Yvonne Smeulers (viool) + grote namen + jonkies spelen Novacek

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Henri Vieuxtemps, 27 sep 2008.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Het populairste stuk van de Tsjechische componist Ottokar Novacek (1866-1900), die dus niet zo oud werd, is perpetuum mobile. Van deze componist zijn geen foto's te vinden op internet.
    Hier een opname van Yvonne Smeulers en Sander Sittig (die samen vanavond in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam te horen zijn) van hun dubbelcd met Tsjechische componisten. http://nl.youtube.com/watch?v=5SHf9lt5WAs
    Anders dan grote namen uit het verleden en de nieuwe generatie jonkies maken ze er geen snelheidswedstrijd van.

    Grote namen:
    Michael Rabin speelt Novacek (MET ORKEST) Perpetuo Mobile: http://nl.youtube.com/watch?v=eMA3zDwf1EA (2.22 minuten, recordhouder tot nu toe)
    Nathan Milstein - Novacek's 'Perpetuum Mobile' http://nl.youtube.com/watch?v=DbWM3SEVnaE
    Jascha Heifetz Plays Novacek ((MET ORKEST) http://nl.youtube.com/watch?v=UUQofFirOfU
    Henryk Szeryng: http://nl.youtube.com/watch?v=vn5DU7CZRIg

    Jonkies en onbekenden:
    Emerson Millar: http://nl.youtube.com/watch?v=GGCXq7BGUKw
    Een violist: http://nl.youtube.com/watch?v=Y65iCg9Esmc
    Danny Chen http://nl.youtube.com/watch?v=Dr3d8NE6d8c (2.31 minuten)
    Laszlo Farkas: http://nl.youtube.com/watch?v=hombZK_W23o
    Yigit Karakas: http://nl.youtube.com/watch?v=WjfX-XJBzdQ
    Cazacu Iulia: http://nl.youtube.com/watch?v=3Gm_lgdY6PI
    ANI BUKUJIAN: http://nl.youtube.com/watch?v=mhIW6UT6mIs
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ja, hier komt toonvorming toch wel erg om de hoek kijken. Van alle aangegeven links vind ik de uitvoering van Yvonne Smeulers toch wel de beste direct gevolgd door Ani Bukujian.

    De rest strijkt wel ijverig en geeft de indruk dat ze de zaak technisch beheersen, maar iedere aangestreken noot komt niet tot klinken en dat is nu juist de cruciale factor in dit stuk.

    Yvonne dus: alleen jammer dat het YouTube fragment meer een diapresentatie is met op de achtergrond de uitvoering zélf. Ik zou daar graag de uitvoering zien van Yvonne met begeleider, maar die is kennelijk niet voorhanden?

    Frits
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Klopt dit was van een cd van hen + plaatjes erbij. Hier een opname van Spiegelzaal:
    http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/avro/klassiek/video/webcast/spiegelzaal/080921_spiegelzaal.wmv
    Na 33.30 spelen Yvonne en Sander sonate in A van Cesar Franck 2 delen, maar Yvonne is een beetje verkouden.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ik heb het tot tweemaal toe geprobeerd, mar wanneer ik die link probeer te openen loopt mijn PC vast! :(

    Zijn er die dezelfde ervaring hebben?



