Zoekplaatje No. 5

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 3 jan 2007.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Met Frits als grote roerganger en als initiatiefnemer van het zoekplaatje hierbij mijn bijdrage.

    Op onderstaand plaatje staat iets, maar wat is het?
    Ja inderdaad dit keer heb ik een zoekplaatje en je moet eens kijken of het je bekend voor komt, je eigen instrument het ook heeft of dat je het wel eens een keer hebt gezien bij een ander instrument

    Kun je ontdekken wat het is en uitleggen waardoor het is gekomen?

    Indien het juiste antwoord is gevonden (wat het is) wil ik het graag koppelen aan een vraag die ik er zelf over heb.

    Zie hier, het plaatje waar het om gaat:


    Heren en natuurlijk dames, wat stelt dit nu weer voor?

    Remi
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 aug 2014
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Hoi Remi,

    Leuk dat je de serie ook uitbreid! Goed voorbeeld voor anderen hier ook eens op deze manier een bijdrage aan te leveren.
    Van harte aanbevolen!

    Ken je het verschijnsel, dat wanneer iemand een mop vertelt, hij er vaak tussendoor even en passant bij vermeldt: “als je hem al kent moet je niks zeggen hoor”? Nou, ik denk dat ik weet wat je plaatje voorstelt. Nu wil ik eigenlijk hetzelfde toepassen: ik zeg nog niet wat ik denk wat het is. Het heeft ook een reden: wanneer ik het bij het juiste eind zou hebben is de discussie gelijk verdwenen en dat is toch niet wat we willen. Dus ik houd me nog even koest. Wel een mooi plaatje, prima opname! Heb je hem zelf gemaakt of is ’t ie ergens vandaan gehaald?
     
  3. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Het is een opnieuw opgevuld gat van het eindknopje.

    Rob.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    De ene keer wordt mijn bijdrage wel geplaatst, de andere keer niet! Dan treedt weer die foutmelding op. Kan de webmaster hier nou een keer naar kijken? Het is zéér irritant en ontneemt elke lust tot reageren, want je weet nooit of je bijdrage nou geplaatst wordt. ik heb net weer een lange bijdrage in het niets zien verdwijnen!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Liuwe,

    Ik laat Remi aan het woord v.w.b. de (on)juistheid van je suggestie.


    dan een paar tips voor het oplossen van je probleem:

    1) save je bijdragen in Word, zodat ze later alsnog geplaatst kunnen worden.

    2) stuur even een PM naar onze webmaster, want echt actief is íe niet. Hij leest deze artikelen niet. Misschien dat hij de hele website eens kan renoveren, want er zijn heel veel dingen die niet werken.

    Ik wens je wel succes, want dat zul je nodig hebben (g).
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Even antwoorden op jullie eerste reacties.

    Wat de foto betreft is dit gewoon puur jatwerk en is de foto dus niet zelf genomen.
    Met wat logisch zoekwerk kun je hem vinden zo als Tarisio (de vioolhandelaar) zelf ook violen wist te vinden.

    Beste Beethoven,
    Helaas zit je verkeerd, het eindknopje opvullen? Nee helaas niet.

    Liuwe
    Als je te werk gaat zoals Frits beschrijft heb je idd wat om op terug te vallen.
    En eventueel een nieuwe poging te ondernemen, dt houd de moet er tenminste in.

    Er zitten in der daad een paar fouten in de site en het forum, daar zou wat aan gedaan mogen worden. Maar ook iets mag gezegd worden over de Host van deze site.
    Het forum en de site draaien op een Red Had Apache server welke gehost worden door Easyhosting BV. .
    Op zo’n server draaien vaak meerdere webpages. En indien de Host niet af en toe wat onderhoud pleegt worden deze servers traag.

    Dus, via copy en paste werken en geduld hebben indien je een reply geeft. De software stuurt je na het verwerken van je reply weer terug naar het forum.

    Remi
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Hoera, ik ben er (na slechts één keer te zijn weggemoffeld) door! (s)
    Ja, dit is dus het uiteinde van een stemsleutel in een reeds tweemaal verbust gat. Deze operatie wordt gedaan bij veel bespeelde en meestal dus ook oude instrumenten om te voorkomen dat men tenslotte door de slijtage cellosleutels moet plaatsen in een viool. Men boort het nieuwe gat niet precies in het midden omdat de sleutel dan van het nieuwe hout de meeste wrijving ondervindt, let maar op de houtnerf. Frits heeft vast wel een theoretisch beter onderbouwd argument. (g)
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Liuwe,

    Je merkt dat als je een beetje doorzet dat je via copy en paste er wel komt.
    Ook kunnen bepaalde beveiligings instellingen op jouw PC de zaak bemoeilijken, denk aan een firewall die het een of ander kan tegenhouden (Zonelabs).

