Zoekplaatje No.9

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 31 mrt 2007.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik ben geen vioolbouwer maar bedoel je met 'kerven' de insnijdingen in het F-gat die de plaatsing van de kam bepalen?

    Hopf
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik weet nog altijd niet hoe ik een nieuwe 'draad' moet maken, dus maar weer zo. Sorry.

    In www.violinist.com is sprake van 'carbon fibre' strijkinstrumenten. Het kan zijn dat dit een amerikaans fenomeen is maar zo niet: heeft iemand hier daar ervaringen mee?

    Hopf
     
  3. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Bij het zien van het plaatje begrijp ik wat Frits bedoelt, maar vraag ik me tegelijk af of het erg is als de kam niet precies op de plek staat die door de kerven wordt aangegeven.
    Uiteindelijk gaat het toch om het geluid dat de viool voortbrengt? Dat het dan esthetisch iets minder mooi is, valt mee te leven, vind ik. Kan niet zeggen dat de oplossing van kerven wegwerken en nieuwe vaag aanbrengen een mooie oplossing is...
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Nu je er over begint valt het me in der daad op dat de kerfjes in de f gaten zijn opgevuld en nieuwe inkepingen op een lager gelegen positie zijn aangebracht, ook op de originele foto van Tarisio is het duidelijk te zien. Helaas is ht het enige instrument van de Testores met public access dus kijken en vergelijken met andere Testores word bemoeilijkt.

    Wel scherp van je dat je dit op viel, het oog van de meester dus. Ik heb me meer zitten focussen op de stand en de vorm van de F-gaten..

    Ook het afplakken van een van de Fgaten heb ik zitten proberen maar vond het geen succes op mijn Rugerri, en kreeg meer oe en oh klanken, kreeg een heel rond en diep geluid op vooral de G snaar, wel een heel warm bijna celloachtig warme klank maar deze stond niet in verhouding met de andere snaren..


    Remi
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    @ Hopf: even een tussendoortje m.b.t. het opstarten van een nieuwe 'draad'

    ik heb even wat kerntaken opgeschreven die het moeten verduidelijken:

    Opstarten van een nieuwe ‘draad’:

    1) inloggen, anders krijg je geen toegang
    2) via ‘Forumindex’ van de voor..................


    Opm.:
    deze uitleg heeft betrekking op het vorige forum:"Violistenweb" en is derhalve hier niet meer geldig.

    Frits
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Ik weet niet of je hier kunt spreken van "of het erg is". Mijn persoonlijk visie hierop is, dat oorspronkelijk de bouwer heel zorgvuldig het punt waar de kam moet komen te staan heeft bepaald: de plaats van de onderste f-kerven.
    Dit zijn natuurlijk instrumenten die bijna overal al eens zijn gerepareerd zodat er eigenlijk niets origineels meer aan is. Waarschijnlijk dus ook met dit instrument, waarvan ik de historie niet ken. Misschien zijn er wel wijzigingen uitgevoerd aan de dikteverdeling van het bovenblad waardoor de eigenschappen werden veranderd. Maar een dergelijk grove afwijking van de kerven in vergelijking met de oorspronkelijke lijkt me veel te ver gaan. Ik zou hier eerder gekozen hebben voor een verplaatsing van de stapel, hoewel dat lang niet altijd hetzelfde effect ressorteert. Want in wezen is een verplaatsing van de kam een vergelijkbare handeling (maar niet hetzelfde!) als het verplaatsen van de stapel. Misschien is dat ook wel geprobeerd, maar werd de klank slechter. Ik denk dat deze positie in combinatie met de huidige positie van de stapel voor dit instrument als de beste is gebleken. En dan moet je een keuze maken of dat hinderlijk is of dat het wordt geaccepteerd omdat de klank dan zo mooi is. Ik denk toch dat ik voor het laatste zou gaan.



    "Kan niet zeggen dat de oplossing van kerven wegwerken en nieuwe vaag aanbrengen een mooie oplossing is."