    Frits
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Met deze link krijg je meteen, dus zonder de 33.30 minuten daarvoor, Yvonne Smeulers en Sander Sittig: http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/avro/klassiek/video/webcast/spiegelzaal/080921_spiegelzaal03.wmv
    Misschien werkt die beter? Bij mij liep ook 1 keer de computer vast toen ik bij "nu afspelen" ging klikken bij de eerste link die ik gaf.
    Via www.radio4.nl en dan bij Programma's links "Spiegelzaal" intikken kom je op http://www.radio4.nl/page/programma/28/2008-09-28
    Daarbovenin kan je dan 21-9 aanklikken. Dat geeft de link: http://www.radio4.nl/page/programma/28/2008-09-21
    Vervolgens naar beneden scrollen en dan kom je ook op de link van Spiegelzaal en een onderverdeling in gedeelte 1 (pianiste), 2 (strijkkwartet, laatste stuk Beethoven is erg mooi als die 1e viool al die sneel nootjes gaat spelen met pizzicato's erdoor van de anderen) en 3 (Yvonne Smeulers en Sander Sittig.)
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Op verzoek van Yvonne Smeulers heb ik de opname van Cesar Franck delen 3 en 4 op Youtube gezet. Dus nu moet het zeker lukken Frits:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Mijn voorkeur gaat uit naar Michael Rabin, een viool genie pur sang, omdat hij toch beter de sfeer van dit stuk weet te treffen en het ook met orkest speelt. Perpetuum mobile van Novacek moet je namelijk met orkest spelen en niet met piano. Een piano is maar een surrogaat voor het palet van een orkest.
    Bovendien moet je het met een durf al mentaliteit spelen. Het is de dood of de gladiolen, zeggen de wielrenners. En Rabin kon dit erg goed zowel live als op de plaat.
    Als ik mij niet vergis, dan heeft Rabin deze Novacek opgenomen samen met een aantal andere stukken in de jaren tussen 1950 en 1953.
    Michael Rabin was toen tussen de 14 en 17 jaar oud. Toen ook nog maar een jonkie. Ongelofelijk als je erover nadenkt. :)
     
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Een stukje soloviool van Yvonne Smeulers van haar dubbelcd met Sander Sittig met Tjechische componisten.
    Erwin Schulhoff (1894-1942) Sonata for solo violin, Yvonne Smeulers violin
    Allegro confuoco, Finale Allegro risoluto
    http://nl.youtube.com/watch?v=QFXmAAutOD4
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Nou, ik heb het 1:26 min volgehouden. :p

    Tja, wat de compositie betreft: onsamenhangend, zonder enig verhaal, oninteressant.
    Ik zou bijna zeggen: zoiets kan ik ook nog wel in elkaar flansen. Maar wat heeft men aan mijn mening?
    Mochten er toch hele volksstammen zijn die dit uitermate waarderen: prima, vooral veel luisteren en herhalen!

    De vraag die bij me opkomt is wat de meerwaarde zou kunnen zijn van het op deze manier toepassen van YouTube. Weer een soort diasessie met plaatjes van het hoofd van de componist en violiste met op de achtergrond zeer vaag wat vioolklanken (ik moest mijn versterker erg ver opdraaien om een beetje volume te krijgen!!)

    Neen dit kan mij echt niet bekoren.


    Frits
     
  10. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Sommige mensen, ook strijkers, houden niet altijd van atonale muziek. Voor hen houd de klassieke muziek bij Bartok op en ze zitten niet te wachten op atonale kraspiepmuziek en atonale pokkeherrie / atonale klankexpressie. Net als bij het vioolconcert van Berg lag het in de lijn der verwachting dat U dit ook slecht te pruimen zou vinden. Shostakovitsch symfonieen en strijkkwartetten zal U waarschijnlijk ook een stuk minder vinden (of gewoonweg bagger) dan een symfonie van Brahms, gok ik.
    Zelf ben ik wel gewend aan moderne klassieke muziek. Vaak ga je zo'n stuk (dat had ik ook bij de 5e symfonie van Mahler, die ik eerst niet begreep) pas waarderen als je het een paar keer gehoord hebt of met een orkest gerepeteerd hebt. Maar mijn voorkeur ligt bij de (in mijn oren) ten onrechte vergeten onbekende romantische en virtuose vioolconcerten.
    Persoonlijk vind ik dit stuk wel wat hebben. Het doet een beetje Iers aan. De reden dat ik het op Youtube heb gezet is dat Yvonne Smeulers dat wilde (en zelf niet kon) en omdat ik de bladmuziek niet had heb ik wat plaatjes van haar en de componist gegoogled. Haar motivatie was dat deze "te weinig gespeelde componist" meer aandacht verdiende. Maar die krijgt hij in ieder geval niet van U. Iemand anders had op Youtube de video de hoogste beoordeling van 5 sterren gegeven. Misschien vanwege de techniek of muzikaliteit van de violist of de kwaliteiten van de componist of vanwege mijn plaatjesserie. Er staat geen commentaar bij.
    U kan zich ook inschrijven bij Youtube en video's beoordelen met 1 ster (slecht) tot 5 sterren (erg goed) en commentaar leveren op het spel, de compositie of het filmpje.
    Altijd welkom en interessant, zowel op dit forum als op Youtube. Je mening uiten: Dat zouden meer mensen moeten doen.
     