    Je slaat inderdaad de spijker op zijn kop. Het plaatje toont een twee maal verbust sleutelgat van een viool.

    De overigens grote slijtage van het sleutelgat is inderdaad ontstaan door het veelvuldig gebruik van het instrument. Hierbij een kleine kanttekening.
    De slijtage waar we het over hebben ontstaat bijna alleen door het gebruik van darmsnaren en het veelvuldig stemmen met de stemsleutels aan de sleutelkast.
    In den oude tijd, toen men nog uitsluitend op darm speelde moest men wel stemmen op de sleutelkast. Heden ten dage gebeurt dit meer en meer op het staartstuk.
    Het veelvuldige stemmen heeft tot gevolg dat je stemsleutels telkens een stukje dieper in de sleutelkast komen te zitten en op een gegeven moment passen ze niet meer, dus overmaatse sleutels of, verbussen.

    Om even een zijsprongetje te maken het volgende, een instrument dat veel gebruikt wordt slijt veel, lijdt veel en heeft veel onderhoud en vaak ook meer aanpassingen, reparaties nodig.
    Kortom, kom je een viool tegen die, laten we zeggen 100 jaar oud is en bijna geen gebruiksporen vertoond is dat zo wie zo een goede viool? Kom je een viool tegen die in de zelfde periode heel veel gebruikt is en veel slijtage heeft ondervonden dan kun je er min of meer van uit gaan dat het instrument “goed” is.

    Om even terug te komen op het uitgelubberde sleutelgat.
    Dit wordt netjes nog een stukje uitgeruimd zodat er een passend stuk hout ingezet kan worden. En de sleutels worden opnieuw in de sleutelkast ingepast. Echter niet precies concentrisch aan het ingebrachte hout. Dit zou juist het uitscheuren van het sleutelgat bevorderen.
    Op dezelfde foto zien we ook een klein scheurtje midden boven en bijna rechts onder.
    Deze scheurtjes ontstaan vaak door dat bij het stemmen de stemsleutels met grote kracht in de sleutelkast worden gedrukt, omdat men bang is dat ze los schieten en het instrument ontstemt raakt.
    De sleutel wordt met een dergelijke kracht in de kast gedrukt dat deze scheurt.
    En een niet meer goed passende sleutel die slipt kunnen we “even” in bedwang houden met wat schoolbord krijt maar moet wel weer netjes ingepast worden (als ik het zo goed omschrijf).

    Het verbussen is waar het in dit zoekplaatje om gaat heb ik zelf nog een en misschien meerdere vragen over, maar dat komt later, het hoe en waarom. En daar hebben we dus de echte bouwers bij nodig, mannen en vrouwen met ervaring, die het verbussen gedaan hebben en weten waarom ze juist “dit” niet hebben gedaan en juist “dat” weer wel ten opzichte van de bouw/reparatie.

    Remi
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:

    Liuwe,

    Ik kwam deze zinsnede vandaag weer tegen en pas nu kwam ik er achter dat ik je bewering niet deel. Ik zie zo gauw niet in waarom een excentrisch geplaatst gat meer contact maakt met het nieuwe hout dan een volkomen centrisch gat, in tegendeel zou ik zeggen. Wanneer je het nieuwe gat excentrisch boort en daarna ruimt loop je ook gerede kans dat de stemschroeven niet meer mooi in lijn staan. Wat ik zelf doe bij verbussen, is kijken wat de beste positie is voor het middelpunt van het nieuwe gat. Dus na verbust te zijn. Komt dat een beetje excentrisch, geen probleem wanneer de stemschroef er weer netjes in lijn mee komt te staan. Je moet dan wel een stemsleutel nemen met een (ietsje) kleinere diameter, dat is geen enkel probleem wanneer de bestaande dat toelaat. Bovendien kun je met een stemsleutel die een kleinere diameter heeft gekregen veel preciezer stemmen, uitgaande van darm c.q. synthetische snaren. [Want bij snaren met stalen kern heb je de stemsleutels niet nodig voor het fijn stemmen, dat gebeurt op alle vier de snaren met fijnstemmers.]
     

Deel Deze Pagina