Zeldzame altviool gebouwd door Stradivarius onder de hamer!

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 26 mrt 2014.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dat onder de hamer natuurlijk niet letterlijk nemen! In diverse media weet men kennelijk het verschil niet tussen een viool en een altviool. Het gaat echter om de altviool uit 1719 bijgenaamd 'Macdonald'. Het instrument schijnt in een puike staat te verkeren qua lak. Volgens Sotheby’s zou de opbrengst wel eens €33 miljoen kunnen bedragen. Het achterblad is uit een geheel.
    Zie hier het artikel: http://www.thestrad.com/latest/news/rare-1719-stradivarius-viola-to-go-on-sale

    En zo klinkt 'ie: http://nyti.ms/1fgox9h
     
  2. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    sorry als ik me vergis, maar het woord Viola betekent toch altviool? Anders was het toch Violin?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, dat is correct. In de gegeven link wordt ook gesproken over een altviool, dus dat is goed. Maar er zijn ook meldingen over dit instrument die het een viool noemen. Die meldingen heb ik hier niet geplaatst. Ik heb me in de eerste reactie niet helemaal duidelijk uitgedrukt.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Ik hoorde het vanmiddag op de radio en daar werd vermeld dat het om een viool ging ik dacht toen meteen aan de lady blunt en de messiah en aangezien de eerste een paar jaar geleden bij Tarisio geveild is en de laatste in een Engels museum zit had ik geen flauw idee welk instrument het dan kon zijn gezien de "normale" violen van Stradivarius voor aanzienlijk minder weggaan. Ik vind het veel te veel geld in vergelijking met de lady blunt die fantastisch klinkt en naar mijn mening in een betere staat verkeert.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Hoe kun je dat beoordelen als je beide instrumenten nog nooit in handen hebt gehad? En als jij de Lady Blunt in een blinde vergelijking met andere goede, ook nieuwe, violen zou moeten herkennen, dan zou jij dat echt niet kunnen. En wees eens eerlijk: vinden jullie de vòrm van deze altviool ècht mooi? Ik vind hem wat gedrongen, het instrument mist "schwung". Maar ja, 't is wel een Stradivari, hè?..
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Ik heb de lady blunt in mijn handen gehad! en messie heb ik in het Ashmolean museum gezien!
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Oké, Chris, te snel geoordeeld! En hoe speelde die Blunt? Trouwens, ik heb de Messias ook in Oxford gezien, ik vond het een heel gewoon uitziend instrument, het deed me denken aan een goed gebouwd Chinees instrument. Ik vond de tenorviool van Stradivari in Florence veel indrukwekkender. Qua afwerking zijn Stradivari-violen niks bijzonders, tegenwoordig doen ze dat even goed.
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Ik heb hem in mijn handen gehad maar ik heb er niet op gespeeld! Het is een prachtig instrument om te zien.
     

Deel Deze Pagina