  11. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik vind het een goed stuk. Het zou zo de solosonates van Bartok kunnen vervangen in een recital. Yvonne speelt het ook uitstekend. Maar ja, dat wisten we al wat ze kon.
    Dank je wel, dat je het op YouTube gezet hebt.
    Wellicht nog een idee, om als je iets nieuws bericht over Yvonne Smeulers, niet alles in hetzelfde draadje te zetten. Dit bemoeilijkt zoeken op het forum, volgens mij. :)
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Beste Henri,

    je spreekt in post #10 over mij in de 3e-persoon enkelvoud tegen het lezerspubliek en dat is een niet echt elegante manier van converseren, omdat het riekt naar roddel.

    Ik heb de moeite genomen de meeste posts van jouw hand in de rubrieken ‘Concerten, uitvoeringen’ en ‘Beroemde solisten’ door te nemen en te analyseren en dat is niet zonder reden: ik krijg klachten van forumbezoekers die mij vragen of ‘die Vieuxtemps niet geweerd kan worden’. Gezien het geringe aantal reacties op jouw onderwerpen, interesseert het namelijk niemand –op Alexander na dan- welk stuk de lezer nu weer wordt voorgeschoteld. Het gaat daarbij altijd om nieuwe opnames op YouTube, die door jou daar op zijn geplaatst, al of niet met een diavoorstelling ondersteund door geluid. Dat betekent, dat dit forum voor het grootste deel wordt gebruikt om jouw YouTube-creaties onder de aandacht te brengen: StrijkersForum fungeert daarbij als advertentiemedium.

    Aangezien ik de mening ben toegedaan dat iedereen op dit forum zijn zegje mag doen, mits de Regels in acht worden genomen betekent het ook, dat ik niet ‘zo maar‘ iemand de toegang tot dit forum ga weigeren.
    Maar het wordt een andere zaak, wanneer de bijdragen het forum niet dienen, leden doet wegblijven en aspirant leden hindert tot toetreden. Wanneer die bijdragen er ook nog op zijn gericht de eigen zaak: ‘Henri Vieuxtemps per YouTube’, te promoten wordt het ernstig.
    Nu ook meerdere forumleden met klachten komen zijn we op dit punt beland.

    Ik kan iemands schrijfstijl en gekozen onderwerp niet beïnvloeden, maar heb wel te maken met de inspanningen dit forum te laten groeien. Wanneer jij daarin aantoonbaar een beperkende factor bent geworden, moet ik gaan nadenken hoe hiermee verder te gaan.

    Als eerste ga ik daarom een aantal onderwerpen afsluiten of vastzetten, zodat daar niet meer op gereageerd kan worden. (Dat zal geen probleem zijn, want er zijn eigenlijk geen reacties).
    Een tweede maatregel is, onderwerpen waarop nauwelijks of niet is gereageerd en die verwijzen naar YouTube-opnames, te verwijderen. Er zijn –lijkt me- voldoende andere manieren om YouTube-fragmenten onder de aandacht te brengen.

    Ik hoop met deze maatregel beide partijen ter wille te zijn.

