Zoekplaatje No. 6

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 11 jan 2007.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ja, dat is het probleem juist.

    En mijn Duits is ook al niet je van het! (c)

    Remi
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Helaas Frits,

    Mijn Duits is dus niet toerijkend.

    Ik geef het niet op, a.u.b. een tipje van de sluier!

    Remi
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi,

    Eerder had je al genoemd: het gaat via de f-gaten naar binnen en da's bijna goed. Het moet niet zijn f-gaten, maar f-gat: via het linker f-gat (het f-gat waar de G-snaar het dichtste bij zit). Dan zit er een speciale buiging aan de ‘steel’, die is niet gewoon rechtuit rechtaan, neen een speciale vorm, die ook nog te wijzigen is. Waarom zou zo’n wijziging nodig zijn? Klein viooltje, grote viool! Beide hebben andere maten, niet alleen van de corpuslengte maar ook in de breedte: vandaar. Is dit voldoende ‘tipje opgelicht’?
    Afwachten maar.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Ik heb weinig tijd en ben privé voor de kinderen, de korfballertjes het een en ander aan het organiseren, daar gaat veel tijd in zitten. Toch wil ik er achter komen wat te doen met het “dingetje”, een naam heb ik er nog niet voor.

    Het apparaatje wordt dus gebruikt bij een gesloten corpus, anders hoef je het niet bij het F-gat aan de kant van de G-snaar naar binnen te brengen.

    Het F-gat aan de kant van de G-snaar is dus eigenlijk het G-gat en het tegenoverliggende het E-gat.


    Hmmm, heeft het iets met de basbalk te maken? Ik ga hopelijk vanavond nog even in ome Otto’s boekwerkje neuzen.

    Oh, ja zijn er nog anderen die een idee hebben, ik lijk wel een finalist in een of andere quiz, heb ik nog hulplijnen?


    Remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    hulplijntje?

    Je kunt me ook nog emailen (o)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    en het heeft ook niets van doen met een zangbalk. (basbalk, komt dat niet van het Duits: Baßbalken?)
    Was ik nog even vergeten op te reageren, sorry.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    citaat:

    "Een hamertje om de stapel, na het plaatsen op spanning te krijgen", zeg je. Wat is dat dan "een stapel op spanning krijgen"? Nooit van gehoord, of bedoel je iets anders?

    Remi, ik heb je met mijn antwoord ‘Nooit van gehoord’ mogelijk op een dwaalspoor gebracht. Je zit er niet ver naast.
    Sorry, dat ik me wederom focus op de uitdrukking ‘op spanning brengen’, want daar viel ik over. Ik had me meer moeten laten leiden naar wat je ermee bedoelde.
    Ga de eerder ingeslagen richting maar uit, dan kom je er wel!







    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 18/01/2007 om 21:02 uur)[/edit]
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hulplijnen worden gebruikt in het tv programma weekend miljonairs, een leuk spel waarin je algemene kennis op de proef word gesteld. En je kan er een centje mee verdienen.

    Terug naar ons topic
    Met de hints die ik inmiddels van je heb gekregen en nog even terug lezen in het topic kom ik tot het volgende:

    Na het inbrengen van de stapel moet deze op de juiste plaats een beetje klem gezet worden tussen het boven en onderblad, niet te los maar zeker niet te strak.

    Ik heb het pas een keer geprobeerd met een stukje hout, om het gewoonweg eens te proberen.
    Met een stapelsetter met zo’n omgekeerd klaverblad is het duwen en trekken, duw je te hart of trek je te hart dan schiet de stapel weg.
    Plaats je de stapel eerst en breng je hem op de juiste plaats met het hamer “dingetje”, dan kun je met heel kleine tikjes de stapel precies daar krijgen waar je hem hebben wilt, en net genoeg klem zetten dat hij goed zit.

    Even een kleine opmerking over de stapel.
    Let wel dat de richting van de jaarringen van de stapel loodrecht komen te staan op de jaarringen van het bovenblad. Dus de jaarringen van het bovenblad lopen vanonder naar boven en die van de stapel lopen van links naar rechts.
    Zouden ze beide in dezelfde richting staan dan loop je het risico dat de jaarringen in elkaar grijpen en de “zomer”-ringen in elkaar drukken. Niet alleen een demping veroorzaken maar juist het bovenblad ernstig beschadigd.


    Remi
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi schreef:

    “Na het inbrengen van de stapel moet deze op de juiste plaats een beetje klem gezet worden tussen het boven en onderblad, niet te los maar zeker niet te strak.

