Zo moet het niet!!

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 14 mrt 2013.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ach, het lijkt allemaal heel dramatisch, daar in China, maar wat doen wij in ons land met de postbezorgers? Of met de mensen met een bijstandsuitkering? Ik ken een gezegde waarin een balk en een splinter voorkomen. :/
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Frits, De Pulp-violen komen dan bijzonder weinig voor, want ik heb zoiets nog nooit gezien. Ik kan moeilijk beamen dat dat een teleurstelling is.
    @ Liuwe: Precies!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Nog even ter aanvulling:

    ik kwam op de Chinese site tegen dat bij deze instrumenten het bovenblad bestaat uit "Composite Wood": item#3 onder "Features". Dat zou mogelijk een of ander geperst spul kunnen zijn?
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Zal NoName#2 haar viooltjes ook daar inkopen? :p
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Frits: Toets van plastic, stok daarentegen weer van ebben: merkwaardig.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ze zullen wel bedoelen dat de slof van ebben is. Ik heb nog niet eerder een stok gezien die is gemaakt van ebben.

    Maar goed, deze jongens verwerken dus 'rustig' plastic in hun instrumenten, zelfs de stemsleutels!! Het mag niets kosten, dat moge duidelijk zijn. ;)

    @chris:
    ik dacht dat NoName#2 al haar (alt)violen en cello's tegenwoordig betrekt van de vioolbouwers o.a. Harald Lorenz in Luby (Tsjechië) vlak tegen de Duitse grens. Daar is een M6w_SpZ1h5Q[/media]&feature=player_detailpage]YouTube-impressie van in omloop die ik al wel gezien heb. Bekijk hem maar eens en oordeel zelf. Speciale aandacht voor het commentaar vanaf circa 14:00min over wat men levert!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Frits,
    Oude barokstokken zijn nog wel eens van ebben.
    @ ChrisH,
    De "Goedkope" viooltjes die NoName#2 in haar webwinkel heeft staan komen uit China; ik weet van welke leverancier.
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Ik moest gelijk denken aan dit topic waar verschillende houtsoorten met voorbeelden staan.
    http://www.maestronet.com/forum/index.php?/topic/322837-wood-identification/
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Nooit geweten, lijkt me nogal zwaar in gewicht. Weer wat geleerd.

    Dat betreft de 'kindermaten' zoals de website laat zien. De klasse B en C instrumenten schijnen uit Tsjechië te komen en wel uit Luby.
     
  10. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Wat zal de inkoop van zo'n viool zijn? €150 bij 10 tal afname? En dan voor €400/500 verkopen? Leuke winst, vooral als je bedenkt dat er geen import kosten zijn en de BTW verlegd wordt.

    Beetje offtopic maar heeft iemand al gezien dat NoName#2 nu ook les geeft middels Skype?
    NoName#2 is nou niet bepaald de beste speler (niet lullig bedoeld) en om les te kunnen geven moet je toch echt wel een studie gevolgd hebben, zelfs als je een geweldige solist bent kun je per definitie nog niet lesgeven.
    En voor slechts €32 per uur.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Chris H: Hoe weet je dat er geen importkosten zijn? Zelfs als je toevallig (komt voor) op een zending geen btw hoeft te betalen bij de Douane (en ook niet kan terugvorderen)
    moet je de btw over de verkoop nog wel afdragen. Het creëren van meerwaarde en het maken van winst behoort tot de kernwaarden van het ondernemerschap; dat is algemeen aanvaard. Kopers mogen zelf bepalen of ze het betaalde bedrag over hebben voor het gekochte product. Over en met NoName#2 is in het verleden al veel gediscussieerd; wie op dit forum zoekt zal zich een goed beeld van NoName#2 kunnen vormen. Het lijkt me niet nodig dat allemaal op te rakelen. NoName#2 heeft bovendien haar conclusies getrokken en verschijnt hier niet meer.
    @ Frits,
    Het is JAN Lorenz, Harald Lorenz is een maker van stemsleutels uit Duitsland.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Klopt Bert, ik kende ook alleen Jan Lorenz. Ik heb een viool van hem in handen gehad en ook bespeeld.

    Ik herinner me nog dat de naam Harald Lorenz me gisteren nogal vreemd voorkwam maar ik kwam het ergens tegen en heb het overgenomen. Nu kan ik alleen niet meer vinden waar ik die informatie vandaan heb gehaald. Ik ga op zoek. Als ik het vind, meld ik dat wel.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb ooit een paar violen van Jan Lorenz gehad, maar was er destijds niet enthousiast over qua klank.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik vond het ook niets bijzonders: de G- en D bleven sterk achter in timbre en diepgang t.o.v. de andere twee snaren.

    Ik heb inmiddels achterhaald waar de naam Harald Lorenz vandaan is gekomen. Via een 'sociaal medium' ben ik er achter gekomen. Via diverse omwegen kom ik dan op een website van Akord Kvint te Luby waar de naam van Harald wordt vermeld als bouwer van violen, altviolen en cello's. Zal hem maar even geven, kan een ieder het zélf lezen.

    Hier is het bijbehorende label:
    [​IMG]

    Is dat ook weer opgelost! ;)
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De Harald Lorenz die ik bedoelde: http://www.h-lorenz.de/de/pegs.html
    Maakt werkelijk topkwaliteit sleutels en heeft me een keer uit de brand geholpen met het kopiëren van een niet-standaard model sleutel van een oud instrument.
    Lekker off-topic zo.
     
  16. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Heel mooi! Maar ook heel duur! Ik zie weleens prachtige sleutels en staartstukken op mirecourt/caussin violen (van voor 1900) Persoonlijk vind ik de Franse het mooist (meest elegant)
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wellicht moet je dan eens kijken bij Bois d'Harmonie, maar die zijn nóg duurder. Voor een kostbaar instrument zijn dure en kwalitatief perfecte sleutels minder een probleem.
    Het wordt steeds meer off topic, dat wel.
    :rolleyes:
     
    Ingrid Klaij vindt dit leuk.
  18. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Zo, voorjaarsschoonmaak gehouden. Misschien leuk om een nieuw item te maken over stemsleutels? Dan praten we hier verder over hoe het vooral NIET moet.
     
  19. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    De welving van het corpus maken, zoals het op 4:48 min. wordt laten zien, gebeurt normaal toch met een warmte element?
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    @Maurien,

    Ik heb even gekeken wat je bedoelde met "de welving van de corpus", maar het gaat om de krans! Daar spreekt men niet van welving, dat is toepasbaar op de bladen.

    Deze man perst zijn veel te dikke kransdelen in een door hem ontworpen mal die hij dan onder grote druk (bankschroef) in de juiste vorm dwingt. Dat het niet schijnt te breken is het gevolg van het laten zwellen in water en dan nog gaat het op deze manier vaak mis bij mooi intensief gevlamd esdoorn.

    Je hebt gelijk: de kransdelen worden onder invloed van hoge temperatuur op een buigapparaat in de juiste vorm gebogen.
     

Deel Deze Pagina