    Frits Oosterhof
    Administrator StrijkersForum
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hallo Frits, Sorry, ik wil natuurlijk niemand tegen de borst stuiten of tegen de haren in strijken of irriteren -dat is natuurlijk niet in mijn belang- maar ik had U inderdaad beter met U kunnen aanspreken. Niet helemaal goed aangevoeld (in #10 reeds verbeterd). En roddel: met wie dan? Dat er verder klachten over mij op dit forum van anderen zijn: Van mij mogen mensen dat ook uiten op dit forum dan kan ik hun kritiek meenemen. Ik maak mij toch niet schuldig aan grof taalgebruik, laat staan dat ik moeite doe om mensen bewust te kwetsen. Zo ja, dan ben ik niet te beroerd mij daarvoor te excuseren. Verder heb je op fora mensen die vrij regelmatig schrijven of die zelf vinden dat ze veel te melden hebben.
    Tot zover de vorm.
    Nu de inhoud. Ik heb inderdaad een missie, namelijk onbekende muziek, voornamelijk onbekende romantische tonale vioolconcerten onder de aandacht proberen te brengen, hoewel dat soms ook weerstand of irritaties of totale desinteresse kan oproepen. Om niet het hele forum daarmee te terroriseren of overheersen, gebruik ik daar 1 of 2 "draadjes" voor, waar vrij weinig mensen op reageren. Maar misschien genieten hier wel veel mensen in stilte van of doen ze nieuwe ontdekkingen of wordt het forum (nog?) te weinig gelezen. Die 2 draadjes zijn toch wel 2 keer 200-700 keer bekeken.
    "Naxos neemt 200 cd's op van 19de eeuwse vioolcomponisten o.a. Godard" van Henri Vieuxtemps [ 1 2 ] heeft 43 reacties gegeven en is 3285 !!! keer bekeken. Over dat aantal mag je als forumbeheerder niet klagen dacht ik, vergeleken bij andere onderwerpen.
    Om die reden had ik bij een vorig draadje over Yvonne Smeulers haar nieuwe Youtubevideo geplakt, anders dan het advies van Alexander in #11 "Wellicht nog een idee, om als je iets nieuws bericht over Yvonne Smeulers, niet alles in hetzelfde draadje te zetten. Dit bemoeilijkt zoeken op het forum, volgens mij"."
    Over onderwerpen als over vioolbouw gerelateerde onderwerpen, weet ik niks, dus zeg ik daar weinig of niks over en daar zal je BertBoonvioolbouw vaker over horen, die ook nog eens een gezaghebbende deskundige is.
    En om inhoudelijk de discussie voort te zetten, die U met uw reactie opriep in #9: Vindt U dat de klassieke muziek bij Schoenberg/ Bartok/Strawinsky en de atonaliteit op is gehouden?
    Of vind u dit weer een vrijpostige vraag, die bij U irritaties oproept en waar U niet op in wenst te gaan. Of is dit nou een onderwerp waar U als forumbeheerder een "nieuw onderwerp" over opent in de stille hoop dat nou eens niet de veelschrijvers van dit forum daarop reageren, maar de vele andere forumleden of wellicht nieuwe forumleden?
    En nu ik toch bijdehand bezig ben: Het is nu 23.03 uur volgens mijn computer, maar volgens dit forum 0.58 uur. Volgens mij is de wintertijd reeds ingegaan.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Het gaat er helemaal niet om dat ik met "u" aangesproken dien te worden, in tegendeel zelfs. Anders zou ik mijn reacties toch ook niet onderschrijven met Frits, dacht ik zo. Het is jammer dat je niet aanvoelt hetgeen ik bedoel met spreken in de 3e-persoon enkelvoud en "rieken naar roddel". (3e-persoon enkelvoud is overigens het woordje 'hij' en niet: 'jij'!). Je hebt de tekst aangepast zo zag ik, waardoor ik niet meer kan aangeven waar de schoen wringt.

