Zoekplaatje No. 6

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 11 jan 2007.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Tijd voor weer een nieuw zoekplaatje!

    Ik had wat klachten over de moeilijkheidsgraad van mijn plaatje No.4, dat wil zeggen, er waren er die het ‘een makkie’ vonden en geen uitdaging meer. Hmm. Dat kan natuurlijk.
    Deze keer kan dat even goed, omdat het moeilijk inschatten is, hoe kundig en ervaren het lezerspubliek is. Om het object van een aantal kanten te belichten heb ik zelfs twee plaatjes gemaakt, maar ik begin bij eentje, om eens af te tasten wat de respons is. Daaruit kan dan altijd later nog worden geconcludeerd, dat een extra plaatje nodig zou kunnen zijn.


    [​IMG]


    De twee rechter afbeeldingen 'vorken', zijn vergroot t.o.v. de linker. Dat heb ik gedaan om een beetje meer duidelijkheid te krijgen over hoe 'de vork in de steel zit'.

    Het is dus een gebruiksvoorwerp, wat ik niet zo vaak gebruik en gebruikt heb. Ook in andere fora is me door diverse vragen gebleken, dat men er niet zo veel weet van heeft dat dit nuttig kan zijn. Het is gemakkelijk zelf te maken en dat heb ik dus ook gedaan.

    Vraag: wat is het en wat kun je ermee?
     
  2. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Een apparaat om tosti’s te maken ? (o)

    Heeft het iets met geluidsgolven te maken ?

    Rob.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De twee rechter afbeeldingen zijn het zelfde voorwerp alleen met verschillende aanzichten onder verschillende hoeken. Ze zijn ook gedeeltelijk weergegeven zonder de volledige ‘steel’. Een volledig beeld geeft het meest linker plaatje, dat veel kleiner is dan de andere twee om nog binnen het kader te kunnen blijven. En zoals bij het opstarten van deze serie is gezegd: het moet iets met vioolbouw te maken hebben, andere plaatjes horen niet in deze serie thuis.

    Het heeft niets met geluidsgolven te maken!
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Mijn complimenten, de vorige zoekplaat was “lief” maar heel makkelijk.

    Maar op de een of andere manier krijg je het weer voor elkaar en weet je een nieuw en deze keer moeilijk zoekplaatje te maken, ook geef je volgens mij een hint met het “vork in de steel” regeltje.

    Het lijkt mij een soort verwarmingselement, ik ontdek een stuk, naar mijn mening koperdraad aan een blokje messing, maar wat moet je er mee!

    Aangezien ik totaal niet weet wat het voorstelt, en echt geen idee heb wat het moet voorstellen, laat staan dat ik zou weten wat je er mee zou moeten kunnen doen toch een (onzin) schot voor de boeg.

    Daar komt hij:
    Je gebruikt dit stuk gereedschap om je vioolbouw schuurtje/hok te beveiligen, tegen b.v. de kinders of je vrouw of tegen hout jattende jeugd die het mooie dorp “O”, terroriseren.

    Zo als je merkt heb ik op dit ogenblik totaal geen idee wat het is, laat staan wat je er mee zou moeten kunnen.

    Remi
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nu ben ik wel verheugd te horen dat het moeilijk is, maar er moet toch eigenlijk ook wel iemand zijn die, na een beetje meer te hebben verteld, met een redelijke oplossing komen, dus onderstaand wat meer informatie:

    laat ik eerst maar eens beginnen met het vermelden om welke afmetingen het gaat. Zo groot als jij beweert dat het is, om te dienen als een soort wapenstok zal het nooit kunnen zijn, want het moest iets met vioolbouw te maken hebben was de vereiste om als object in het Zoekplaatjes item te mogen dienen. En in het dorp “O”, is nauwelijks merkbare terrorisme.
    De afmetingen van het messing gedeelte zijn: 20 x 9 x 5 mm (l x b x d), dus daar kom je niet ver mee als ‘wapen’.

