zet uw viool op de foto!

Discussie in 'Overig' gestart door woodpecker, 22 sep 2006.

  1. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Hallo vioolbouw forumbezoekers,

    Al enige tijd lees en reageer ik met zekere regelmaat op dit forum, met name in de rubriek vioolbouw. Ik heb gemerkt dat er erg veel interessante onderwerpen worden besproken en dat er af en toe flink gediscussieerd wordt. Nu ben ik na al dit lezen erg benieuwd geworden hoe jullie de besproken onderwerpen in de praktijk brengen, ofwel: hoe zien de door jullie gebouwde violen eruit? Ik weet dat sommigen van jullie het niet zo zien zitten om hun creaties te 'showen', maar het zou erg leuk en verhelderend zijn om ze eens te zien! Op naar de digitale camera en klikken maar....

    Groeten,
    woodpecker.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Woodpecker:

    Het lijkt allemaal zo simpel: een paar kiekjes maken met de digitale camera en klaar is Woody (alias Geerten). Maar ik vrees dat we dan van die foto’s krijgen zoals die zijn te vinden op Marktplaats: je hebt er niets aan, want wat je wilt zien is net (toevallig?) zwaar onderbelicht, dus bijna zwart en de scherpte is zo abomidabel slecht dat je ook dan nog niets ziet. En dan is het onderwerp meestal zo klein dat je er net zo goed geen foto bij kunt doen.

    Het is nog niet eens zo gemakkelijk een goede foto te maken omdat je zit met allerlei schaduweffecten. Daarbij is de achtergrond van cruciaal belang voor de verkrijging van de juiste kleur, hoewel dat laatste niet iedereen interesseert. Wie heeft de beschikking over een goede verlichtingsunit? Ik heb een half jaar geleden hier bij mijn atelier wat pogingen ondernomen, maar dan wil je wel een egale achtergrond en die had ik niet, waardoor je met Photoshop aan de slag moet. Dan wil je de krul van een aantal zijden hebben evenals die van de corpus. En als je je instrument dan hebt opgehangen aan een nylon draadje, zie je die weer terug op je plaatje: geen gezicht natuurlijk! Dat moet worden geretoucheerd met behulp van Photoshop? Nu vind ik Photoshop een zeer gebruikersonvriendelijk programma, waarbij bijna iedere logische stap in de voortgang niet werkt omdat hij onlogisch is geprogrammeerd (zal wel aan mij liggen, want ik heb geleerd logisch c.q analytisch te denken en dat is nu een handicap ;) ).

    Kijk maar eens op het internet wat Michael Darnton zegt over de fotografie van strijkinstrumenten en welke aanbevelingen hij doet. [ik zal eventueel later eens kijken of ik er binnen deze post een link voor kan aanbrengen]. Hij heeft zelf jarenlang als fotograaf voor Bein & Fushi gewerkt zodat hij weet waar ‘ie het over heeft. Nu hoeven ‘onze’ foto’s niet direct professioneel te zijn natuurlijk, maar zoiets wat op Marktplaats doorgaans wordt getoond heeft naar mijn mening geen zin. Ik zal het in ieder geval niet openbaar maken met zo’n kwaliteit. Het probleem is doorgaans dat een ieder gaat flitsen en dan heb je gelijk ongewenste schaduwpartijen. Om dat te voorkomen, heb je langere belichtingstijden nodig die weer een statief vereisen en daar gaat het ‘feest’ beginnen, want dan moet je een aantal lampen opstellen etc. etc..

    Of doe ik er te moeilijk over? :p


    Daarbij zitten velen met de vraag: hoe kan ik een digitale foto (of meerdere) plaatsen op dit forum?

    Er is al eens een vraag geweest van iemand, maar ja de webmaster is, eufemistisch gezegd, "niet zo actief" de laatste tijd. [ik hoop dat ik dat mag zeggen van Bert].
    Ikzelf heb een soort webpage en via een truc kan ik de plaatjes kwijt. Maar hoe moet dat dan voor diegenen die dat niet hebben?





    (Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 23/09/2006 om 18:52 uur)
     
  3. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Beste Frits,

    jammer dat je zoveel bezwaren opwerpt tegen het plaatsen van foto's van je zelfgebouwde instrumenten! Na het lezen van jouw reakties op dit forum was ik juist erg benieuwd geworden naar jouw violen. Volgens mij ben je al erg lang bezig met vioolbouw en heb je heel wat boeken over dit onderwerp gelezen. Je moet inmiddels erg mooie en goed klinkende instrumenten bouwen. Ook een simpel kiekje van zo'n instrument zal ongetwijfeld veel onthullen. Vermeld anders eens het adres van de door jouw beheerde website, dan zal ik daar zeker eens rondkijken.

    Nu heb ik zelf ook een 'soort van website', mijn allereerste poging om iets van mijn liefhebberij op het web te laten zien. Goed, misschien staan daar dan onderbelichte en ietwat onscherpe foto's op, zijn foute (rode!!) achtergronden gebruikt en is de keuze van de lettertypen niet geheel verantwoord, het is in ieder geval een begin. Hopelijk zal de site in de toekomst verbeteren (zo ik heb onlangs een spannende groene lap fluweel op de kop getikt om te gebruiken als achtergrond!). Ik geloof wel in de vooruitgang, en dan niet alleen op fotografisch of vioolbouw-technisch gebied...