    Gelukkig komen opmerkingen aangaande de inhoud van Henri V. bij mij terecht buiten dit forum om, en zo hoort het ook. Ik ben me er ook terdege van bewust dat ik terughoudend moet zijn over de inhoud ervan op dit forum. Ik heb eerder al gezegd dat een ieder het recht heeft op dit forum te melden wat hij of zij wil mits voldaan aan de Regels. Die Regels worden niet overtreden, dat is het punt niet.

    De vraag die staande blijft is: dienen de bijdragen dit forum nog of gaat het om de promotie van YouTube-filmpjes van Henri V.?

    Want ook in een goed bekeken onderwerp (3285 views) met veel reacties (32 x) draait het toch steeds weer om YouTube in combinatie met Henri V. Zodra het niet meer om YouTube gaat, komen er ook meer reacties los. Ik vraag me af wat er over blijft wanneer YouTube er niet zou zijn! In de kern zit daar de meeste weerstand van een aantal klagende leden: te veel YouTube.

    Of de vraag waar de atonaliteit ophoudt irritatie bij mij oproept is niet zo relevant. Van veel groter belang is, of mijn antwoord een bijdrage levert, want of mijn antwoord nu ja of nee is, wat maakt het uit? Een zelfde soort vragen krijgen we met een zekere regelmaat hier op het forum in de trant van “wie vindt u de beste violist”? En dat zijn vragen waar niemand wat mee kan, of beter gezegd de antwoorden dragen niets bij want wat de een steengoed vindt, moet een ander helemaal niets van hebben.

    En om bijdehand te zijn, moet je ook eerst speurwerk verrichten voordat er een harde uitspraak wordt gedaan, want over de systeemklok van dit forum zijn door mij en anderen een hele tijd geleden al diverse reacties geplaatst:

    https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=807

    https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=702

    Ik zou je graag uitnodigen eens met onderwerpen voor de dag te komen die helemaal vrij zijn van verwijzingen naar YouTube-fragmenten. Ik ben reuze benieuwd of er dan ook zo veel gepost wordt door jou en of er dan meer mensen dan alleen Alexander een reactie leveren.

    Een forum waar men alleen maar veel onderwerpen bekijkt is ten dode opgeschreven. Het komt overeen met zoals iemand eens zei: "alleen maar halen en niets brengen".
    Het bewijs dat het dan slecht afloopt is eerder geleverd: dat forum bestaat namelijk niet meer.

    Geef het eens een kans! ;)


    Frits


    Opm.:
    ik heb de tijdzone in je profiel aangepast, die stond verkeerd. Nu moet het wèl kloppen!
     
  15. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Het is jammer dat bijzondere Youtubeopnames niet onder de aandacht gebracht kunnen worden op dit forum. Op het Radio4forum hebben ze juist een aanpassing gemaakt, zodat bijzondere klassieke Youtubefilmpjes embedded/ ingesloten zijn op het forum. Zo kan je dan andere mensen van het forum wijzen op bijzondere opnames of veel bekeken video's, zoals een deel van een Mozartconcert van Janine Jansen die 650.000 keer bekeken is.
    Hoewel mijn filmpjes van voornamelijk bijzondere vioolconcerten misschien weinig keken worden, stel ik wel mensen in staat kennis te nemen van deze parels uit de 19de eeuw. Ik geef gratis bijles om de lage repertoirekennis van veel forumlezers op te krikken, tenzij ze blijven volharden in hun culturele achterlijkheid op klassieke muziek gebied en niet eens de moeite nemen er naar te luisteren. 1)Ik maak het ze makkelijk met alle noten erbij 2) ze leren ervan. En dan nog klachten.
    Maar ja mensen die persisteren in hun klassieke culturele armoe vallen kennelijk niet te verrijken.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Je verhaal heeft veel analogie met het volgende voorbeeld:
    Stel dat ik vind dat de huidige jeugd aan verarming lijdt omdat ze niet naar klassieke muziek luistert. Moet ik ze dan via dit forum er constant en in overmaat op wijzen dat er prachtige concerten en DVD’s zijn? Ik zou ook kunnen aanvoeren dat ze “niet eens de moeite nemen er naar te luisteren”. Dit is dan ook een “persisteren in hun klassieke culturele armoe” te noemen.
    Je kunt de kennis wel willen verrijken, maar wie zegt dat een ieder dat wil?

