Wolftoon door oude kam?

Discussie in 'Viool' gestart door chrish, 20 okt 2010.

1. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Onlangs eigenaar geworden van m'n 2e viool. Geluid is op zich leuk voor een studie viool maar bij 2 noten heb ik een wolf. B op de G snaar en de A snaar, bij de vorige G snaar was dit niet en bij de nieuwe wel. Weet iemand hoe dit komt? De kam is duidelijk aan vervanging toe want de snaar verdwijnt er bijna helemaal in. Als ik de kam in de breedte vasthoud met de wijs/duim vinger dan is de wolf weg.

Op de oude stalen snaar is er geen wolf aanwezig. G en A zijn Corelli crystal, ik heb deze ook op de primaire viool en daarop klinken ze prima (n.b andere prijsklasse viool ;))

De stapel stond heel erg scheef toen ik hem kocht, ik heb deze iets rechter gezet maar zoals een bouwer het doet lukt mij niet, kan het hier mee te maken hebben? De stapel staat achter de kam maar in lijn met het voetje van kam.

Ik zal vanavond een stuk opnemen, misschien is het daarop hoorbaar.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Probeer ook maar eens de B te spelen op de G-snaar (in hogere positie bijvoorbeeld in Pos. IX met 2e vinger) met dezelfde frequentie als de b op de A-snaar. Vermoedelijk niet bespeelbaar: Wolf! Dan ook nog eens de b op de E-snaar (4e vinger Pos. I) Zal ook wel een Wolf hebben.
    Snaren lijken me het probleem niet voor een Wolf, maar de stapel en daarna de kam wél. Andere snaren geven een andere klank maar laten niet opeens een Wolf verdwijnen, tenzij je overgaat op een geheel ander type: bijvoorbeeld alles darm overgaan naar alles staal of omgekeerd. Dan heb je verschillende kamdrukken op het bovenblad.
    Bij de stapel is het niet alleen de juiste plaats maar ook de juiste spanning tussen de bladen. Als het juist positioneren en inpassen van de stapel je niet lukt moet je dat laten doen, want dat is precisiewerk.
    De kam speelt ook een heel belangrijke rol en wanneer de snaren er halverwege in weg zinken, zou ik daar zeker een andere op pas (laten) snijden.

3. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Het is geen wolf, het is een ratel lijkt of er iets los zit in de viool maar dan zou het op elke noot moeten zijn lijkt mij? Ik heb al gekeken op scheuren, slechts 1 gerepareerde heb ik kunnen ontdekken, maar haarscheurtjes zijn heel lastig te zien. Het is overigens alleen voor de speler hoorbaar, het publiek kan genieten van een zeer mooi geluid :)

De klank van de viool is werkelijk subliem, het gaat hier om een (kopie?) marcus stainer. De viool klinkt met oude kam en scheve stapel beter dan mijn andere viool en die is getaxeerd op een xxxxx bedrag. Ben dus erg benieuwd wat de bouwer er mee kan.

3 november heb ik een afspraak, ik zal de bevindingen dan plaatsen.

4. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer de diagnose onjuist blijkt te zijn heeft iedere suggestie voor het verhelpen van het euvel geen zin. :/

5. servowire

servowire

Lid geworden:
    20 sep 2010
    (ik zou graag weten wat een wolftoon is?)

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
  7. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008

Kun je het horen. Ik heb dus geen wolftoon maar een ratel.

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik dacht even (hoopte) dat we de ratel zouden horen, maar dit gaat alleen over de wolftoon.

9. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Zoals beloofd hierbij een linkje naar mijn instrumenten:

Het bijgeluid op A snaar is weg, zat een rijstkorrel verstopt.

Ik ben zelf groot fan van de Xaver, alleen hier moet nog veel aan gedaan worden.

De persoon die de violen verkocht aan mij heeft nog een derde, ene Arntsz Antal, iemand bekend met deze naam?

NB. de laatste viool is niet van mij.

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wat mij toch wel erg verbaast is hoe het mogelijk is, dat je het geluid van een rammel kunt verwarren met die van een Wolftoon! Maar de praktijk leert dat het vóórkomt.

Deel Deze Pagina