    Ik heb het pas een keer geprobeerd met een stukje hout, om het gewoonweg eens te proberen.
    Met een stapelsetter met zo’n omgekeerd klaverblad is het duwen en trekken, duw je te hart of trek je te hart dan schiet de stapel weg.
    Plaats je de stapel eerst en breng je hem op de juiste plaats met het hamer “dingetje”, dan kun je met heel kleine tikjes de stapel precies daar krijgen waar je hem hebben wilt, en net genoeg klem zetten dat hij goed zit.”



    Ja, het is een apparaatje wat gebruikt wordt om het een en ander aan de positie van de stapel te veranderen. Vandaar ook de vorm van de steel, die veel lijkt op die van een stapelzetter. Het grote verschil is dat de stapelzetter meestal gebruikt wordt door het rechter en linker f-gat terwijl de stapelhamer eigenlijk alleen door het linker f-gat moet, omdat anders de stapel te dicht bij het f-gat zit.
    Ik gebruik deze hamer echter nooit om een stapel te zetten, want dat gaat uitstekend met alleen de stapelzetter. De stapel zet ik met eerst alleen trekken en daarna eventueel vanaf het andere f-gat duwen, maar meestal is dat niet nodig. Het feit dat het wordt gebruikt als hamer houdt in, dat de kop massa moet hebben. Dat gaat het beste met zwaar materiaal bijvoorbeeld lood, maar dat laat zich gemakkelijk vervormen en moeilijk solderen, vandaar dus messing.

    Jouw beschrijving Remi, om na het zetten te corrigeren is misschien wel mogelijk, maar naar mijn idee niet nodig. Het nadeel is ook dat je niet kunt voelen met hoeveel druk de stapel vast zit. Je kunt dat wèl goed voelen met een stapelzetter omdat je als het ware contact blijft houden 'feeling hebt' met de stapel tijdens het plaatsen. Bij het ‘hameren’ heb je dat niet meer.
    Ik gebruik de hamer in die gevallen waar de (alt)viool al geheel besnaard is en waarbij de stapel goed past en in feite op z’n (nagenoeg) juiste plaats zit. Het probleem met het vinden van de juiste positie van de stapel is, dat je moet horen wat het effect is bij een kleine verplaatsing. Dat betekent, dat de snaren erop zitten en dus via de kam druk uitoefenen op de stapel. Om dan met een stapelzetter aan de slag te gaan is wel erg riskant, want je hebt maar weinig controle over de verplaatsing: een uitschieter is zo gemaakt, met alle gevolgen van dien! Met opgespannen snaren een linke zaak derhalve. Hier komt de stapelhamer goed van pas, want je kunt met heel kleine tikjes de stapel fracties van een millimeter doen verplaatsen in de Noord-Zuid-richting. [een O-W-richting gaat niet want je kunt alleen een slag maken in de N-Z-richting!]. Het grote voordeel is dat je met een ietsje verplaatsing direct het effect kunt beoordelen, niet eerst de snaren eraf en er daarna weer op, dat is veel te onhandig. Bovendien heb je kans dat er een tweede variabele wordt geïntroduceerd: de kampositie! [want een kleine kamverplaatsing heeft een vergelijkbaar effect als een kleine stapel verplaatsing: kam en stapel verplaatsen zich t.o.v. elkaar.]
    Dus even een tikje, strijken en beoordelen, daarna weer terug of nog een beetje verplaatsen, al naar gelang het resultaat. Bedenk wel, dat het hier gaat om echt fracties van millimeters, want als dat er meer worden betekent dat, dat de stapel niet meer past wegens de welving zowel in de lengte als in de breedte!!
    Niet iedereen is in staat verschillen van zo’n verplaatsing te horen, zodat het niet eens altijd nodig is.

    In dit verband even een verhaal wat waar gebeurd is:
    Als violist verbonden aan het orkest, wist men al vrij snel dat ik violen bouwde. En dan komt er menigmaal de vraag of ik ‘even’ de stapel kan bijplaatsen, want ‘de viool klinkt zo raar’. Na een paar van zulke vragen heb je dan de volgende keer je stapelhamer bij je en ga je in de pauze letterlijk aan de slag. Het probleem was een te felle E-snaar. Die heb ik met een paar tikjes in zuidelijke richting weten te temmen en de eigenaresse was er dol gelukkig mee, want het was haar al jaren een doorn in het oog. Zij hoorde het verschil dus wel.