    Op een zeker moment kun je dat waar je vol van bent niet aan iemand opdringen. Je ziet het zelf niet als opdringen, maar het wordt wel door de doelgroep zo ervaren. Dat gaat ook zo met het onder de aandacht willen brengen van de onbekende(re) werken en solisten. Bovendien geldt in dit geval ook: “overdaad schaadt”, waarmee ik zeggen wil, dat er wel heel vaak en heel veel wordt gerefereerd aan YouTube-fragmenten. Kan ook moeilijk anders wanneer dat als enig gereedschap wordt gehanteerd en dan wordt men het zat.

    In je reactie geef je ook al aan dat het Radio4forum een mogelijkheid biedt kennis te maken met onbekende werken en dat maakt jouw poging een kopie (of is Radio4 aan het kopiëren geslagen?).
    Je had het mogelijk wat bescheidener moeten aanpakken en de lezer niet moeten overvoeren met eindeloos lange opsommingen van al die fragmenten.

    Frits
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Kan dit verschil van mening niet worden opgelost door een forumcategorie "vioolmuziek op YouTube" o.i.d. te openen; leden die daar geen belangstelling voor hebben hoeven daar dan niet te komen en hoeven derhalve ook niet te klagen. Er zijn ook leden die de rubriek bouw zelden bezoeken, terwijl daar toch ook veel berichten worden gepost door een kleine minderheid van de leden? Voor de berichten van Henri heb ik niet veel belangstelling, maar ze storen me ook niet.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Mij storen de berichten van Henri V. ook niet alleen heb ik te maken met klachten. Die kan ik niet negeren. Ook degene die daarover klaagt hoeft natuurlijk dat onderwerp niet te openen en zou zich er niet aan hoeven storen. Maar waarom klaagt men dan toch?

    Anderzijds is dit forum niet bedoeld om gelegenheid te geven YouTube-filmpjes te promoten, hetzij van Henri V. zèlf, hetzij van andere nog onbekende solisten. Met een aparte rubriek ben ik toch bang dat het die kant opgaat en dan kan men beter zijn/haar toevlucht zoeken op het Radio4forum!

    Ik wil er ook geen forum van maken, dat gelegenheid geeft tot reageren over alles waar maar een snaar op zit.
    Ja zeker, er zijn mensen die de 'bouwafdeling' volledig overslaan, maar van hen krijg ik geen klachten. Dus er zit toch iets anders dwars wat irritatie opwekt.

    Ik ben natuurlijk blij met iedere suggestie en zal mijn gedachten laten gaan over hoe dit het beste is op te lossen, zodat een ieder met genoegen onderwerpen opstart en reacties plaatst. Maar het moet wel overwogen zijn zodat het een oplossing is die voldoet en die daarom blijvend kan zijn.


    Frits
     
  19. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Volgens mij is het een redenatiefout om te beweren dat ik de groei van dit forum in de weg zou staan door reclame te maken voor onbekende vioolconcerten.
    BertBoon heeft een goed punt. Het bijt elkander namelijk niet. Mensen lezen dit forum selectief. Veel lezers redeneren misschien: Daar heb je Vieuxtemps weer met z'n onbekende vioolconcerten. Ik heb daar geen boodschap aan, het interesseert me niet, dus kijk, luister ik er niet naar en dus zal ik de nieuwe rubriek ""Strijkers op Youtube" dan ook niet aanklikken, zeker niet als Vieuxtemps erop plaatst (Uiteindelijk kan ik me toch niet "opdringen"" als mensen die onbekende Youtubefilmpjes niet aanklikken via dit forum). Ik blijf daar in ieder geval op plaatsen om in ieder geval Alexander daarmee te plezieren, als mij die mogelijkheid wordt geboden. Er is namelijk veel te veel onbekende goede muziek, dat keihard aandacht nodig heeft. Krijgen ze die promotie niet in de concertzalen, dan zou dit forum daar een podium voor moeten zijn, ook al wordt het misschien weinig bekeken.
    Dit geldt ook voor andere violisten in Nederland naast Janine Jansen, die hele interessante dingen spelen en een hele goede techniek hebben en die te weinig aandacht krijgen. Als die violisten niet de promotie krijgen op tv bij Paul en Witteman of de Wereld draait door, dan zou dit forum daar aandacht aan moeten geven voor hun promotie. Als namen bijvoorbeeld: Isabelle van keuelen (te oud en te grijs voor de tv?) net als Emmy Verhey en Vera Beths, Simone Lamsma, Lisa Jacobs, Liza Ferschtman, Quirine Viersen(cellist), Saskia Viersen, etc

