Zelfbouw elektrische viool, hoe te lakken.

Discussie in 'Overig' gestart door Boltwater, 26 nov 2010.

  1. Boltwater

    Boltwater

    Lid geworden:
    26 nov 2010
    Berichten:
    1
    Beste Forum leden,

    Sinds mijn 12de heb ik de droom om ooit zelf eens een elektrische viool te maken. Dit kwam na aanleiding van een bezoek aan de vioolbouwer meneer van Berkum te Zutphen.
    Mijn idee was om een elektrische viool te maken waar de karakteristieken van de viool naar voren komen maar toch duidelijk is dat het een elektrische viool is. Hierbij wou ik de middenbeuk maken met verder slechts de contouren van de viool.
    Na een grondig onderzoek deze zomer en onderdelen via het internet gekocht te hebben was daar het moment om mijn eigen viool te gaan maken. Na aanleiding van viool tekeningen heb ik een mal gemaakt voor het buigen van de contouren van de viool. Hiervoor is er 1,5mm vliegtuig triplex gebruikt wat onder de hete kraan zeer flexibel wordt. Dit alles met veel lijm vastgezet in de klemmen met een antimal.
    Het gaat verder zeer voorspoedig maar nu ben ik aangekomen op het moment om het geheel te gaan lakken. Hebben mensen hier tips voor hoe ik dat het beste kan doen en de nerf er het beste te laten uitkomen.


    Zie hier het resultaat tot nu toe:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Met vriendelijke groet,

    Boltwater
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Beste Boltwater,

    Ik heb met volle aandacht dit bouwwerk aan de hand van de foto’s bestudeerd en moet zeggen dat ik het best geslaagd vind. Er zijn echter ook nog een paar vragen bij me op gekomen zijn, want er wordt vermeld dat het buigen van de krans heel gemakkelijk gaat met vliegtuigtriplex van 1.5 mm dikte. Wanneer ik dan de foto’s bekijk is vooral op de laatste te zien, dat de dikte vele malen meer is dan 1.5 mm. Een strip met die dikte (1.5 mm) buigen onder heet water zal goed gaan. Klopt het dan dat er meerdere strips (ik gok op: 6) tegen elkaar aan gebogen en gelijmd zijn?

    Op foto 6 zie ik nog net een stukje van de hals. Is er ook een krul gesneden? Of is dit een eenvoudiger uitvoering?

    Dan terug naar de eigenlijke vraag: het lakken.
    Het hangt er een beetje vanaf wat het doel is. Moet het enkel en alleen bescherming geven, dan zou gekozen kunnen worden voor een blanke polyurethaan lak, een dergelijke lak wordt keihard en is daardoor tot hoogglans te maken. Volgens mij is dit in de handel onder bootlak (HEMA heeft het volgens mij wel). Ik weet niet of het nog in de handel is, maar GLITSA is ook een harde transparante lak.
    Ik denk niet dat er met de houtstructuur van berkentriplex (want dat zal de samenstelling zijn) veel eer te behalen valt, want veel vlam zit er niet, zeker in vergelijking met een prachtig gevlamd stuk esdoorn. Daarom naar mijn mening geen tijd stoppen in allerlei sealer- en gronderingstechnieken, de klank zal daar niet door beïnvloed worden. Die komt uit de elektronica.
    Anders wordt het wanneer er een kleurtje aan gegeven moet worden. Wanneer het dan ook nog transparant moet zijn moet er eerst gesealed worden, daarna een gekleurde grondlaag opbrengen om te vervolgen met de transparante lak in een drie- tot viertal lagen. Dat 'sealen' kan met een beetje schellak opgelost in alcohol.
    Twee lagen opbrengen, tussendoor licht schuren, daarna de kleur opbrengen, dan de transparante laklagen.

    Frits
     

Deel Deze Pagina