Yu Manabe

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Lein, 25 jun 2013.

  1. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Violinist Yu Manabe play Rock It - Herbie Hancock

    Hier vinden jullie de link van een filmpje van Yu Manabe. Ik vond het zelf erg leuk gedaan en deel de link graag hier:




    groet,

    lein

    P.S. graag had ik een eleganter linkje gemaakt bijv. met het woord 'hier' maar ik heb geen idee hoe dat moet. Iemand die dat weet of weet waar ik het kan vinden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Voor het maken van elegante links: zet de BB code aan onder het berichteninvoervenster!
     
  3. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    De violiste is wel creatief. Ik snap het liedje echter niet.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Het is een oud pop nummer uit de jaren 80 geloof ik van Herbie Hankock een van de eerste scratch nummers zoals dat in die tijd heette. Zeg maar een voorloper van de huidige DJ's

    Beetje het zelfde idee als de 2cellos maar die doen veel zonder dubbing en deze dubt diverse viool effecten over elkaar heen omdat het niet alleen kan.

    Ik vind het erg leuk om te zien hoe mensen steeds meer violen in de populaire muziek mengen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Dat biedt perspectieven voor beginners: kraswerk waarbij het niet uitmaakt waar de strijkstok zich bevindt (of zoiets).
    Ik mag hopen dat de percussie-viool eentje is van goedkope allooi.
    Je moet er van houden, het is wel inventief maar ik vind het niks.
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    bedankt voor de uitleg. Ik hoorde een samenvatting van geluidjes en gekras, maar ik ga even een origineel lied opzoeken.
     
  7. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Niet lang geleden zag ik op tv een concert van de 12 cellisten van de Berliner Philharmoniker (geloof ik). Zij speelden als toegift The Pink Panther-melodie. Hierbij werd geen enkele manier om geluid aan een cello te ontlokken vermeden.
    Een piepend geluid voortbrengen door met een klamme hand over de lak te wrijven, De rechterarm op de snaren laten vallen, gevolgd door een korte kras dicht bij de kam zijn maar twee van de mogelijkheden die ik me nog herinner. Zo`n feest van speelplezier en virtuositeit.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    @Jos: wat je 'virtuositeit' noemt. Soms is een goede definitie gewenst.
     
  9. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Volgens meneer van Dale (die altijd geduldig op antwoord wacht) is virtuositeit: meesterschap over de middelen van een kunst, of meesterschap waarvan een kunst(werk) blijk geeft.
    Ik weet niet of jij veel kunt met deze definitie, maar het lijkt mij vooral een die sterk onderhevig blijft aan interpretatie. En interpretatie, zo weten we is weer sterk afhankelijk van iemands vooropgezette ideeën c.q. stokpaardjes.

    Natuurlijk staat het iedereen vrij om ergens niet van te houden. Ik zie er zelf de meerwaarde niet zo van in om dat steeds weer te berde te brengen, maar goed ook daar is iedereen vrij in natuurlijk.
    Ik zou het Frits vooral gunnen om eens open te staan voor andere manieren waarop een instrument bespeeld kan worden en de verwondering toe te laten. Vergeet niet dat de moderne tijd al ouder is dan wie van ons dan ook.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ik sta best open voor andere manieren waarop een instrument bespeeld kan worden, maar vraag me dan ogenblikkelijk af of het instrument daarmee geen geweld wordt aangedaan. Want om op deze manier bespeeld te worden heb je echt geen duur meesterinstrument nodig noch eentje uit de Chinese republiek. Het is in feite niets anders dan klanken produceren uit een in handen zijnde viool. Op dat punt aangekomen 'laat ik inderdaad de verwondering toe'.
    Ik weet niet hoe oud de moderne tijd is, want die is volgens mij tijdloos omdat die mee schuift op de tijdlijn.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ik lees dit toevallig nog eens door en ben ook eens aan het spitten gegaan naar een definitie van 'virtuositeit'.
    Dan kom ik met toch iets geheel anders: "Virtuositeit staat voor de extreme technische vaardigheid die iemand bijvoorbeeld kan bezitten bij het bespelen van een muziekinstrument, in combinatie met een sterke expressie."
    Dit is dan de definitie die Wikipedia geeft in de context van muziek, waardoor het veel beter aansluit met het onderwerp hier op SF.
    Wie het allemaal nog eens in detail wil nalezen kan hier uit de voeten.
     

Deel Deze Pagina