    Ik hoop dat de andere forumbezoekers zich niet laten afschrikken door de valkuilen die Frits (alias soundboard) in zijn reaktie noemt en me toch laten meegenieten van de met bloed, zweet en tranen gebouwde instrumenten. Dus nogmaals: zoek die camera's op en kieken maar.....

    groeten,
    Geerten (alias Woodpecker, alias Woody)
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Frits, ik ben slechts moderator en geen webmaster; dat is ons aller JeePee, die zich nu onmiddelijk voelt aangesproken! :)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Woodpecker,

    Ik kan me goed voorstellen dat je als bouwer, benieuwd bent naar mijn bouwwerken. Anderen zijn dat ook, heb ik al eens vernomen. Toen ik met bouwen begon, waren er nog geen digitale camera’s, zodat het moeilijk wordt van de eerste werken een foto te presenteren. Maar gelukkig heb ik nog steeds mijn opus #2 hier hangen, een halve viool, in 1989 gebouwd voor mijn destijds 6-jarige zoon. Echter na twee streken, heeft hij hem nooit meer aangeraakt.

    Ik was me er niet van bewust dat mijn vorige post afschrikwekkend was, ik wilde juist aanhalen dat 'Marktplaatspictures' door mij niet geplaatst zullen worden. Dat betekent, dat ik mijn uiterste best doe een beetje kwaliteit op dit forum te brengen en ik hoop dat anderen ook proberen hun beste kwaliteiten qua fotografie op te hoesten.
    Om mijn woorden daarom kracht bij te zetten dan hierbij een zojuist door mij in elkaar gesleutelde compilatie van de eerder genoemde halve viool. De plaatjes zijn een maand of vier oud, want er zitten inmiddels stalen snaren op. Er zou t.z.t nog een Wittner staartstuk op moeten, om het stemmen te vergemakkelijken.

    Compilatie FO halve viool.jpg
    Re taille detail.jpg

    Het kan zijn dat er meer gedetailleerde plaatjes gewenst zijn. Maar goed het begin is er. We zien het wel.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja, dat weet ik Bert. Ik bedoelde ook JeePee, maar eh, ja ..ik had JeePee moeten aanspreken, mogelijk dat er dan wat gedaan zou zijn of toch niet?
     
  7. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    Hallo Frits,

    bedankt voor het posten van de foto! Ziet er goed uit, de viool, mooie kleur lak. Welk model heb je gebruikt voor het instrument?
    Ik zie trouwens dat een lichtblauwe achtergrond ook goed werkt, geeft een goed contrast met de oranjebruine kleur van de viool. Is de de collage gemaakt met photoshop?

    Groeten,
    woodpecker.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Woodpecker,

    Model:
    ik ben vanaf het aller eerste begin al begonnen met een eigen model, omdat ik niet de pretentie had een Strad na te kunnen bouwen, tenminste qua klank dan hè.
    Nu kan zo’n model best wel geënt zijn op een van de ‘oude meesters’ en als ik het me goed herinner heb ik de contouren van een hele (4/4) Stradivarius-achtige viool m.b.v. een kopieerapparaat met een bepaalde factor verkleind om tot de afmetingen van een 1/2-viool te komen. De welving heb ik hoger gemaakt dan er volgens de factor uit zou moeten komen evenals de krans: ook een beetje hoger. De achterliggende gedachte was dat de corpus voldoende luchtvolume moest bezitten voor een redelijke klank. Je zou voor de welvingen een zijaanzicht moeten hebben om dat te kunnen zien, want zo’n plaatje zit niet bij de collage. [Denk dat ik die in de ruwe vorm -met witachtige achtergrond- wel zou moeten hebben].

    Ja, het is een compilatie m.b.v. Photoshop van eerder gemaakte shots. Het nadeel is, dat het een beetje aan de kleine kant is. Vandaar ook mijn eerdere opmerking, dat meer gedetailleerde plaatjes wel eens gewenst zouden kunnen zijn. Eigenlijk zouden alle afzonderlijke plaatjes dezelfde grootte moeten hebben, oftewel dezelfde verkleiningsfactor. Wie weet komen er nog meer, maar het is een heel gedoe: ik ben nog niet echt bedreven in de technieken van Photoshop en daarom kost me dat erg veel tijd.

    Ja, blauwe achtergrond vind ik beter dan een grijze of geheel witte, dat laatste zie je ook nog wel veel. De kleur van het instrument wordt natuurlijk mede bepaald door de ingestelde kleurbalans op de camera en die van de monitor. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen, dat die toevallig (?) goed stond ingesteld, want op mijn monitor is de echte kleur nagenoeg dezelfde. Maar dat valt voor de lezer niet te controleren.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Zo maar wat vraagjes:

    Bert, doe je nog aan nieuwbouw of is het allemaal reparatie en restauratie?

    Hoeveel Boon-instrumenten zijn er in omloop?
     

Deel Deze Pagina