    Ook het stuk koperdraad, afkomstig van zogeheten installatiedraad waarvan de isolatie is verwijderd, is bewust gekozen omdat die materialen gemakkelijk soldeerbaar zijn. Die ‘steel’ moest namelijk in of aan het messing blokje. Gaatje boren van de juiste diameter en solderen maar.
    En …koperdraad is redelijk in een bepaalde vorm te buigen! Kijk maar eens goed, er zitten nogal wat bochels in die draad. Hoe is dat zo gekomen?

    Met deze gegevens moeten jullie weer op het goede spoor zijn gebracht, lijkt me.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Ik weet niet of ik goed zit, maar heeft het iets te maken met een reeds gesloten corpus?
    Ik zit me echt het huppeldepup te denken en bedenken maar kom niet verder.

    Ja hoor prachtig stukje koperdraad maar de vorm en zo, ik zou echt niet weten wat je er mee aan moet.

    Eerst dacht ik nog dat het ging om een soort van verwarmingselement, aan de ene kant het hete water er in en aan de andere kant er weer uit.

    Maar goed, ik heb wel het idee dat het eventueel via een van de F-gaten naar binnen gebracht wordt.

    Overigens goed te horen dat in het dorp “O” er weinig tot geen ellende is.

    Tot nu toe heb ik werkelijk geen idee wat je er mee kunt doen. Maar Frits, niet te snel komen met “te”-veel informatie, laten we de hersentjes maar eens goed laten werken.
    Zelf zit ik van alles te bedenken, maar kom nergens op.

    Het liefst, als we er niet uitkomen, een tipje van de sluier oplichten, niet te veel.

    Beethoven, zit er een beetje te veel naast, en misschien is hij dol op tosti’s, maar een tosti van een paar vierkante millimeter is niet reëel.


    Remi
     
  7. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Kan je er soms een lijmnaad mee verwarmen in de klankkast ?

    Rob.
     
  8. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Nee, bovenstaande kan niet want dan moet er een element in moeten zitten.

    Het enigste wat ik nu kan bedenken is dat er stroom door heen komt, maar waarom ?

    Ik weet het echt niet meer.

    Rob.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat er ontmantelde installatiedraad is gebruikt, houdt eigenlijk al in dat er geen stroom door gaat, in ieder geval al geen 220V en ook geen zwakstroom. Dus: geen verwarmingselement o.i.d.
    Zoals eerder gezegd, is koper gemakkelijk soldeerbaar, vandaar koper. Verder niets achter zoeken.

    Ik heb ook de afmetingen gegeven.
    Ga daar eens mee aan de slag, dat moet iemand op een idee brengen.
     
  10. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Zo, nu maar de hulp van mijn vrouw gevraagd misschien helpt dat.

    Is het iets dat op de kam kan en met het geluid te maken heeft ?

    Rob..
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik duik in ieder geval even de kelderbox in.

    Stuk koperdraad heb ik al, een oude viool heb ik ook nu het blokje nog, 20 x 6 x 5 mm moet wel lukken en anders gebruik ik wel een stukje kunststof of zo.

    En dan begint het grote “proberen”

    Tot straks


    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Neen, het gaat niet op de kam.
    Het blokje is geheel massief: massa!!

    Ik heb mijn vrouw het plaatje ook eens laten zien en die had het juiste antwoord zo te pakken. En zo vaak kijkt ze niet naar al mijn bezigheden in mijn vioolbouwhok, die zich overigens op de zolder bevindt Remi. Dus, 't moet wel te doen zijn.
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Na een uurtje in het schuurtje:

    Net even wat in elkaar gefröbeld te hebben gelijk maar een plaatje gemaakt van mijn dingetje.

    [​IMG]

    Een blokje messing had ik niet maar door twee stukjes koperbuis plat te walsen en vervolgens op elkaar te solderen kon ik een blokje van 20 x 9 x 5mm maken, gaatje boren en het stukje koperdraad er in solderen, et voilla.

