Zwarte uitslag binnenkant rib

Discussie in 'Viool' gestart door sebastiaanmaes, 28 mrt 2015.

  1. sebastiaanmaes

    sebastiaanmaes

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    18
    Toen ik kortelings via de opening voor de eindpin in mijn viool keek, zag ik dat de rib aan de E-kant zwart verkleurd is (zie bijgevoegde foto). Aan de buitenzijde is op die plaats de lak vrij vergevorderd afgesleten door het hoger positiespel van een vorige eigenaar en ligt het natuurlijke hout nagenoeg bloot (maar dus geen zwarte uitslag).

    Werd dit veroorzaakt door schimmel of ingetrokken lichaamsvet? Het vreemde is dat ik dit nog nooit gezien heb op foto's van de binnenkant van andere violen, zelfs niet bij hele oude. Heeft iemand dit al ooit waargenomen? Zou dit behandeld moeten worden?

    Groeten,

    Sebastiaan
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik denk dat mogelijk het buigijzer iets te heet heeft gestaan bij het buigen van de zijden en daardoor iets is aangebrand. In dat geval zouik me geen zorgen maken. Wanneer je het niet vertrouwt, kun je altijd nog een bezoekje aan de plaatselijke vioolbouwer brengen.
     
  3. sebastiaanmaes

    sebastiaanmaes

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    18
    Daar had ik nog niet aan gedacht. Is inderdaad de meest plausibele verklaring!

    Bedankt!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Misschien is de bouwer op dat gedeelte (aan de buitenkant) vergeten een sealer aan te brengen. Als er daarna de kleurlak wordt opgebracht dringt die geheel door de relatief dunne rib (ca. 1mm). Dan treedt een soort uitwaaiering van de kleur op. Een wat scherpere foto zou daar wat meer uitsluitsel over kunnen geven.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat laatste lijkt mij wel zéér onwaarschijnlijk aangezien de hele zijde dan ook aan de buitenzijde ongeveer pikzwart zou moeten zijn en het toepassen van dergelijk zwarte kleurstoffen op een verder kennelijk "normaal"gekleurde viool: de schimmelhypothese van TS is dan nog waarschijnlijker. Aangebrande ribben heb ik wel vaker gezien, zij het meestal bruin van kleur en niet zo pikzwart als hier.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zoals ik eerder al schreef, kan ik de foto niet goed beoordelen vanwege de kwaliteit (Tablet).
    Maar als het zwart is zoals Bert op zijn computer blijkbaar wel kan zien, is de verbranding door een buigijzer wel heel rigoureus geweest. Bij een ietsje te heet wordt het eerder bruin dan zwart. Als het hout dan al verkoold is (zwart), dan is de sterkte verdwenen en dan zou zoiets niet worden gebruikt als rib. Ik schrijf de zwarting daarom niet toe aan oververhitting.
     
  7. sebastiaanmaes

    sebastiaanmaes

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    18
    Bedankt voor jullie snelle reactie. De foto's zijn inderdaad niet van denderende kwaliteit; maar de lens van een betere (spiegelreflexcamera) is te groot voor zo'n klein gaatje. Bovendien moet ik tegelijk heel secuur lichten met een zaklamp via een f-gat. Ik heb ook twee foto's toegevoegd van de buitenzijde, misschien kan dit verheldering bieden? Is het überhaupt gebruikelijk een nieuwe beschermingslaag aan te brengen waar de lak is weggesleten?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb eens een 4/4-viool gerepareerd die een eindklos had welke totaal was aangetast door schimmel. De omgeving was zwart uitgeslagen:

    upload_2015-3-30_12-25-6.jpeg

    upload_2015-3-30_12-25-47.jpeg

    Er was duidelijk meer aan de hand: de gehele eindklos was niet gecentreerd!

    Op de onderstaande afbeelding is te zien, dat de aanslag zwart is:

    upload_2015-3-30_12-27-8.jpeg


    Met de laatste foto's van het instrument van Sebastiaan waar de lak toch echt niet zeer donker tot zwart is moet de finale conclusie zijn: hoogst waarschijnlijk schimmel!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik denk dat de endoscoop er in moet: daarna trek ik eventueel een conclusie.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, de fotografie en dan met name de belichting, is niet bepaald 'verhelderend'. ;)
     
  11. sebastiaanmaes

    sebastiaanmaes

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    18
    Zo'n prachtige lentedag kan wonderen doen (voor de belichting)!

    Wat men niet op de foto kan zien is dat de zwarte 'puntjes' wat blinken in het felle licht. Ik vermoed dat er iets gekristalliseerd is (mogelijk zweet?).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 mrt 2015
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    [​IMG]

    Als je dat nu combineert met deze afbeelding:
    Viool S Maes copy.jpg

    Dan zit het 'zwartsel' precies op de plek waar de lak is afgesleten. Misschien dat de verdwenen laklaag, die normaliter als barrière dient, de oorzaak is?
    Met die betere foto lijkt het me nu toch geen schimmel, daar is het weer te bruin voor. En verkleuring door oververhitting bij het buigen zou dan over de gehele breedte van de rib moeten zijn en dat is niet zo.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2015
  13. sebastiaanmaes

    sebastiaanmaes

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    18
    Inderdaad Frits, ik had terwijl je je reactie schreef nog een extra observatie toegevoegd: het zwart schittert in het licht dus het lijkt op een soort van kristal. Ik ken de precieze samenstelling van zweet niet, maar mogelijk zijn de mineralen doorheen het hout gemigreerd en is het door vocht wat beginnen schimmelen?
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Kan zout schimmelen? Vraag voor de chemicus. Afgezien hiervan kan een zijde wel degelijk plaatselijk verkleuren door verhitting. Maar er moet een endoscoop in om te bepalen wat er nu echt aan de hand is.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Lijkt me eerder een vraag voor een microbioloog. Misschien zijn er wel schimmels die glimmen en/of kristallen vormen?

    Lijkt me onmogelijk! Dan moet het buigijzer op een bepaalde plek veel heter zijn dan elders en dat is onmogelijk. Een rib contact laten maken over een deel van het buigijzer geeft direct breuk bij het buigen.

    Moet 'ie toch naar de KNO-arts of de internist, die hebben wel zo'n ding.
    Maar een klein LED-lampje doet ook al wonderen hoor.
    De camera zal vermoedelijk een handmatige scherpstelling nodig hebben en de opname dient dan gemaakt te worden vanuit een statief met een zelfontspanner.
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik dacht dat iedere vioolbouwer een endoscoop had.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja Tobias, iedere vioolbouwer heeft een endoscoop. Zonder endoscoop tel je echt niet mee!;)
    De vorm van het buigijzer kan wel degelijk een plaatselijke verkleuring veroorzaken. Er was niet altijd een geavanceerd electrisch regelbaar buigijzer zoals heden ten dage beschikbaar, maar soms niet meer dan een ijzeren staaf opgewarmd in het vuur.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, ja. En dat buigijzer -hoe primitief dan ook- heeft op bepaalde plekken zeer hete plekken? Een soort selectieve warmtedistributie?
    Je kunt me veel wijs maken Bert, maar dit geloof ik niet.
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heren Heren ! gaan jullie nu rollebollend over straat over een buigijzer. Wees toch wijzer er is al zoveel narigheid op de wereld.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Niets aan de hand Tobias! Zo gaat dat hier soms. :)
     

Deel Deze Pagina