Zoekplaatje No. 4

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 31 dec 2006.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Beste Forumleden,

    Ik heb hier weer een nieuw zoekplaatje. Deze keer een wat ingewikkelder beeld van een gedeelte van een viool. Het vereist goed kijkwerk, want daardoor kan men er niet alleen achter komen dat het gaat om de inleg, maar ook om iets geheel anders. De ronde vorm en de zwarte kleur om het gehele beeld heen, is ook extra informatie, die voor hen die al wat vaker plaatjes van mij hebben gezien een belletje moet doen rinkelen.

    De vraag is weer: wat is dit, wat stelt het voor?

    [​IMG]

    een goede jaarwisseling en wees zuinig op uw vingers!!
     
  2. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Is het de inleg in de buurt van het F gat ?

    Rob.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ja Frits,

    Dit is het hieltje, het gedeelte van het achterblad dat tegen de halsvoet wordt gelijmd; hier voorzien van een half maantje ebbenhout om een beschadiging van het hieltje te verbloemen òf aangebracht omdat de halsvoet van de nieuwe hals iets groter was.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Op deze laatster dag van het jaar sluit ik me bij Liuwe aan.

    Ja Frits, we woorden beter en beter.

    Boven aan de foto zien we de randinleg van het achterblad en het hieltje met een randje ebben om weer een mooi gevormde halsvoet te krijgen.
    Bij het inzetten van een nieuwe hals, ook gebeurt het wel eens als een hals gebroken is en er een nieuwe hals ingezet moet worden.

    Om het geheel een beetje beter zichtbaar te maken hierbij een plaatje van een aantal oude instrumenten waarbij dit is gedaan.

    [​IMG]

    Een heel prettige jaar wisseling


    Remi
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Neen Rob, het is niet de randinleg om en nabij een f-gat. Ik denk dat geen van de vormen bij de randinleg van een (alt)viool voldoen aan het plaatje.

    Liuwe en Remi hebben het bij het juiste eind. Het gaat om een ebbenhouten ring die ik eens heb aangebracht, omdat het hieltje van de betreffende viool veel te klein was. Daarmee was ook de halsvoet te klein. Wanneer je dan besluit om er een geheel nieuwe hals (met krul) op te zetten moet er dus een correctie worden aangebracht in de vorm van een ring. Ik had zo’n ring nog niet eerder geplaatst en dat was voor mij een nieuwe ervaring. Het vergt veel geduld om het overal passend te krijgen, maar de moeite heeft geloond. Uitgevoerd in - ik dacht - 2004.


    Op deze laatster dag van het jaar sluit ik me bij Liuwe aan.

    Ja Frits, we woorden beter en beter”.



    Of het ook beter gaat met de spelling trek ik toch ernstig in twijfel, gezien bovenstaande zinsnede. :)

    Wat misschien wel geldt, is dat òf jullie inderdaad beter worden òf mijn plaatjes te gemakkelijk. Nu is het natuurlijk ook zo dat wanneer eenmaal een antwoord –en in dit geval het juiste, door Liuwe – is gegeven, het gemakkelijk is te zeggen dat je dat antwoord deelt. Maar Remi, ik geloof je op je woord. Ik zal moeilijker plaatjes moeten presenteren willen het echte "Zoekplaatjes" genoemd mogen worden.

    Ik ga binnenkort weer aan de slag met het proberen te vinden van iets moeilijkers, hoop ik. Op dit moment weet ik nog niet wat het wordt, want de oplossing was eerder verstrekt dan ik had gedacht en nu kom ik in de knoei met mijn planning.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Eerlijk is eerlijk maar deze was veel te gemakkelijk, als je goed naar oude violen kijkt zie je deze reparatie redelijk vaak.
    Zo als ik al schreef is deze reparatie vaak het gevolg van het verlengen van de hals waarbij de sleutelkast en krul op een nieuwe hals gezet word.
    Toch is er ook een viool waarbij het juist andersom is gedaan, ik dacht een instrument van een van de Amati’s.
    Daarbij zijn juist de hals en krul gespaard gebleven en is onderaan de voet van de hals de correctie uitgevoerd m.b.t. verlengen en achterover laten hellen.