    Ik denk wel dat ik de rest van de avond met mijn oude viool en mijn “dingetje” zit te spelen.
    Vat dit a.u.b. niet verkeerd op.

    Maar goed ik heb nu zo’n ding maar weet nog niet wat ik er mee aanmoet, de praktijk is de beste leermeester dus lag het voor de hand om er niet over te gaan zitten nadenken maar, maken en kijken op wat voor manier je het zou kunnen gebruiken.

    Dit kleinood is vanaf maandag a.s. via deze site door middel van een PM te bestellen, de kosten zijn 14 euro exclusief verzendkosten.
    Levertijd c.a. 2 dagen.

    Zelf heb ik het idee dat het instrumentje gebruikt wordt in het corpus, om daar wat te doen.


    Groetjes, ik ga met mijn dingetje spelen


    Remi



    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 14/01/2007 om 22:59 uur)[/edit]
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat een fantastisch idee om dat ding na te bouwen! Hulde voor zulk een initiatief. Nu moet je er achter komen waar het voor wordt gebruikt. Ik geef daartoe nog een hint in de vorm van een kleine aanvullende opmerking: voor je met je “dingetje” aan de slag gaat, zou ik je aanraden nog eens goed te kijken naar mijn plaatje en dan met name naar de vorm van de steel. Hoe de ‘vork’ in de steel zit heb je denk ik al aardig in de gaten. Bedenk wel dat twee plat gewalste stukken koperbuis mogelijk niet dezelfde massa geeft als een blokje massief messing, en dat is wel van belang!

    Overigens hanteer je wel woekerprijzen voor zo’n simpel gevalletje. Of komt het door de bijzonder hoge koperprijzen? Bij de NS hebben ze er ook al last van: diefstal bij de vleet van koperdraad.
    Weet jij hier misschien meer van?




    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 12/01/2007 om 22:15 uur)[/edit]
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Na een paar minuten aan de slag met het dingetje, bedacht ik me dat het een hamertje kan zijn.

    Een hamertje om de stapel, na het plaatsen op spanning te krijgen.

    Over het verschil in gewicht maak ik me geen zorgen, een beetje messing en wat lood. Verschil is nihil! Maar, buiten het hamertje kom ik niet verder, zelfs niet via ome Otto M.

    Mijn zoon kwam nog met het idee dat het iets voor een strijkstok of zo is, maar die lieve jongen geloof ik zo wie zie niet! (13 jaar).


    Remi
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    "Een hamertje om de stapel, na het plaatsen op spanning te krijgen", zeg je.
    Wat is dat dan "een stapel op spanning krijgen"? Nooit van gehoord, of bedoel je iets anders?

    en ook:

    "Maar, buiten het hamertje kom ik niet verder, zelfs niet via ome Otto M."
    Dat is heel vreemd. het ding of geval zo je wilt, wordt nota bene genoemd en beschreven in het boekwerk van Ome Otto. Daar heb ik het ook vandaan gehaald.

    Had je nu maar dat boek van Möckel op de plank hè? (h)

    Nou, als dat geen openbaring is dan weet ik het niet meer.

    De oplossing moet met deze nieuwe informatie nabij zijn.

    We, of beter ik, wacht af.
     
  17. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Leuk dat je er zoveel werk van maakt. Het antwoord is dan ook voor jou. Ik kom niet verder. En dat boek van Mockel dat heb je dus dat is geen probleem.

    Rob.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet achter of Remi dat boek nou in eigendom heeft of iedere keer wanneer hij het nodig heeft uit de bieb haalt. Hij zou het destijds besteld hebben, maar later hoorde ik weer van niet.
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik heb het boek maar weer even bij de bibliotheek gehaald en zit het door te pluizen.

    Nog even geduld a.u.b.

    Remi
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als je nu zou weten hoe Otto dat apparaatje in het Duits noemde, kon je het zo opzoeken in het 'Sachregister', de betreffende bladzijde en beschrijving erbij en klaar ben je.
    Maar ja, hoe heet zoiets nou hè? (g)
     

Deel Deze Pagina