Yo-Yo Ma ~ Bach project & CD

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door JanHut, 29 aug 2018.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Meerdere berichten kwam ik de laatste maanden tegen over Yo-Yo Ma, cellist. Hij gaat de 6 continenten langs met de cellosuites van Bach. Op bekende- en minder voor de hand liggende plekken gaat hij ze alle 6 spelen (marathon van 36 delen) en er wordt een CD uitgebracht.
    De veelheid van berichten en de stijl kwamen mij wel commercieel over. Ik heb al opnames van mr. Ma die de suites speelt en dan ook nog het commerciële randje: misschien ga ik (als fan) dit keer wel niet kopen.
    Wel werd ik nieuwsgierig en kwam dit tegen (NDR radio, commentaar):
    https://www.ndr.de/ndrkultur/rezens...-Woche-Yo-Yo-Ma-Six-Evolutions,yoyoma112.html
    Ik ging overstag, bestelde de CD.
    Eerste indrukken: heel, heel speciaal. Menselijk en hemels, persoonlijk en integer.
    [​IMG]
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Inderdaad, het proces van interpreteren houdt nooit op. YoYoMa speelde het als twintiger, als veertiger en nu als zestiger en kwam nu zelfs tot een eigen nieuwe volgorde van het spelen van de delen van de suites.
    Met alleen maar commercieel handig 'insteken' kom je er niet met de opname van de suites; de ontwikkeling van de cellist heeft nieuwe wegen geopend voor de uitvoering van de 6 suites. Hierdoor komt bijvoorbeeld de 6e suite weer heel anders uit de cello.
    @JanHut, wat een geweldige tip! Ja, natuurlijk ging je overstag en waarschijnlijk zul je niet de enige zijn!
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439


    Bouree 1 licht dansend, Bouree 2 liefdevol, Sarabande verdriet en hoop.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2018
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439

Deel Deze Pagina