    Möckel noemt het in zijn boekwerk een “Stimmhämmer”, dus onder dat trefwoord zou je het kunnen vinden. Möckel is echter niet helemaal duidelijk over het juiste gebruik c.q. de toepassing ervan. In de tekst is niet uit te sluiten dat het gebruikt zou kunnen worden zoals Remi voorstelt, maar ik zie het grote voordeel meer in de toepassing als de snaren er al op zitten, dus zoals ik bovenstaand heb beschreven.

    Dan tot slot nog een opname van mijn stapelhamer in vol ornaat, om het geheel te completeren:


    [​IMG]



    Dan kan ik nu weer gaan nadenken over een volgend zoekplaatje.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Frits,

    Je antwoord is gewoonweg honderd maal duidelijker dan dat Mökkel in zijn boek heeft staan.

    Ik had het stukje wel gelezen maar er gewoonweg overheen gelezen, ook het hamertje op “TAFEL 3” nummer 23 had ik opgemerkt en de omschrijving “Stimmhammer”, had ik opgevat als “stemhamer”.
    Achterin het boek staat op blz. 374 nogmaals het woord “Stimmfutter”, sount post patch.
    Sounpost, Stimm, het kwartje had dus moeten vallen.

    Om nog even terug te komen op de Stimmhammer, Ik heb ooit in een heel lang verleden eens een vleugel zien stemmen. En die man gebruikt een stemhamertje om de snaren aan te slaan. Zoals je waarschijnlijk weet worden bij sommige noten op de piano/vleugel voortgebracht door meerdere snaren tegelijk aan te slaan. Die man (pianostemmer) was destijds bezig en gebruikte het hamertje om een van de snaren afzonderlijk aan te slaan.

    Het “dingtje” heeft inmiddels een naam, ik ga echter wel een nieuwe maken van een massief blokje messing en wat dikker en dus steviger koperdraad, nu had ik 1,5 mm2 gebruikt en dat is dus te dun en te slap. Maar weer wat geleerd.

    Eigenlijk had ik in de planning om dit weekend naar Antwerpen te gaan en dan gelijk bij Pro-Arte aan de Geuzenstraat de winkel eens lekker leeg te kopen, een paar schaafjes of zo en wat ander grut wat bij vioolbouw nodig is en natuurlijk lak, de altijd beschermende lak, Olielak.
    Maar zo als het zo vaak gaat komt er van alles tussen en zit ik dus thuis.

    Ik kan natuurlijk aan een kennis van mij vragen of hij het een en ander voor mij wil meebrengen, hij zit bijna dagelijks in Antwerpen, maar dan mis ik de sfeer, het gevoel de ambiance.

    ’t Is net als met je instrument naar de vioolbouwer gaan, dat laat ik niet door een ander doen, zelfs niet door mijn vrouw. Het is “mijn” instrument, dat bespeel ik persoonlijk, dat onderhoud ik persoonlijk. Niet dat een ander het niet mag aanraken hoor.
    Maar goed ik loop weer uit te wijken en te zeveren over heel andere dingen als de Stimmhammer.

    Forum leden let op, een Stimmhammer is een…. Hamertje waarmee de stapel, the soundpost, der Stimm verplaatst kan worden. Let wel het is dus GEEN stemhamertje, nogmaals GEEN stemhamertje.

    Um schwache, doch wirksame Schläge gegen die Stimme im Innern des Resonanzkörpers führen zu können – ein Vorteil beim Ausprobieren des richtigen….. Blz. 78.

    Remi
     
  12. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dank voor jullie lovende woorden!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik wil toch nog even iets kwijt over die stapelhamer. Ergens heb ik verwezen naar Möckels boek en via het Sachregister staat er “Stimmhämmer”. Ik vond het toen al heel vreemd. Wat vreemd zal iemand zeggen. Nou, in het Duits is een hamer: ein Hammer en niet Hämmer. Dus geen puntjes op de a. Heb het nog eens opgezocht. Ook op blz 78 in ‘Kunst des Geigenbaues’, staat het verkeerd: er moeten geen puntjes op de a.

    Bovenstaande kan vermoedelijk niemand wat schelen, maar Remi had het bij het juiste eind!! Stimmhammer. Zo is dat.
     
  15. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Dat is juist wel belangrijk want daardoor wordt je op het verkeerde been gezet.

    Rob.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Net zoals het verschil tussen Sunrise en Sunrice!! Ha, ha.
     
  17. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Daar heeft het veel van weg ja !!!!

    Jij vergeet ook nooit wat (g)

    Rob.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Remi zal het ook nooit meer vergeten (h)
     

Deel Deze Pagina