Zonnige muziek.

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Tobias, 7 nov 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De serenade van Haydn is zonnige muziek, tenminste dat vind ik. Als ik het beluister zie ik mezelf altijd op zonnige wegen rijden of lopen. Dan zie ik Friesland in al zijn weidse zomerse pracht voor me. Haydn is één van de weinige componisten die er in is geslaagd, om de zon te laten schijnen.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En deze muziek van Händel vind ik ook heel zonnig! En kijk, de zon vindt dat ook, want zie hoe zon-overgoten!

     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja dit is ook zonnige muziek, maar van een andere orde vind ik. In deze muziek zie ik een zonnig dorpje waar het feest is. Kijk ze lopen met hun toetertjes die blinken in de zon. De muziek van Hydn is grootser. Het is jammer dat ik het zeggen moet maar deze muziek van Händel is vergeleken bij het weidse werk van Hydn maar peuterwerk.
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Andere orde... dat komt door de blazers wat mij betreft. Dat klinkt altijd minder licht en vrolijk dat strijkers. Dat is mijn mening hoor.
    Kont door het grote volume in hun klank. Korte vrolijke nootjes zijn nooit zo kort en licht dan wat op een snaar gespeeld kan worden.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Blazers hebben ook een heel ander karakter dan strijkers. Ze zijn goedlachs en houden meestal van de gezelligheid. Ze willen ook iedereen laten delen in hun muziek, en lopen met gezonde rode konen door de straten. Op oranje feesten zie je ze op een goddeloos vroeg uur volkomen uitgeslapen langs de ramen marcheren, waarachter slaperige koppetjes hen verbijstert nastaren. Iedere fijnheid ontbreekt aan hun muziek, schel klinken de trompetten, en ze roeren met geweld de trom. In orkesten horen blazers meestal tot de plakkers, die nog even gezellig napraten. Ze leggen na het blazen hun instrumenten even slordig op de grond, en nemen nog een hapje en een drankje.
    Kortom ik houd van blazers, maar niet van hun muziek.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    En de contrabassisten zijn dan weer de blazers onder de strijkers.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Het klopt ook echt!
    De blazers in ons orkest, achterin, hebben samen de grootste lol. Dat terwijl wij, strijkers, serieus naar de dirigent zitten te kijken. :rolleyes:
     
    Tobias vindt dit leuk.
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Zonnig weet ik niet. Vrolijk iig wel. Vivaldi zal nooit meer hetzelfde zijn. Voortaan zie je kijvende wijven als je dit van Vivaldi hoort.

     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wel een hele leuke!
    Gelukkig belemmert mij dit niet om 'gewoon' van Vivaldi te genieten!
    Dit zijn van die acts die voor mij eigenlijk losstaan van het muziekwerk/de componist. Je zoekt gewoon als kwartet uit in welk stuk je je het lekkerst kunt uitleven. De adrenaline spat er bij Vivaldi vanaf (het klinkt best agressief, dat hoor je meestal niet op zo'n manier) .Daarna een wat vriendelijker klinkend Mozart en zo rijgen ze nog wat muziekwerkjes eraan vast.
     

Deel Deze Pagina