Zeer oude cello

Discussie in 'Cello' gestart door Joseph, 31 jan 2015.

  1. Joseph

    Joseph

    Lid geworden:
    28 nov 2013
    Berichten:
    19
    Ik ben bij 2 vioolbouwers geweest die zeiden dat het een Barok meester cello uit 1750-1800 is. De cello is zeer karakteristisch. Ik heb nogal wat meningen over herkomst gehoord bijv.: Bohemen , Oostenrijk ( Leidolff stijl ).
    Ze hebben gezegd dat ze waarschijnlijk ook de meester achter kunnen halen , maar geen idee waarom , ze hebben het niet gedaan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 8 mrt 2015
  2. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Je zult het vast al wel hebben bekeken, maar als je door één van de f-gaten kijkt zie je dan zo'n label van de bouwer? Met de naam van de bouwer kun je al meer proberen te achterhalen via internet of vakmensen. Dit is het enige wat ik met mijn gebrek aan kennis hieraan kan bijdragen.... :cool: Ik vind de cello in ieder geval prachtig om te zien!
     
  3. Christa

    Christa

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    32
    Zeker een mooie cello. Alleen wat mij opvalt is dat de voorkant donkerder is dan de achterkant. Komt dat door het nemen van de foto's? Of is deze ooit een keer overgelakt?
    Gewoon een nieuwsgierige vraag ;)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik vind de foto's van niet al te beste kwaliteit mede door de slechte belichting. Wanneer de cello dan ook nog uit een zeer donkere lak bestaat wordt het wel heel erg moeilijk om hier nog iets zinnigs over te zeggen. Ik ga er dan ook geen uitspraken over doen.
     
  5. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Ik reageerde twee dagen na het plaatsen van de foto's. Ja die hulp klinkt vrij magertjes zoals je het hier verwoordt (of bedoel je dat nou juist niet zo?), maar dat was het enige waarmee ik je met mijn beperkte kennis kon proberen te helpen zoals ik toen ook al schreef. Helaas heb je daar zelf ook niet meer op gereageerd...
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Je gaf daar een welgemeende reactie, met relativerende woorden; prima toch?
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik kan helaas, ook niet vanuit indrukken of vermoedens, iets zeggen over ev. herkomst van de cello.
    Wel dat'ie er prachtig, aansprekend oud uit ziet.
    Hoe is de klank?
    (By the way: ik probeerde eens een mooie oude cello; de klank was arm, dun).
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Boheems, eind 18e eeuw. Ik heb er een aantal van dit type op de werkbank gehad voor reparatie en er ook wel eens een paar verkocht: vaak zijn ze wat kleiner van formaat, maar leveren een donkere, ronde toon. Wees er gelukkig mee en speel er veel op!
     
  9. Joseph

    Joseph

    Lid geworden:
    28 nov 2013
    Berichten:
    19
    De cello was nog in de jaren 80'' door Lindenman ter Amsterdam gerepareerd en werd helaas een laagje lakk over de scheuren gebracht. Daarom lijkt het dus donkerder. Ja , klopt ! De cello is wat kleiner van formaat , het is een 7/8 cello. De cello klinkt zéér goed , heeft een donkere kleurrijke toon met natuurlijk darm-snaren.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    N.a.v. #8 en #9 : uniek!
     

Deel Deze Pagina