Zo moet het niet!!

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 14 mrt 2013.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Je kunt op deze manier oneindig veel bladen maken die allemaal exact dezelfde vorm en dikteverdeling hebben. Dat is het probleem niet, of juist wél want er is geen stuk hout gelijk! Zelfs niet als ze van dezelfde boom of het zelfde deel komen. Daarom is voor ieder te bouwen instrument een eigen unieke verdeling nodig, zelfs van de welving en daarmee dus ook de dikteverdeling die daarbij moet passen. Dan moet ook nog rekening worden gehouden met de samenstellende delen, want er zijn ook nog minieme variaties mogelijk in de kranshoogte, de dikte, de mate of vorm van de welving. Daarom moet ieder instrument individueel gebouwd worden om uit het geselecteerde materiaal de meest optimale eigenschappen te halen. Zoiets lukt uiteraard niet bij een voorgeprogrammeerd proces, wat totaal geen rekening houdt met die verschillen in eigenschappen. Het wordt een eenheidsworst, heel goedkoop want je kunt dit proces gemakkelijk automatiseren.

    Zo is iedere krul hetzelfde en mist die iedere sierlijkheid gegeven door een unieke creatie!

    Dan kun je ook heel gemakkelijk komen op een productie van 3000 'violen' per maand (of zelfs nóg meer) zoals dat in o.a. China gebeurt.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Toch moet ik vaststellen dat mijn beide Chinese alten uitstekend klinken, ook volgens de mening van mijn medespelers, waarvan sommigen stevig geprijsde Woldrings bespelen.

    Als je de moeite neemt een site met Chinese violen te bekijken, moet je helaas vaststellen dat geen krul gelijk is! Ik heb in de loop van enkele jaren een stuk of tien Chinese halzen met krullen besteld en er is geen krul gelijk! Vooral de breedte/dikte wisselt. Gezien de bewerkingssporen op de krullen (lijntjes, mes-of beitelsporen) geloof ik niet dat ze met een freesje gemaakt worden. Ze zijn soms een beetje slordig gemaakt, maar met enige scherpe stukken gereedschap is er best iets fraais van te maken. Want ja, wat kost zoiets nou? En ook het lakken doet wonderen...
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Er zijn zeker Chinese vioolbouwers die de beste onderdelen met kennis en zorg selecteren en volgens de regelen der kunst samenbouwen tot een prachtig instrument. Maar dan heeft zo’n instrument ook een hogere prijs. Dan gaat de prijs voor het materiaal ook omhoog, zeker wanneer goed klankhout wordt ingekocht. Dat de prijs van een dergelijk gereed instrument aanzienlijk lager ligt ten opzichte van eentje uit het Westen, heeft te maken met het inkomen van de gemiddelde Chinese republikein. Vergeleken met het uurloon in het Westen van Europa valt daar niet tegenop te concurreren.
    Er zijn echter ook seriematig gefreesde krullen en die zijn echt allemaal op een paar tienden van millimeters gelijk! Dat kan niet anders, zo is het proces: frezen.
    Zie: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5qY4v5RLvl0 En over dit soort krullen heb ik het dan in mijn reactie #41.

    Het kan natuurlijk dat je zo'n gefreesde krul aankoopt, hem een beetje van vorm verandert hier en daar zodat er 'iets eigens' aan komt en de zaak dan een lakje geeft. Op die manier kun je iedere krul een beetje laten verschillen van de andere. Of het dan allemaal handwerk genoemd mag worden is meer een gewetensvraag, dan eentje die puur is te beredeneren.
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Zie ik nu net zo'n chinees viooltje in een filmpje voorbij komen.
    Ja op die manier kan er het best mee worden gespeeld;


    _792arXn5hI[/media]][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  6. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Goedemorgen dames en heren :)
    Ik kon de verleiding toch niet weerstaan en ga maar weer wat bouwen en kwam hier dan ook nog een leuk onderwerp tegen.
    Duivels filmpje als je het mij vraagt, slecht gevoel in de onderbuik en toch ook steeds de vraag, ja, waarom ook niet?
    Dingen die mij opvielen....
    - De mal is mooi.
    - Koud buigen van de krans is wel gedocumenteerd, maar volgens mij gaat het makkelijker en sneller met een buigijzer.
    - En dan opeens zie je witte lijm!!!
    - Voorgevormde bladen???
    Eigenlijk vind ik dat het ergste. Niet die lintzaag overal, dat zou ik misschien ook doen als ik er één zou hebben, maar de bladen, volgens mij de belangrijkste onderdelen, waar je je hart en ziel in kwijt kan, waardoor het instrument karakter krijgt, die maak je helemaal met de hand uit een blok hout.
    Het hele idee dat het allemaal zo snel en zo makkelijk mogelijk moet is de denkfout volgens mij.

