Xylol

Discussie in 'Overig' gestart door Hopf, 14 mei 2013.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Een van mijn allereerste violen maakte ik schoon met een vloeistof op basis van een recept van mijn vioolleraar. Een soort voorloper van Cobal. Het bevatte lijnolie, petroleum en nog een tweetal ingrediënten waarvan me de naam is ontschoten. Niet zo gek, bijna vijftig jaar :p

    Kennelijk heb ik het er de laatste keer, dus vijftig jaar geleden, wat al te gul opgesmeerd en kennelijk niet (goed) gepoetst, want toen ik de viool kortgeleden uit de kist haalde (dus ook hier voor het eerst na vijftig jaar), zat er een soort olielakachtige laag op de spirituslak van het instrument. Inclusief vastgeplakte, miniscule, haartjes van de hoes.

    De vraag is of die laag plus de haren nog kunnen worden verwijderd. Wellicht door een vioolbouwer, maar het lijkt mij vrij zinloos iemand aan het werk te zetten voor een instrument waar ik toch niet meer op speel. Een kennis die werkzaam is als restaurateur van schilderijen suggereerde Xylol. Een overigens niet ongevaarlijk goedje. Heeft iemand hier ervaringen mee?

    Ronald
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Xyleen/Xylol is een ontvlambare vloeistof. Inademing van de dampen kan aanleiding geven tot hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid of bewusteloosheid. De stof is irriterend voor de huid en de ogen. Blootstelling van zwangere vrouwen aan Xyleen dient vermeden te worden.

    In jou geval geen kans op een miskraam of zo.

    Je zou heel voorzichtig met een wattenstaafje en wat gedestilleerd water kunnen proberen of de pluisjes los komen. Een druppeltje afwasmiddel en een beetje lauw/warm water lijken mij geen direct gevaar. Olielak lost er niet van op en spirituslak evenmin.Spiritus en enige anderen vorm van Alcohol moet je vermijden, met uitzondering van een borrel om op te drinken.

    Cobal ken ik totaal niet, wel Cobol, een programeertaal.

    Remi
     

Deel Deze Pagina