    Ben ik helemaal met je eens Daphne! Ik begrijp ook niet dat zo'n kostbaar instrument zo knullig is gerestaureerd. Dat had echt veel beter gekund.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Zal ik je nog wat vertellen, wat ik denk gezien te hebben:
    de beide plaatjes van de Testore zijn niet van hetzelfde instrument!! In de eerste foto's van de twee instrumenten staat er eentje behorend bij de Testore. Vergelijk het zijaanzicht maar eens met de door jou aangeleverde vergroting van voornamelijk de linker helft bovenblad. Je ziet dan dat de kamposities wezenlijk verschillen!
     
  8. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Frits, om eerlijk te zijn, begrijp ik niet zo goed welke twee plaatjes je bedoelt... (of ik lees het niet goed). Maar als je het plaatje uit de eerste post en het laatste geposte plaatje vergelijkt, moet dat inderdaad wel een andere viool zijn. In het eerste plaatje lijkt niet "geknoeid" aan de f-gaten. (Op het eerste plaatje zie je door de lichtinval nog gewoon de "grote" inkeping naast de kam, maar ik weet niet of je dat bedoelt).
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Daphne,

    ja, dat is precies wat ik bedoel! Het moeten wel twee verschillende Testore's zijn en dan mag je geen uitspraken doen over het verband tussen een welving en de richting van een f-gat.

    Voor diegenen die nu het spoor bijster zijn nog even herhalen:
    1e foto van de Testore met zijaanzicht door mij gepost op 31-3, toont geen 'gerepareerde' f-kerf.
    Foto met bovenaanzicht van een Testore geplaatst door Remi op 16-4 toont juist wèl gerepareerde f-kerf.

    Conclusie: zijn twee verschillende instrumenten.


    een opmerking over het eerste plaatje (dus die waarbij geen gerepareerde f-kerf is te zien): de kam staat hier juist een beetje dichter naar de toets toe, dan de kerf aangeeft. Zou ook de ideale positie kunnen zijn voor de beste klank.
     
  10. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik begrijp het weer :) .
    Snapte even niet het punt dat je wilde maken, want het moeten inderdaad twee verschillende instrumenten zijn. Maar ik had er niet bij nagedacht dat geen twee instrumenten het zelfde zijn...

    Ik zou in het kader van dit onderwerp eens naar mijn twee violen kunnen kijken. Deze twee zijn best wel verschillend in welving en ik zou goede foto's kunnen maken van het voor en het zij aanzicht.
    Maar dat gaat pas lukken als ik bij mijn ouders ben... (En het zijn niet de allerbeste violen die te vinden zijn, gewoon studieviooltjes, de eerste voor beginnende en de tweede voor een iets gevorderde leerling). Ik zal eens kijken.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Sorry als ik wat verwarring heb veroorzaakt.

    Het plaatsen van de plaatjes was slechts om de verschillen in vorm van de F-gaten zichtbaar te maken.
    Buiten het feit dat er natuurlijk meerdere instrumenten zijn gebouwd door Testore zijn er ook nog eens vier verschillende vioolbouwers met de naam Testore

    Carlo Antonio, Carlo Giuseppe, Paulo Antonio en Pietro Antonio, allen Testore's. Neem daarbij dat ze allemaal meerdere violen hebben gebouwd, zelf binnen een jaar meerdere instrumenten dan word het wel heel moeilijk om even er de juiste Testore uit te pikken.

    Achteraf een goedbedoelde actie die ook nog wat verwarring heeft gecreëerd.

    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Remi, geen enkel punt hoor. Ik maakte de fout ervan uit te gaan dat het dezelfde instrumenten waren. Maar al met al heeft het weer een hoop vragen opgeleverd met even zo vele -naar ik hoop interessante- antwoorden! In ieder geval weten we nu dat het twee verschillende instrumenten zijn!! Weten we ook dat de f-kerven soms worden verlegd en dat zoiets niet altijd even netjes gebeurt.
     
  13. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Remi, ik vind het juist leuk dat je naar meer plaatjes gezocht heb. Dat is juist een goed initiatief!

    (Ik moet zelf toch echt eens wat meer doen... alhoewel ik me nu bedenk dat mijn huurcello een leuk iets had, maar die heb ik niet meer... misschien kom in um nog eens tegen als het meisje dat naast me zit bij orkest een hele cello gaat huren, nu heeft ze nog een 7/8 ste).
     

Deel Deze Pagina