heel kleine verschillen.
    Wel kan de toets bij een cello 'werken' waardoor de afstand tot het bovenblad wijzigt.
     
  17. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik vind het wel apart dat jouw stemsleutels zo lastig zijn. Ik kan ze prima gebruiken. Draai ze regelmatig even aan om mijn fijnstemmers weer ruimte te geven.
     
  18. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Nou, ik kan wel een voordeel bedenken. Het lijkt me een stuk gemakkelijker stemmen als ik tegelijkertijd kan strijken èn aan de stemsleutel draaien. Met fijnstemmers is dat echt onmogelijk.

    Ik heb trouwens ook moeite met de stemsleutels. Het lukt me wel, maar kost veel kracht. Ik moet er wel even bij gaan staan en met de volle hand de sleutel beetpakken, want met alleen duim en wijsvinger lukt het niet.
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.013
    Dan ben ik gelukkig niet de enige:p
     
  20. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Gelukkig, lotgenoten!
    Bijkomend voordeel is dat mijn cello bijzonder goed op stemming blijft. En zo zie je, elk nadeel hep zn voordeel!
     

Deel Deze Pagina