Zijn bij stalen snaren op een altviool fijnstemmers nodig?

Discussie in 'Altviool' gestart door Hopf, 28 sep 2011.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Binnenkort ga ik mijn altviool weer eens optuigen en ik dacht in eerste instantie aan stalen snaren. Gelet op de ten opzichte van een viool grotere omvang van een altviool leek het in mijn onschuld niet nodig om bij het stemmen de hulp van fijnstemmers in te roepen. Of hooguit in het geval van de A- en mogelijk de D-snaar. Ik zou dan ook graag horen of bij gebruik van stalen snaren op een altviool ook (vier) fijnstemmers nodig zijn. Want dan wordt het kunststof, denk ik, al lijkt mij een alternatief in de vorm van een stalen A-snaar en eventueel D-snaar met fijnstemmer(s), plus kunststoffen G- en C-snaar mogelijk ook denkbaar.

    Ronald
     
  2. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Van wat ik begreep bij de vioolbouwcursus hebben stalen snaren wel fijnstemmers nodig, en kunststof en darmsnaren niet. Maar ga toch maar niet alleen van mijn reactie uit, want weet niet zeker of ik het goed onthouden heb.

    Daphne
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    @ Hopf,

    (zoals beloofd! :))
    Ik ben het helemaal eens met Daphne.
    Ik heb op mijn altviool destijds Helicore (D'Addario) gezet. Dat zijn snaren met een kern van in elkaar getwiste kabels, een soort alpha-Helix structuur zoals dat bij een DNA-streng voorkomt. Ik heb dat bewust gedaan om meer spankracht te krijgen. Voor de hele set heb ik medium tension genomen, maar achteraf gezien had de C wel een high tension mogen zijn. Mijn gedachte was dat de relatief grote snaarlengte ten koste zou gaan van de spankracht, vandaar dus deze snaren in plaats van de snaren met een kunststof- of darmkern.
    Ga je besluiten om snaren aan te schaffen die een kern hebben van kunststof of darm, dan zul je waarschijnlijk goed kunnen stemmen zonder gebruik te maken van fijnstemmers, want bij een altviool zijn de snaren veel langer dan die van een viool. Bij darmsnaren hebben fijnstemmers geen of nauwelijks zin. Bij kunststof snaren zou je ze mogelijk kunnen gebruiken, maar volgens mij draai je je lam om het gewenste resultaat te bereiken.
    Ik hoop dat je hiermee tot een selectie kunt komen.

    Frits
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Daphne & Frits,

    Bedankt voor de adviezen. Wellicht een vooroordeel, maar ik heb stalen snaren in het verleden wel eens met scepsis bekeken. Al moet ik hier aan toevoegen dat ik op mijn violen niet alleen altijd een stalen e-snaar heb gehad maar ook, in het voetspoor van vele USSR/Russische violisten, een stalen a-snaar. En dus twee fijnstemmers.

    De scepsis aangaande stalen snaren waarmee ik begon was tweeërlei: ten eerste meende ik dat de a-, d- en g-snaar toch wat 'metalig' klonken. Voor de goede orde: een waarneming zonder enige wetenschappelijke pretentie. Een tweede reden, en wellicht ook een misvatting, was het vermoeden dat het haar van de strijkstokken wat sneller zou slijten. Om een lang verhaal kort te maken: na jaren Eudoxa, zitten er nu Olive-snaren op mijn 'eerste' viool. En Doninant-snaren op die andere twee :p

    Die ambitie heb ik niet waar het gaat om mijn altviool, een overigens zeer bescheiden instrument. Veertig jaar geleden afkomstig uit de boedel van een ter ziele gegaan jeugdorkest, heeft dat instrument eigenlijk alleen maar bij mij in de kast gelegen. En zeven of acht verhuizingen meegemaakt. Het uiterlijk wees op nogal oneigenlijk gebruik. Een wat nette manier om te zeggen dat de lak hopeloos was beschadigd. En hoewel ik normaliter van mening ben dat je de oorspronkelijke lak NOOIT moet verwijderen, leek mij dat in dit geval wel te billijken. Dus is de oorspronkelijke lak verwijderd en is opnieuw gelakt. Olielak, dit ter voorkoming van de haast die je moet maken bij spirituslak. Een leerzaam zij het wat moeizaam proces. En een nieuwe kam pasklaar gemaakt. Een zo mogelijk (althans voor mij) nog moeizamer proces :lol:
    En als ik dan zover gekomen ben, wil ik uiteraard ook wel weten hoe dat ding nu klinkt. Maar om daar nu de Ferrari onder de snaren voor aan te schaffen, lijkt mij wat ver gaan. Dus wordt het kunststof.

    Ronald
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dus gaat er in ieder geval één fijnstemmer gebruikt worden?
     
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Inderdaad. En zeker als ik in het geval van de A-snaar (bij nader inzien) besluit toch maar voor staal te kiezen.

    Hopf
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik zou dan sowieso voor een Wittner snarenhouder gaan met vier ingebouwde fijnstemmers. Dan kan je alle kanten op. Ook kunstofsnaren stemmen beter met een fijnstemmer, staalsnaren kunnen niet zonder. En stalen snaren zijn niet heel erg duur (bv Praezisions) en blijven ook goed op klank als je de alt een poosje niet gebruikt.
     
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Die Wittner snarenhouder is misschien inderdaad wel een idee. Nou heb ik twee van die dingen hier in een la liggen. Maar die zijn bedoeld voor een viool. Past zoiets ook op een altviool of zijn die groter?

    Hopf
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Wittner voor altviool is groter dan voor viool. Wittner hanteert twee groottes in haar assortiment geschikt voor alten met de volgende (corpus)groottes:

    39,5 - 41,5 cm
    38,0 - 39,5 cm

    Dus even opmeten en dan weet je welke je hebben moet.

    Frits
     

Deel Deze Pagina