    Om jullie dan te trakteren op een zoekplaatje het volgende:

    Kunnen jullie ontdekken of er wat ontbreekt? :)

    En vraag twee: Zou dit ooit nog wat worden? :(
    Hierbij het plaatje:

    [​IMG]


    Remi
     
  7. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Remi,

    Volgens mij ontbreekt er heel wat lijm ;)
    En of dit ooit nog wat gaat worden .................. Je moet wel willûh, natuurlijk :)

    Sterkte.

    Hopf
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Och als ik het zo aanschouw zit er hier en daar nog voldoende lijm op een aantal delen, dus dat is het ontbrekende stuk niet. Niet alles is duidelijk te zien: de krans bijvoorbeeld, maar als ik een gokje mag wagen zou ik gaan voor het ontbreken van de rechter helft van het bovenblad. Nu kan het ook nog zijn, dat die is weggemoffeld onder het achterblad, want zoals al gezegd: er zijn meerdere mogelijkheden, omdat het plaatje lang niet alles onthult.

    Of dit wat gaat worden? Neen, zonder de rechter helft gaat het echt niet. Maar er is wel een mogelijkheid er een rechter helft bij te maken. Als dat is gelukt kan het een instrument worden. Maar ja, een half bovenblad er tegenaan lijmen is nog niet zo maar even gedaan, maar onmogelijk is het niet. Wanneer het puur hobbywerk is, mogen de bestede uren niet worden geteld. En dus: ja dan kan het toch nog wat worden.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi,

    nou ben ik toch wel erg benieuwd wat het antwoord op je twee vragen moet zijn. Zou het mogelijk zijn ons -en tenminste mij- hier uit de nood te helpen?

    Meer dan twee maanden wachten nadert toch echt de grens van het ontoelaatbare :)

    Het antwoord zal niet echt moeilijk voor je zijn, want ik neem aan dat je het viooltje weer in elkaar hebt gelijmd. Mocht er een onderdeeltje ontbreken, dan is dat wel heel snel te zien, dus ik dacht dat het geen moeilijke opgave voor je zou zijn. Afwachten maar.
     
  10. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Om me er ook nog even in te mengen. Ik het natuurlijk ook weer even goed naar het plaatje gekeken...
    Het boven en onderblad zijn allebei aanwezig, zij het dat het bovenblad in twee delen ligt. (Eerst gedeelte bovenblad, dan onderblad en dan weer een stukje bovenblad). Of de krans compleet is durf ik niet te zeggen.
    Wat volgens mij wel echt mist is de zangbalk. Die zou in het gedeelte van het bovenblad dat je goed kan zie moeten zitten, maar dat blad ligt veel te dicht op het achterblad, waardoor ik concludeer dat de zangbalk mist.

    Of denk ik nu echt veel te ver? (Vind die zoekplaatjes eigenlijk wel leuk (s) )
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik zal maar even eerlijk antwoorden.

    Ik heb het op het ogenblik ontzettend druk met een hele hoop andere dingen zodat ik totaal niet aan vioolbouw toe kom, laat staan aan het repareren van het bergje onderdelen.
    Het viooltje is voor zover ik weet helemaal compleet maar is gebouwd zonder hoekklosjes, alles zit in het kistje om later als ik wel tijd en plek heb weer in elkaar gezet te gaan worden.

    Er zit geen losse zangbalk in maar het plan is dat als ik hem in elkaar ga zetten deze er wel in ga zetten, de zangbalk is dus als het ware uitgespaard.

    Zo als jullie gemerkt kunnen hebben ben ik de laatste dagen niet vaak op het forum geweest, ook dat komt door grote drukte en heel veel werk.

    Op naar rustiger vaarwater!

    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @ Remi,

    Er ontbreken hoekklosjes zeg je. Maar dat was wel heel erg moeilijk te raden, want uit de bijgeleverde foto was dat niet te halen. Met alle informatie nu beschikbaar, denk ik dat er eigenlijk niet echt iets ontbreekt (in de meest enge zin van het woord).
     

Deel Deze Pagina