Zijn er onder jullie die weleens zelf een staartstuk hebben gemaakt? Ik zie vrijwel nooit bouwers die het staartstuk ook zelf maken, terwijl het me toch geen onmogelijke opgave lijkt.
Ik heb wel snarenhouders gemaakt voor barokinstrumenten. Moderne snarenhouders uit de ebbenfabriek kosten weinig. Het maken van een snarenhouder is geen enorm moeilijk karwei voor een geoefend houtbewerker, maar het kost relatief veel tijd, zodat je als vioolbouwer meestal naar confectie grijpt. Zelf heb ik nog dozen vol (gebruikte) snarenhouders staan die overbleven na vervanging door kunststof. Met een beetje poetsen zijn ze nog weer prima bruikbaar wanneer je eens een houten nodig hebt. Ook beter voor het milieu, want ebben is als schaars en palissander valt onder de CITES en is beschermd. Op een oud instrument staat een oude snarenhouder vaak ook beter.
Ja, ik heb er diverse gemaakt ook in verschillende houtsoorten. Het kost een aanzienlijke tijd maar ik wilde een keer zoiets gemaakt hebben. Zo heb ik ook ooit stemsleutels, toetsen en kinstukken gemaakt uit het ruwe hout. Ik zal bij gelegenheid eens kijken of ik nog afbeeldingen van een of meer staartstukken heb.
Ik heb zelfs foto's (helaas niet al te scherp) van de bouw van zoiets: Het materiaal is gestoomd perenhout. Heel licht in gewicht!
De brokkelige gaten vielen mij op. Ik zou daar zelf nog niet tevreden over zijn en een nieuwe poging doen met een scherpere boor ofwel het geboorde gebied pas later afwerken. Vioolbouw gaat ook over details. Voor wie daarin is geïnteresseerd is het maakproces wel goed te zien. Versiering met een brandmerk aan de voorzijde is volgens mij niet zo gebruikelijk maar het mag natuurlijk wel.
Ja, inderdaad: details. En daarom meld ik maar even dat het helemaal geen brandmerk is!! Als je nou toch wat zoekt, moet je het wel goed doen.
Een forum is bedoeld om meningen uit te wisselen: ik geef de mijne. Of iemand daar zijn of haar voordeel mee wil doen is eigen keuze. Dat de versiering geen brandmerk is maar dat het monogram van de bouwer gemaakt is met een andere techniek maakt niet zoveel verschil: het blijft ongebruikelijk.
Het aanbrengen van een versiering op die plek is helemaal niet ongebruikelijk en wordt zelfs frequent gedaan. Of je het mooi vindt is een ander verhaal. Maar wat mij het meest tegen valt van al die meer dan 17 jaren dat de heer Boon hier bezig is: ik heb nog nooit een eigen maaksel hier voorbij zien komen. Kom eens met iets van jezelf Bert en steek je nek eens een keer uit. Laat ons ook eens kritiek leveren op jouw werk!
Daar heb je helemaal gelijk in Frits. Jij steekt altijd je nek uit, en dan is het zo gemakkelijk om commentaar te hebben. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat meneer Boon zelf nooit iets maakt, en al zijn producten uit China betrekt.
Ik had het alleen over een monogram, niet over versieringen in het algemeen. Uit economische motieven betrekken veel vioolbouwers snarenhouders van moderne instrumenten van de groothandel of van een atelier dat daarin is gespecialiseerd, hetzij uit Duitsland of Frankrijk voor de chique handgemaakte versies of uit India voor het dagelijkse werk. Aan de snarenhouder van Oosterhof kan iedereen zien dat de gaten voor de snaarbevestiging nogal brokkelig zijn, daarvoor hoef je geen vioolbouwer te zijn. Of ik mijn eigen werk hier wel of niet toon is mijn keuze en dat ontneemt mij niet het recht om kritiek te leveren op degenen die dat wel doen. Ik probeer dat in parlementaire termen te doen.
Ja, uiteraard bepaal je zelf of je eigen werk wilt tonen. Nee, als je nooit iets van jezelf plaatst is je recht van spreken daarmee verkeken. Dat begrijpt ieder weldenkend mens. Een ander de mogelijkheid te durven geven kritiek te kunnen leveren, dat is het waar het aan ontbreekt. Een groot politicus zul je ook niet worden.
Maak je geen zorgen over mijn politieke ambities: die zijn afwezig. Als je eigen werk openbaart kun je hopen op slechts gejuich en applaus, maar je moet ook rekenen op kritiek. Daar moet je dan tegen kunnen en er wellicht iets mee doen. De brokkelige gaten in jouw snarenhouder heb je toch ook zelf kunnen zien: ik kan er in ieder geval niet omheen kijken.
Als ik het dan goed lees en begrijp, zeg je dat je niet tegen kritiek kunt. Dat is je enige reden om in al die jaren (meer dan 17) niets van eigen maaksel te openbaren. Want stel je voor dat Bert Boon ons iets laat zien waar wat over valt op/aan te merken. Man, man, de wereld is te klein. Als jij “brokkelige gaten” ziet en beweert er niet omheen te kunnen kijken, zou ik je aanraden eens door die gaten heen te kijken. Letterlijk alsook figuurlijk.
Ik moet dit onderwerp nu wel op slot zetten, want ik zie dat Liuwe na vele maanden afwezigheid de gelegenheid te baat neemt om de 'zaak' op te stoken. De standpunten zijn duidelijk. We weten nu waarom Bert Boon nooit eigen werk laat zien. Goed om te weten.