    In ieder geval, het enige zo'n beetje wat ik electrisch doe (het inleg kanaal) doet hij dan weer met de hand ;)


    Een prettige dag allemaal!
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    25 jan 2012
    Berichten:
    17
    Nog even en we kunnen een viool printen! :p
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Alleen is het verkregen product niet bespeelbaar, tenminste als je een beetje kritisch bent.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Als we c.a. 400 jaar geleden waren begonnen met het composiet printen van instrumenten, muziek instrumenten in dit geval... wat dan.
    Waar blijven we met onze dendrochronologie met onze lak recepten met onze Stradivariae. Dan bespeelde we nu misschien een Epson 3D composite level Maestro!

    Het ISS krijgt een 3D printer om gereedschap te kunnen maken, misschien zelfs onderdelen.

    Remi
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    # 48 is gebaseerd op??

    Nog even en dan kunnen ze de hamer recyclen en er een baco van printen, of een viool als ze zich vervelen. Is de viool beschadigd, dan maak je een nieuwe van de oude. Is de printer slecht aan het worden, dan print je een nieuwe.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Gebaseerd op het uiterlijk van een eerder 'plaatje' van een 3D-'viool'.
     
  12. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Als je erg kritisch bent, is dit absoluut bespeelbaar, sterker nog, het klinkt bovenmatig goed voor een voorwerp dat in ontwikkeling is.

    Het uiterlijk van deze geprinte viool is nog volledig in ontwikkeling, het kan alleen nog maar beter worden.

    De geprinte viool is te beluisteren op : http://www.ad.nl/ad/nl/1009/Video/video/detail/3444865/De-3D-viool-in-actie.dhtml
    Een al eerder gemaakt topic hier over: Strijkersforum Index » Varia » De 3D viool is er.

    Het betreft;

    [​IMG]

    De kam hebben ze niet geprint, dus kammensnijders, snarenspanners en stapelzetters zullen nog wel blijven. Alhoewel ik betwijfel of het nodig is de stapel dan nog vervangbaar te maken, misschien beter deze ook maar meteen 1 geheel met de viool te printen.

    Ja, een echte viool heeft emotionele waarde, absoluut mee eens!
    Ik leef erg mee met de mogelijke inbreuk op het gevoel wat na zo veel jaren met de viool tijdens het repareren is ontstaan.

    Muziek van een LP zal ook altijd blijven bestaan, maar nu wordt toch ook vrijwel alles digitaal opgenomen. De buizen versterkers zijn nog steeds bij verzamelaars gewild, sterker nog er worden nog nieuwe gemaakt. Dus de echte violen zullen niet verdwijnen (hoop ik).

    Toch zullen we vroeg of laat dit als een voldongen feit moeten gaan zien en accepteren dat het voordeliger is, denk aan recyclen (ben er op gaan zitten) maak er weer poeder van en je kan weer opnieuw printen (ik acht dat mogelijk), klank niet goed, even een andere bouwtekening downloaden en dat type printen.. klaar (toekomst).

    Frits, echt ik begrijp goed de aversie er tegen, voorlopig is het nog in ontwikkeling, hopelijk gaan ze beter klinken en mooier worden (voor het product zelf), maar hopelijk ook niet (voor de viool/ kennis). Het zou zomaar kunnen dat over 400 jaar, de laatste echte viool in een vitrine achter kogelvrij glas is te bewonderen. En niemand die dan nog weet hoe ooit zoiets gemaakt kan zijn.


    Dit is allemaal off-toppic en daarom nogmaals wil ik geïnteresseerden verwijzen naar een al eerder gemaakt topic hier over: Strijkersforum Index » Varia » De 3D viool is er.
     
  13. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Er circuleert ook hier op het forum ergens een filmpje van een man die op een geprinte viool speelt en het geluid dat daar uit kwam is toch aanzienlijk beter dan de doorsnee Chinees van 49,95 inclusief strijkstok, koffer en hars.

    Als je het vergelijkt met violen uit dezelfde prijsklasse is het nog niet best maar het is zeker technologie om in de gaten te houden voor productie violen zodra de kostprijs van de "printjes" wat gaat dalen gedurende de komende jaren.

    En toch verwacht ik dat er over 400 jaar nog steeds handgemaakte violen worden gemaakt voor de professionals en de goede amateurs die nog steeds veel geld willen neertellen voor een perfect op hun smaak afgestemde viool en niet exact hetzelfde stuk "hout" willen als de buurman uit het orkest en de buurman van de buurman.
     
  14. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Jammer dat je de link in # 52 niet heb gezien:
    De geprinte viool is te beluisteren op : http://www.ad.nl/ad/nl/1009/Video/video/detail/3444865/De-3D-viool-in-actie.dhtml

    Er staat ook de topic verwijzing...

    Verder,
    De geprinte versie zal dan ook wel een soft of hard uitvoering gaan krijgen denk ik
     

Deel Deze Pagina