    Onbekendevioolconcerten of vioolrepertoire in het algemeen is een aspect dat op dit forum thuishoort mijns inziens net als aspecten die met vioolbouw te maken hebben. Het ene aspect van het forum is nou eenmaal populairder dan een ander gedeelte van het forum, wat niet een reden mag zijn om de minder populaire aspecten rond strijkinstrumenten op dit forum te deleten. Dan ben je verkeerd bezig als forumbeheerder. Binnenkort, als ik de bladmuziek heb, wil ik op verzoek van Lisa, die daar eerder op dit forum over schreef het celloconcert van Vieuxtemps in Youtubevorm met de solopartijnoten erop kunnen plaatsen. BertBoon zal er waarschijnlijk dan niet naar kijken, maar Lisa en Alexander wel. Die ga je dan ten onrechte frustreren in hun forumgebruik.

    Misschien dat zo'n rubriek "Strijkers op Youtube" wel vaak wordt gelezen als ik nu even de link met Janine Jansen erop zet met 666,792 !!! kijkers Mozart Violin Concerto 5 (2of 5) Janine Jansen- violin
    Daar kunnen we toch ook mooi over discussieren?
    En wat bereft die ""klachten" over mijn Youtubefilmpjes: Zet ze maar op dit forum, voor mijn part anoniem, dan kunnen we daar ook over discussieren en ik ben dan benieuwd hoe Bert Boon en Alexander of andere forumleden daar over denken.

    Ik hoop niet dat Frits deze zogenaamde "klachten" zelf heeft verzonnen om z'n eigen maatregelen kracht bij te zetten. Persoonlijke irritaties, belangstellingen of meningen zouden los moeten staan van het forumbeleid. Die klagers zouden zich eigenlijk kapot moeten schamen dat ze als forumlezer en vaak strijker zo verschrikkelijk weinig vioolconcerten kennen. Verder is het kinderachtig om te gaan janken bij de forumbeheerder ipv van mij af te zeiken op dit forum zoals het hoort, dan kan ik er ook op reageren. Ik zou dus alleen al om die reden die "klachten" bij een forumbeheerder seponeren of niet ontvankelijk verklaren.
    Verder zou het leuk zijn als naast een vioolbouwer als Bert Boon, conservatoriumstudenten, conservatoriumdocenten, beroepsviolisten uit orkesten, strijkkwartetten, solisten, etc. ook eens op dit forum gaan schrijven, naast voornamelijk amateurs.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Het op het forum discussiëren over klachten van anonieme leden over de bijdragen van de heer Vieuxtemps? Het moet niet gekker worden!
    Laten we het over strijkers-gerelateerde onderwerpen hebben en verder Gods water over Gods akker laten lopen zolang het bij het onderwerp hoort en aantijgingen van persoonlijke aard maar vermeden worden en het taalgebruik een beetje binnen de perken blijft!
    Dat Frits klachten verzint kan ik me niet voorstellen. Dat lijkt mij ook een geheel verkeerde gedachtengang van Henri.
     

Deel Deze Pagina