Wordt paardenhaar oud bij geen gebruik?

Discussie in 'Overig' gestart door chrish, 20 dec 2015.

  1. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    In navolging van het topic over snaren die oud worden vraag ik me af hoe het nou zit met onze strijkstokken.

    Mijn vraag:

    Blijft haar van een strijkstok goed bij geen gebruik? Zowel met als zonder hars erop.

    Ik heb weleens oude stokken met aangekoekt hars op de haren een beetje alcohol en je haalt het er weer af en de haren zijn weer wit, helaas blijkt het haar daarna vaak slecht te zijn het neemt b.v geen hars meer op omdat de "haakjes" van de haren versleten/weg zijn. Gebeurd dit proces ook bij geen gebruik?
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Interessante vraag, ben benieuwd naar de antwoorden.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Haar is opgebouwd uit onder andere het eiwit keratine en zal dus na verloop van tijd op natuurlijke wijze vergaan.

    Ook de kleine huisgenootjes als de stofmijt zal de haren aanvreten. Denk hierbij eens aan de oude viool in de kist op zolder welke na jaren weer tevoorschijn komt.

    Veelal zijn de haren van de strijkstok los gaan laten er hangen plukjes los. In de kist vind je dan ook vaak (loep) de velletjes van de mijtenlarve.

    Remi
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zitten die mijtenlarve of eitjes(?) van de mijt altijd standaard in je beharing van de strijkstok?
    Kun je er iets tegen doen?
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    De mijten zitten gewoon in ieder huis en leven van huidschilfers en zo.
    In een gesloten vioolkist is het voor de huismijt lekker donker en behaaglijk, ze komen er vanzelf op af.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Oke duidelijk, ze zitten dus niet van nature in het haardenhaar.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Je moest eens weten... Schurft wordt veroorzaakt door mijten. Maar dat zijn weer andere mijten dan huisstofmijt. Ik denk dat zodra je een stok met paardenhaar in je huis hebt, er gewoon ook mijt in zit. Het zijn minibeestjes van o,2 mm die overal leven, vooral in je matras. Moet ik nog ff doorgaan?...
     
  8. JosHuis

    JosHuis

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    54
    Bij een strijker met een redelijk milde streek, die zo'n beetje elke dag de stok uit de donkere kist/hoes haalt, blijkt haar op de stok behoorlijk lang mee te gaan.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Mijn vioolkoffer staat meestal met de deksel geopend zodat het daglicht vrije toegang heeft. In de deksel zit dan de strijkstok. Daglicht dus en daar houden de eventuele 'beestjes' niet van.
    Tot nu toe geen beestjes waar genomen.
    Zo moet 'ie er uit zien:

    Huisstofmijt.jpg

     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Heb je een fikse vergrootglas in je bril, Frits?.... Mijten zijn heel mini... :p
     
  11. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Mijn strijkstok hangt aan de muur, puur voor het gemak. Hier had ik nog niet aan gedacht, maar da's dan een bijkomend voordeel!
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn stokken zitten altijd in een dichte koffer dus in het donker, maar geen enkel probleem met beestjes die de haren als maaltijd gebruiken.
    Enige jaren geleden had ik nogal veel stokken. En die heb ik toen gewoon los in een slaapkamerkast gelegd.
    Toen ik na enige tijd eens een stokje wilden pakken zag ik dat van alle stokken de haren half tot geheel aangevreten waren.

    Nu is het wel zo dat ik de laatste jaren de huisspin niet meer verwijder. Dit zeer dunne spinnetje laat ik gewoon zitten. Volgens mij hebben deze nuttige diertjes ook de huismijt op het menu.

    Dus dames laten zitten die spinnetjes.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015

Deel Deze Pagina