Wordt Topic/spel/viool overbodig?

Als alle strijkersforumviolisten de hier aangeprezen frets op hun toets plakken kan dit Forum een stuk worden afgeslankt.

Pluhus... een beetje werk aan de winkel voor de vioolbouwers onder ons om de afstand kam-kielhoutje op precies de juiste lengte in te stellen.

Winwin‼️

Laatst bewerkt:
Ja, en daarom zijn gitaren in principe ook altijd vals! (maar de meeste gitaristen -een uitzondering daargelaten- en hun publiek hebben daar klaarblijkelijk niet zo veel moeite mee)

Om precies die reden heeft een vriend van mij, na zijn eindexamen gitaar met cijfer 9 te hebben afgesloten, zijn gitaar ingepakt en nooit meer uitgepakt.

Daarom ook is een gitaar nooit zuiver omdat de fretten de frequentie bepalen. Het hangt van de toonsoort af of een bepaalde stemming goed en rein klinkt. Zet je de capodaster een stel fretten hoger dan kan er meestal helemaal niets meer van kloppen. Maar ja, een gitarist die een capodaster hanteert heeft zijn (muzikaal)gehoor al lang verpest. Daar is niets meer te redden.

Tja, er zijn veel grappen over altviolisten, lang niet altijd altijd terecht, maar waar blijven toch al die gitaristengrappen?
Over gambisten niets dan goeds, want hun snaren én frets zijn van het edele Darm, en dat kan nóóóóit fout zijn!

Is mijn gehoor zo rot? Of klinkt dit voor geen meter...

Leuk voor 🤔 ... niemand. ;)
Klinkt voor geen meter. De dame kan ook niet best vioolspelen. Maar het probleem wordt in eerste instantie veroorzaakt door die toets met fretten!

Aan de hand van die video kunnen we niets concluderen over jouw gehoor
Met dat gehoor is niets mis! Gelukkig valt JanJan het op en dat is een prima zaak.

Excuses voor mijn directe reactie. Ik reageer op de frequentie als die greep naast de fret is. Dan klinkt het niet zuiver. Voor velen maakt het niet uit en dat maakt muziek toegankelijk voor velen. Melodie, ritme, .. alles speelt mee.

Dit is redelijk verschrikkelijk. Mijn vedel klinkt een stuk beter. Ik heb het idee dat de fretten niet precies goed op de toets zijn geplakt…..

Terug
Naar boven