Wolf schoudersteun rubbers verweren snel.

Siliconen slang zou wat mij betreft niet de voorkeur hebben. De lak vervuilt met siliconenresidu en kan een eventueel herstel van de lak in de weg zitten. Wat ik begrepen hebt is dat siliconen langzaam ook vervliegt en zich op andere plaatsen kan hechten en zorgt voor een "slipperige" laag.
Heb je ooit wel eens een raamkozijn gelakt over een kleurlak waar siliconen in zat of waar schilderskit met siliconen is gebruikt??? Dan weet je meteen waarom siliconenslang geen goed idee is. Siliconen deeltjes laten de lak dan kringelen en zorgt voor pitten op de lak. Je kan je hele kozijn nogmaals schuren en daarna met speciale lak overdoen. Echt heel frustrerend, tijdrovend en duur grapje. Vandaar dat ik geen fan meer ben van siliconen in welke vorm dan ook als het ff kan....... :-)

De Reactie omtrent Schilderen over siliconen snijdt weinig hout: er is bij een schoudersteun geen sprake van natte verf maar van droge, uitgeharde vioollak. Er zijn fabrikanten van schoudersteunen die siliconenrubber op hun voetjes gebruiken (Augustin-VivaLaMusica)

vandaar dat ik ook geen fan ben van dat soort merken.
Bij het herstellen van lakschade gaat het wel degelijk over natte lak. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van droge lak waarmee je kunt retoucheren. Snijd in mijn optiek wel degelijk hout.

Ook de groeten!
Een kenmerkende reactie van Bert. Ik zou me schamen met zoiets.

De lak vervuilt met siliconenresidu en kan een eventueel herstel van de lak in de weg zitten. Wat ik begrepen hebt is dat siliconen langzaam ook vervliegt en zich op andere plaatsen kan hechten en zorgt voor een "slipperige" laag.
Heb je ooit wel eens een raamkozijn gelakt over een kleurlak waar siliconen in zat of waar schilderskit met siliconen is gebruikt???
Ik denk dat het een beetje anders zit.
Een lakretouche wordt in de meeste gevallen gedaan met een alcoholische lak. Dat is omdat de alcohol relatief snel verdampt waardoor de opgebrachte lak snel droog is, zodat er niet dagen gewacht hoeft te worden op een volgende laklaag. Eenmaal geretoucheerd is de lak dus droog. Wanneer die laklaag in contact komt met een voet van een schoudersteun die is uitgerust met een stukje siliconenslang, is er niets aan de hand. Er zal vanuit de siliconen geen migratie plaats vinden van siliconen (of anderszins) want die zit ingebakken in de molecuulstructuur die lijkt op een polymeer. De unieke chemische structuur van siliconen geeft het oppervlak een lage oppervlakte-energie waardoor er vrijwel niets aan hecht.
Het lakken (schilderen) over siliconenkit is precies de tegengestelde handeling: de siliconen laat geen enkele hechting toe.

@ Frits: AMEN.
Dank voor de toelichting!

De reactie van Bert kan ik echter begrijpen, voor de zoveelste keer duizendste keer iemand die het niet begrijpt, niet weet en/of niet de ervaring en of kennis heeft.
Daarbij de naam "Klarineutje", Klarinet + neutje!

Verder(s) ben ik zelf nog nooit een lak tegengekomen waar siliconen in verwerkt zijn, die bestaan gewoonweg niet! Wel sealers, een coating voor lak (een oppervlakte behandeling) waarbij siliconen een afdichtende werking hebben.

Siliconen is nagenoeg niet over te lakken/verven. Er zijn primers die de siliconen oppervlakkig aan tasten waardoor de verf/lak beter zal hechten.
Daarbij blijven een groot deel van de siliconen zelfs na uitharding behoorlijk plastisch en zal de uitgeharde lak er afspringen bij vervorming.

Terug
Naar boven